تصورش را بکنید که نزدیک ترین داروخانه به محل زندگی شما حداقل چند خیابان با شما فاصله داشته باشد. تعداد داروخانه ها کم شود. کمبود داروخانه ها باعث ازدحام شود و تقاضا بالا رود. به‌خاطر همین تقاضای زیاد از هر چند دارویی که می‌خواهید یکی از آن‌ها موجود نباشد. حتی اینکه مجبور باشید برای گرفتن یک داروی خاص چند هفته‌ای منتظر باشید. این اتفاق زیاد هم دور نیست.

شرکت‌های بیمه، نسخه داروخانه‌ها را نمی‌پیچند

سلامت نیوز: تصورش را بکنید که نزدیک ترین داروخانه به محل زندگی شما حداقل چند خیابان با شما فاصله داشته باشد. تعداد داروخانه ها کم شود. کمبود داروخانه ها باعث ازدحام شود و تقاضا بالا رود. به‌خاطر همین تقاضای زیاد از هر چند دارویی که می‌خواهید یکی از آن‌ها موجود نباشد. حتی اینکه مجبور باشید برای گرفتن یک داروی خاص چند هفته‌ای منتظر باشید. این اتفاق زیاد هم دور نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو، اینطور که سازمان غذا‌و‌دارو اعلام کرده است داروخانه‌های خصوصی در مرز ورشکستگی هستند و یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند. درست است تعطیلی داروخانه‌ها به ضرر مدیران داروخانه‌هاست اما دود اصلی این ماجرا به چشم مردم و بیماران خواهد رفت چراکه در آینده نزدیک ممکن است داروخانه‌ها هیچ دفترچه بیمه‌ای را قبول نکنند و نسخه را تنها در قبال پول نقد بپیچند.


بحث ورشکستگی داروخانه‌ها اگر چه بحث جدیدی نیست اما حسابی جدی شده است و اگر خیلی فوری به آن رسیدگی نشود ممکن است چرخه داروسازی در ایران دچار اختلال شود. معضل این روزهای حوزه بهداشت‌و‌درمان کشور کار را به جایی کشانده که از سه هزار داروخانه خصوصی مستقر در تهران، ۴۰‌درصد در آستانه ورشکستگی هستند و وضعیت برای ۱۰‌هزار داروخانه خصوصی دیگر در سراسر کشور هم مشابه است. آقای «محمد بقایی» داروساز، پژوهشگر صنعت کازمتیک و مشاور اداره کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا‌و‌دارو در گفت‌وگو با خبرنگار«صبح‌نو» می‌گوید: «چند سالی است داروخانه‌ها و داروسازان کشور با پدیده ورشکستگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و شروع آن از آغاز طرح کارشناسی نشده تحول سلامت بود. به گفته جامعه پزشکی و کارشناسان در این طرح محاسبات انجام نشده بود. اگر هم محاسباتی انجام دادند متاسفانه برآوردها واقعی و منطقی نبود که ما بتوانیم هزینه‌های متعدد درمان را پیش‌بینی کنیم. در نتیجه شاهد این بودیم که داروخانه‌ها به بیمارانی که با دفترچه بیمه مراجعه می‌کردند خدامات ارائه می‌داد اما بازپرداخت پول توسط بیمه به تعویق افتاد و این تأخیر گاهی تا 10‌ماه هم طول کشید. وقتی هم قرار باشد یک داروخانه 10‌ماه به‌طور مستمر از محل ذخیره مالی خودش دارو تهیه کند و آن را در اختیار مردم قرار بدهد و هیچ بازگشت پولی نداشته باشد دچار لطمات اقتصادی می‌شود.»

رضایت مردم، نارضایتی داروخانه‌ها
داروخانه‌های در معرض ورشکستگی راهی نداشتند جز اینکه برای جبران معوقات بیمه و پرداخت بدهی‌های خود از اعتبارات بانکی استفاده کنند و به همین دلیل سودهای دو رقمی عجیب و غریبی پرداخت کردند، این شرایط ادامه پیدا کرد و کار به‌جایی رسید که اکثر داروخانه‌ها یا ورشکست شدند یا در معرض ورشکستگی قرار گرفتند. حتی دیده شد که داروخانه‌ها در پرداخت حقوق مسوولان فنی خودش در بسیاری مواقع با مشکل روبه‌رو شده است .این در حالی است که قیمت تعرفه خدمات دارویی افزایش چندانی نداشته و قیمت دارو هم ثابت مانده است.» این‌ها گفته‌های مشاور اداره کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا‌و‌دارو است. او ادامه می‌دهد: «تأمین اجتماعی برای پرداخت بدهی‌های خود به داروسازان طرح تفاهمنامه با بانک رفاه را مطرح کرد اما به این تفاهمنامه هم پایبند نبود و این طرح نیز بعد از 2‌ماه با مشکل مواجه شد. نباید عملکرد وزارت بهداشت و بیمه‌ها طوری باشد که رضایت مردم را در پی داشته باشد و موجب نارضایتی ارائه‌کننده خدمت شود.»

نبض خدمات درمانی
در دست داروخانه‌های خصوصی
شاید پیش خودتان بگویید اگر داروخانه‌های خصوصی تعطیل شوند اتفاقی نمی‌افتد و به جای آن داروخانه‌های دولتی با قدرت بیشتری کار خواهند کرد، اما اینطور نیست. این روزها در هر خیابان یک یا دو داروخانه دیده می‌شود و در حال حاضر وسیع‌ترین شبکه خدمات دارویی در دست بخش خصوصی است. طوری که 13‌هزار داروخانه خصوصی و 300‌داروخانه دولتی وجود دارد. بقایی با بیان اینکه گستره خدمات‌رسانی داروخانه‌های خصوصی دچار اختلال شده است می‌گوید: «نمایندگان انجمن داروسازان بیش از دو سال است که مرتباً فریاد می‌زنند داروخانه‌ها در معرض ورشکستگی هستند و متاسفانه به آن هیچ توجهی نمی‌شود و از آنجایی که تأمین و توزیع دارو یک زنجیره به هم پیوسته است، ورشکستگی داروخانه‌ها اثرش را در ورشکستگی شرکت‌های تولیدکننده محصولات نهایی و ورشکستگی شرکت‌های مواد اولیه هم می‌گذارد.» او ادامه می‌دهد: «این مشکل مختص داروخانه‌های خصوصی است، تصدی‌گری دولت در امور داروخانه‌ها منطبق با قانون نیست چراکه قرار بر این بوده تصدی‌گری دولت در بخش خصوصی کاهش پیدا کند.»

طلب هزار و دویست میلیاردی
مطالبات داروخانه‌ها تنها از بیمه سلامت نیست بلکه به گفته بقایی این طلب از همه شرکت‌های بیمه وجود دارد. مشاور اداره کل فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا‌و‌دارو می‌گوید: «بدهی بیمه سلامت به داروخانه‌ها در حال حاضر هزار و 200‌میلیارد تومان است که گفته‌اند نمی‌توانند پرداخت کنند.» بقایی ادامه می‌دهد: «ما توقعی نداریم دولت به ما نقدینگی تزریق کند. مطالبات چندماه اخیر خودمان را می‌خواهیم. ما وظیفه قانونی و شرعی خودمان می‌دیدیم که به مردم خدمات‌رسانی کنیم. حالا نمی‌خواهیم همه این مبلغ را به صورت یکجا به ما پرداخت کنند. پرداخت به‌نحوی باشد که مشکلات اقتصادی همکاران داروساز حل شود و برای ارائه خدمات به مردم دست آن‌ها بازتر شود.»

طرحی که داروخانه‌ها را فلج کرد
ارائه خدمات درمانی رایگان به مردم و جامعه از مهم‌ترین اهداف طرح تحول سلامت بود که طبق گفته و ادعای مسوولان اجرایی این طرح، در رسیدن به آن موفق بودند؛ اما آنچه که سبب ایجاد مشکل در این بین شد، نبود زیرساخت‌های لازم و کافی برای اجرا کردن طرح تحول سلامت است، مسأله‌ای که سبب شد مشکلات اقتصادی زیادی را برای نظام سلامت، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و البته داروخانه‌ها به ارمغان آورد. بقایی می‌گوید: « هجوم گسترده و ناگهانی مردم به مراکز درمانی به‌خصوص در بخش دولتی، باعث افزایش بار مالی زیاد در تمام بخش‌های درمانی و دارویی نظام سلامت شد و این عمل داروخانه‌ها و صنعت دارویی کشور را به مرز ورشکستگی رسانده‌ است. برای اجرای طرح تحول سلامت ابتدا لازم بود زیرساخت‌های آن در کشور تعریف و اجرا می‌شد، باید ابتدا مشکلاتی مانند مسأله چند دفترچه‌ای برخی بیماران، کنترل تعداد مراجعات بیماران به مراکز مختلف، کنترل مراجعات و خدمات ارائه شده غیر ضروری و مسائل دیگر از این قبیل، کنترل شود و بعد از آن طرح بزرگی مانند این طرح را اجرا کرد؛ تعیین پروتکل برای تمام مراکز درمانی باید نوشته می‌شد و بعد از آن این طرح به‌صورت پلکانی و مرحله‌به‌مرحله به اجرا گذاشته می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha