مطالعات جدید محققان دانشگاه لنکستر انگلستان نشان می‌دهد که مصرف ماست طبیعی با پیشگیری از التهاب باکتریایی، خطر ابتلا به سرطان پستان را در بانوان کاهش می‌دهد.

مصرف ماست خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد

سلامت نیوز: مطالعات جدید محققان دانشگاه لنکستر انگلستان نشان می‌دهد که مصرف ماست طبیعی با پیشگیری از التهاب باکتریایی، خطر ابتلا به سرطان پستان را در بانوان کاهش می‌دهد.  


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان می‌گویند یکی از دلایل بروز سرطان پستان می‌تواند التهاب ناشی از باکتری‌های مضر باشد؛ بنابراین مصرف روزانه ماست طبیعی که باکتری‌های مضر را با باکتری‌های مفید جایگزین می‌کند، می‌تواند راهی ساده و ارزان برای جلوگیری از بروز این سرطان در بانوان باشد.



به گزارش پایگاه خبری «مدیکال اکسپرس»ماست حاوی باکتری‌های مفید مخمر لاکتوز است که معمولاً در شیر یافت می‌شوند و مشابه باکتری‌ها یا -فلورمیکروبی (microflora)- موجود در پستان مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، هستند.


ریچل ریگبی از مولفان این پژوهش می‌گوید: «ما اکنون می دانیم که شیر مادر به طور خودبخودی استریل نیست و فرآیند شیردهی فلورمیکروبی پستان را تغییر می‌دهد. باکتری‌های مخمر لاکتوز معمولاً در شیر یافت می‌شوند و احتمالاً در دوران شیردهی و برای مدتی ناشناخته پس از شیردهی مجاری پستان زنان را نیز اشغال می‌کنند. »


محققان بر این باورند که از آن‌جایی که هر سال از شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان را تا ۴.۳ درصد کاهش می‌دهد، این باکتری‌های مخمر لاکتوز در پستان  نقش محافظتی دارند.


تاکنون چندین مطالعه ارتباط میان مصرف ماست و کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان را نشان داده‌اند، حال محققان معتقدند که ممکن است ماست به دلیل جابجایی باکتری‌های مضر با باکتری‌های مفید چنین تاثیر پیشگیرانه‌ای داشته باشد.


تقریباً ۱۰ میلیارد سلول باکتریایی در بدن انسان وجود دارد، در حالی که اکثر این باکتری‌ها بی ضرر هستند. برخی از آن‌ها سمومی ایجاد می‌کنند که باعث ایجاد التهاب در بدن می‌شوند.


التهاب مزمن میکروب‌های مضر را از بین می‌برد اما همزمان به بدن نیز آسیب می‌رساند. یکی از شایع‌ترین بیماری‌های التهابی، بیماری لثه یا پریودنتیت است که قبلاً ارتباط آن با بروز سرطان‌های دهان، مری، روده بزرگ، لوزالمعده، پروستات و پستان اثبات شده است.


نتایج یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که سلول‌های بنیادی که برای احیای مجرای پستان تقسیم می‌شوند، تحت تأثیر فلورمیکروبی قرار دارند و اجزای خاصی از این فلور در اندام‌های دیگر چون روده بزرگ و معده خطر ابتلا به سرطان را افزایش داده است. بنابراین ممکن است سناریوی مشابهی در پستان نیز اتفاق بیفتد. به این ترتیب که فلورای میکروبی موجود در این اندام بر تقسیم سلول‌های بنیادی اثر گذاشته و خطر بروز سرطان را افزایش دهد. ماست با تغییر این فلورمیکروبی خطر بروز سرطان پستان ناشی از التهاب باکتریایی را کاهش می‌دهد. 
این مطالعه در مجله Medical Hypoteses منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha