یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 288346

یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: ایکتیوز یک بیماری ژنتیکی است که با علائمی مانند خشکی پوست بروز پیدا می‌کند.بیماری که با خشکی پوست ظاهر می‌شود

درباره بیماری "ایکتیوز" چه می‌دانید؟

سلامت نیوز:یک متخصص پوست، مو و زیبایی گفت: ایکتیوز یک بیماری ژنتیکی است که با علائمی مانند خشکی پوست بروز پیدا می‌کند.بیماری که با خشکی پوست ظاهر می‌شود


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضوانی متخصص پوست، مو و زیبایی درباره بیماری ایکتیوز اظهار کرد: ایکتیوز به معنای خشکی پوست بوده که این خشکی ناشی از نبود یک چربی خاص در پوست است؛ این چربی آب را در پوست نگهداری می‌کند، بنابراین پوست خشک می‌شود.


او بیان کرد: ایکتیوز بیماری ژنتیکی است که چند نوع دارد. در برخی موارد ایکتیوز به شکل غالب دیده می‌شود یعنی والدین به عارضه دچار هستند و فرزند هم به این بیماری مبتلا می‌شود؛ در پاره‌ای اوقات هم ایکتیوز به شکل مغلوب وجود دارد که این موارد با وجود اینکه پدر یا مادر به این عارضه دچار نیست، اما فرزند آنها به این بیماری مبتلا می‌شود.


روش‌های کنترل بیماری ایکتیوزاین متخصص پوست، مو و زیبایی افزود: در نوع خفیف بیماری ایکتیوز می‌توان پوست را به کمک کِرِم‌های مرطوب کننده چرب کرد و اغلب این عارضه با افزایش سن بهتر می‌شود، اما نوع شدید ایکتیوز در زندگی طبیعی فرد مشکلاتی را ایجاد می‌کند، اگر برای فردی ایکتیوز مادرزادی تشخیص داده شود او باید در بارداری‌هایش آزمایش‌هایی را انجام دهد تا از تولد کودکی که به این عارضه دچار است، جلوگیری شود.


رضوانی تأکید کرد: کودکانی که به بیماری ایکتیوز مبتلا هستند باید از کِرِم‌های مرطوب‌کننده برای جبران کمبود چربی پوست استفاده کنند که می‌توان به دفعات این کرم‌ها را در طول روز به کار برد؛ محیط زندگی مبتلایان به ایکتیوز هم باید مربوط نگه داشته شود؛ افرادی که به این عارضه دچار هستند هم باید هنگام مصرف شوینده‌ها از پاک‌کننده‌های مناسب با پوست خود استفاده کنند.


او تصریح کرد: بیماری ایکتیوز ولگاریس، شایع‌ترین فرم ایکتیوز است که کودکان مبتلا به این عارضه اغلب با افزایش سن و رسیدن به دوران بلوغ بهبود پیدا می‌کنند، زیرا در دوران بلوغ با ترشح هورمون چربی در پوست آنها، کمبود چربی این اشخاص جبران می‌شود.


این متخصص پوست، مو و زیبایی درباره ایکتیوز اکتسابی گفت: ایکتیوز اکتسابی می‌تواند بر اثر ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند کم‌کاری تیروئید بروز پیدا کند. اگر خشکی پوست بدون هیچ علت مشخصی باشد افراد باید به پزشک مراجعه کنند تا علت این عارضه به درستی مشخص شود.

رضوانی یادآوری کرد: مادرانی که یک فرزند مبتلا به ایکتیوز دارند، پیش از بارداری‌های بعدی خود باید مشاوره ژنتیک انجام بدهند که مشخص شود بیماری آنها از نوع غالب یا مغلوب است؛ در برخی مادران باردار در هفته دهم تا چهاردهم بارداری مقداری از مایع آمنیوتیک اطراف جنین گرفته و این مایع آزمایش می‌شود تا مشخص شود که کودک به چه نوعی از بیماری ایکتیوز مبتلاست؛ اگر ایکتیوز از نوع شدید باشد، می‌توان با نظر پزشک درباره ادامه بارداری تصمیم‌گیری کرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha