چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 288207

میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به پوكی استخوان ابتلا دارند. عارضه‌ای كه از تراكم استخوان‌هامی‌كاهد و استخوان‌ها را ترد و شكننده می‌كند. پوكی استخوان عمدتا از بیماری‌های دوران سالخوردگی است و به‌خصوص زنان را درگیر می‌كند.

ارتباط پوكی استخوان با آلودگی هوا

سلامت نیوز:میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به پوكی استخوان ابتلا دارند. عارضه‌ای كه از تراكم استخوان‌هامی‌كاهد و استخوان‌ها را ترد و شكننده می‌كند. پوكی استخوان عمدتا از بیماری‌های دوران سالخوردگی است و به‌خصوص زنان را درگیر می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،درست است كه پوكی استخوان تا حد زیادی از عوامل زیستی نشأت می‌گیرد، اما محققان معتقدند از نقش تأثیرگذار عوامل محیطی هم نباید غافل بود. آلودگی هوا ازجمله عوامل محیطی تأثیرگذاری است كه احتمال می‌رود در بروز پوكی استخوان بی‌تقصیر نباشد.


هنوز تحقیقات زیادی روی ارتباط آلودگی هوا با پوكی استخوان انجام نشده است. اما نتایج تحقیق جدید محققان مؤسسه بهداشت جهانی بارسلونا نشان می‌دهد آلودگی هوا می‌تواند با كاهش تراكم استخوان در جمعیت سالخوردگان در ارتباط باشد. محققان در این تحقیق بیش از هزار نفر از زنان ساكن روستاهای مجاور شهر حیدرآباد هند را ازلحاظ سلامت استخوانی و وضعیت زندگی بررسی كردند.

محققان كوشیدند میزان مواجهه این افراد با كربن و دیگر ریزآلاینده‌ها را تخمین بزنند. اینها ریزآلاینده‌هایی است كه برای مثال از اگزوز خودروها خارج می‌شود و تا مدت طولانی به‌صورت معلق در هوا باقی می‌مانند و از راه ریه‌ها به بدن وارد می‌شوند.
نتایج این بررسی‌ها نشان داد مواجهه مكرر با آلودگی هوا می‌تواند با كاهش تراكم استخوان در ارتباط باشد.


 محققان علت این فرضیه را استرس اكسیداتیو و التهاب‌های ایجاد شده بر اثر آلودگی هوا می‌دانند. بنابراین، آلودگی هوا را هم باید به دیگر عوامل احتمالی افزایش‌دهنده خطر ابتلا به پوكی استخوان اضافه كنیم. ازجمله عوارض شناخته‌شده‌تر آلودگی هوا می‌توان به سرطان ریه، سكته و بیماری‌های تنفسی اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha