یک متخصص تغذیه می‌گوید بروز نفخ شکم در افراد لاغر بیشتر دیده می‌شود.

دلایل نفخ شدید چیست و برای رفع آن چه چیزهایی بخوریم؟

سلامت نیوز:  یک متخصص تغذیه می‌گوید بروز نفخ شکم در افراد لاغر بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه، دکتر حسین ایمانی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در این باره به سلامانه توضیح داد: نفخ شدید یا باد زیاد در شکم به‌دلیل تولید گاز از برخی مواد غذایی در معده ایجاد می‌شود این مساله در افراد لاغر که نمی‌توانند حجم زیادی غذا بخورند بیشتر دیده می‌شود.
وی افزود: برخی از افراد و نه همه آنها، پس از خوردن مواد غذایی خاصی دچار باد، نفخ و پری شکم می‌شوند که منجر به تولید گاز از برخی از موادغذایی در معده می‌کند.  تولید گاز در معده می‌تواند به درد و ناراحتی‌هایی در دستگاه گوارش منجر شود و فرد را آزار دهد.


ایمانی با بیان اینکه این افراد باید از غذاهای نفاخ کمتر استفاده کنند، ادامه داد: مهم‌ترین مواد غذایی نفاخ در گروه حبوبات در نخود، لوبیا، عدس و... و در سبزیجات به‌خصوص در پیاز، کلم، کاهو، خیار و... وجود دارد که می‌توانند در بدن گاز تولید کنند. بین گروه لبنیات، شیر هم می‌تواند باعث نفخ و دل‌درد شود. به همین دلیل افرادی که پس از خوردن شیر دچار نفخ و مشکلات گوارشی می‌شوند، بهتر است از شیرهای بدون لاکتوز یا کم‌لاکتوز استفاده کنند. این افراد معمولا ماست را بهتر تحمل می‌کنند.


این متخصص تغذیه در ادامه با بیان اینکه مصرف موادغذایی نشاسته‌ای کاملا پخته نشده هم باعث نفخ می‌شوند، گفت: برخی مواد نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی به‌دلیل هضم نسبتا سنگینی که دارند می‌توانند نفاخ باشند، به‌خصوص اگر کاملا پخته نشده باشد.


دکتر ایمانی به همه افرادی که از مشکل نفخ رنج می‌برند توصیه کرد: از غذاها و موادی که مانع نفخ می‌شوند مانند ادویه‌هایی مثل زیره، زنیان، رازیانه و... در غذاهایشان استفاده کنند.


وی عامل موثر دیگر در کاهش نفخ را ننوشیدن مایعات همراه با غذا دانست و گفت: به هیچ‌وجه نباید از آب و به‌خصوص نوشیدنی‌های گازدار حین خوردن غذا استفاده شود. همچنین باید از صحبت هنگام غذا خوردن اجتناب کرد تا هوا وارد دستگاه گوارش آنها نشود و مساله نفخ یا گاز در ناحیه شکم را تشدید نکند. درضمن استفاده از نی هنگام نوشیدن مایعات از هم توصیه نمی‌شود چراکه نوشیدن مایعات با نی می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود.


دکتر ایمانی خوردن همچنین گفت: غذاهای حجیم باعث نفخ می‌شوند از این رو، نباید در یک وعده حجم زیادی غذا خورد. تعداد وعده‌های غذایی باید در این گروه از افراد افزایش یابد و حجم غذای مصرفی کاهش پیدا کند.


وی در پایان در پاسخ به این سوال که مصرف عرقیجات گیاهی ضدنفخ مثل عرق پونه، عرق نعناع و... مفید است یا نه؟!، گفت: این عرقیجات اثر ضدنفخ بسیار خوبی دارند، اما بهتر است بدانید مصرف اینها در افراد مبتلا به ریفلاکس هستند یا کسانی دچار سوزش سردل یا ترش کردن هستند، توصیه نمی‌شود زیرا می‌تواند باعث تشدید ریفلاکس و علائم آن شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha