یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 288401

حفظ سلامتی در مردان علاوه بر آنکه سبب حفظ نیروی مهم مولد در جامعه می‌شود، بر کیفیت زندگی خانواده‌ها نیز تأثیرگذار است. متخصصین سلامت و پزشکان به خاطر مسئولیت‌های فراوان مردان در قبال خود و خانواده، آنان را به تلاش جهت حفظ سلامتی شان در تمامی مراحل و سنین تشویق می‌کند، ولی این موضوع بعد از سن ۵۹ سالگی به ویژه در زمینه پیشگیری، شناخت سریع و کنترل بیماری‌های مزمن از اهمیت خاصی برخوردار است.

اهمیت سلامت مردان

سلامت نیوز:حفظ سلامتی در مردان علاوه بر آنکه سبب حفظ نیروی مهم مولد در جامعه می‌شود، بر کیفیت زندگی خانواده‌ها نیز تأثیرگذار است. متخصصین سلامت و پزشکان به خاطر مسئولیت‌های فراوان مردان در قبال خود و خانواده، آنان را به تلاش جهت حفظ سلامتی شان در تمامی مراحل و سنین تشویق می‌کند، ولی این موضوع بعد از سن ۵۹ سالگی به ویژه در زمینه پیشگیری، شناخت سریع و کنترل بیماری‌های مزمن از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات ،فعال باقی ماندن مردان از نظر جسمانی در سی ساله دوم زندگی کیفیت زندگی آنان را بسیار بالا خواهد برد.متأسفانه اغلب مردان به سلامت جسم و روح خود چندان توجهی نمی‌کنند. آنان فکر می‌کنند که اگر نقش اجتماعی آنان زنده و پویا است، از سلامت کامل برخوردارند. مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند و اغلب ارجاعاتشان به پزشک نیز به علت بیماری‌های جدی است. در حالی که لازم است، حتی با وجود احساس سلامت، برنامه‌ای منظم برای معاینات پزشکی و مراجعات بهداشتی تنظیم کنند. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا گفت و گویی داشته باشیم با پزشکان و کارشناسان که در پی می‌آید.

بررسی‌ها چی می‌گویند
در مطالعه ملی بار بیماری‌ها در جنس مذکر در تمام سنین مهمترین علل سال‌های از دست رفته عمرعبارتند از: حوادث عمدی و غیر عمدی، بیماریهای روانی و اختلالات رفتاری،بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌ها و اختلالات مربوط به دوره تولد،بیماری‌های دستگاه تنفس، بیماریهای دستگاه استخوانی و عضلانی،بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری‌های ادراری و تناسلی، سرطان‌هاوبیماری‌های تغذیه‌ای و متابولیک.


در مردان بار ناشی از حوادث ترافیکی ۵ برابر زنان،اعتیاد حدود ۱۰ برابر زنان وسقوط حدود ۳ برابر زنان است. حوادث ناشی از نیروهای مکانیکی جاندار و بی جان و همچنین قتل و خشونت، بیماری‌های مزمن انسدادی ریه و بیماری‌های قلبی و ریوی، خودکشی، آسم، سوختگی، اسکیزوفرنی، ایدز و hiv مثبت هم در مردان بیشتر است.


با توجه به لیست بار بیماری‌ها، بسیاری از مشکلات سلامت قابل مداخله هستند بطوری که در برخی کشورها طراحی برای کاهش و یا حتی حذف آنها شروع شده از آن جمله عللی مانند حوادث ترافیکی، اعتیاد، سقوط، کمر درد و آرتروز زانو. بنابراین اطلاع رسانی می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشگیری داشته باشد.
بررسی‌های انجام شده توسط نظام مراقبت عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر در نشان می‌دهد که ۳۹ درصد مردان دارای اضافه وزن و چاقی، ۲۰ درصد مصرف دخانیات و ۲۸ درصد مردان فعالیت فیزیکی کم دارند.


آلودگی هوا سلامت مردان را نشانه رفته است
دکتر سید جلیل حسینی – رئیس مرکز تحقیقات ناباروری در آستانه برگزاری چهارمین کنگره سلامت مردان در خصوص ناباروری در زنان و مردان می‌گوید: در ایران بیش از ۳ میلیون زوج نابارور داریم که بیش از میانگین جهانی است، در ایران به نظر می‌رسد که دلیل ناباروری زوج در آقایان (۶۰ درصد موارد) و در خانم‌ها ۴۰ درصد است که در هر دو جنس علل مختلفی دارد.


وی می‌افزاید: در آقایان ناباروری به عوامل ژنتیکی،محیطی، تغذیه،دخانیات، آلودگی هوا و عفونت‌ها بستگی دارد و در خانم‌ها نیز عوامل ژنتیکی و محیطی می‌تواند تأثیر گذار باشد.


رئیس مرکز تحقیقات ناباروری با اشاره به این مطلب که اختلالات آناتومی از جمله دلایل ناباروری در خانم‌هاست تاکید می‌کند: خانم‌های مبتلا به انسداد لوله‌های رحمی دچار نازایی می‌شوند. مشکل دیگردر جامعه ما بالا رفتن سن بارداری است، ازدواج دیرهنگام و یا فاصله طولانی بین ازدواج و بچه دار شدن و یا فاصله بیش از حد بین فرزند اول و دوم می‌تواند منجر به کاهش توانایی باروری زوجین شود. در کنگره امسال بجز سلامت مردان، پنجره جدیدی باز شده به نام جمعیت که این موضوع را نیز بررسی خواهیم کرد.


وی در خصوص عواملی که جمعیت را به چالش می‌کشد و باعث کاهش میزان باروری می‌شود می‌گوید: در چهارمین کنگره سلامت مردان که همزمان با هفته سلامت برگزار می‌شود موضوعاتی از قبیل تصادفات، سلامت مردان و مشکلات مردانگی مانند پروستات مورد بررسی قرار می‌گیرد.


حسینی با اشاره به اینکه هر سال سه محور مهم در کنگره سلامت مردان مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد، می‌افزاید: امسال علاوه بر موضوع حوادث ترافیکی، مسئله بیماری پروستات که همه مردان تقریباً گرفتار آن می‌شوند نیز در کنگره مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد و ۳ پنل تخصصی و چندین سمپوزیوم در این زمینه اجرا خواهد شد.


وی تاکید می‌کند: جمعیت آقایان و اینکه کاهش جمعیت مردان در جامعه و تبعات اجتماعی آن، سالمندی در آقایان و عوامل مردانه منجر به طلاق در سمپوزیوم‌های اختصاصی مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.رئیس چهارمین کنگره هفته سلامت مردان با اشاره به اینکه هر ساله موضوعات متفاوتی در این کنگره مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد، خاطر نشان می‌کند: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که امسال برای این کنگره در نظر گرفته شده حوادث به ویژه حوادث ترافیکی و نقش آن در هدف گرفتن سلامت مردان است. چرا که سالانه تعداد زیادی از مردان به دلیل حوادث ترافیکی جان خود را از دست داده و یا دچار آسیب‌های شدید می‌شوند.


وی با بیان اینکه ارائه خدمات در مراکز درمانی کشور بسیار به روز است، می‌گوید: امروزه در مراکز درمانی، تحقیقاتی کلیه خدمات باروری و ناباروری با بروزترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها ارائه می‌شود و روش‌های تشخیصی همزمان با متدهای روز دنیا برابری می‌کند به طوری که در بعضی از مواقع حتی بیماران غیر ایرانی در قالب توریسم سلامت در کشور ما مورد درمان قرار می‌گیرند.


سالانه ۱۷ هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند
حسینی با اشاره به اینکه سالانه ۱۷ هزار نفر در کشور به دلیل حوادث ترافیکی جان خود را از دست می‌دهند و ۳۵۰ هزار نفر هم مصدوم می‌شوند می‌افزاید: حوادث ترافیکی سلامت مردان را نشانه گرفته است. بسیاری از کشورهای جهان برنامه‌ نمادین بصورت هفته سلامت مردان برگزار می‌کنند.

در کشور ما نیز به این موضوع طی یک دهه گذشته توجه شده واز ۱۴ سال قبل هفته سلامت مردان برگزار می‌شود و به موازات آن کنگره‌ای در مورد بیماری‌هایی که بار بیماری بالایی در حوزه مردان دارند نیز برگزار می‌شود که سیاست‌گذاران و استادان دانشگاهی جهت شرکت در این کنگره دعوت می‌شوند وپیامد آن ارتقاء سلامت مردان در جامعه می‌باشد.


وی با اشاره به اینکه هر ساله موضوعات متفاوتی در این کنگره مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد، تاکید می‌کند: یکی از مهمترین موضوعاتی که امسال برای این کنگره در نظر گرفته شده حوادث به ویژه حوادث ترافیکی و نقش آن در هدف گرفتن سلامت مردان است. چرا که سالانه تعداد زیادی از مردان به دلیل حوادث ترافیکی جان خود را از دست داده و یا دچار آسیب‌های شدید می‌شوند. اینجانب شخصا بیمارانی که قطع مجرا ناشی از شکستگی لگن در اثر حوادث ترافیکی را درمان می‌کنم که برای فرد آسیب دیده بسیار مشکل است.


استاد ارولوژی ترمیمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطر نشان می‌کند: اقداماتی که می‌توان حین حادثه، زمان انتقال مصدوم و یا پس از ترخیص آن از بیمارستان برای بیمار انجام داد شامل جایگاه تعامل و هماهنگی سازمانی، تریاژ بیمارستانی، عوارض روحی و روانی تصادفات، نقش بیمه‌ها در حوادث، نقش مردم و انجمن‌ها در پیشگیری از حوادث ترافیکی و همچنین نقش شاهدان حوادث که گاهی باعث افزایش ابعاد و عوارض حادثه به دلیل شلوغی محل و حاشیه‌های ناشی از آن می‌شوند بطور مبسوط در این کنگره مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.

موضوع اقتصاد در حوادث ترافیکی و مقایسه حوادث ترافیکی در ایران و جهان از دیگر موضوعات مورد بحث در این کنگره است. همچنین بحث جمعیت آقایان و اینکه کاهش جمعیت مردان و افزایش آن چه اثرات مختلف اجتماعی دارد در کنگره سلامت مردان بررسی می‌شود همچنین در زمینه سالمندی مردان و عواملی که در مردان باعث طلاق در زندگی آنان می‌شود در یک سمپوزیوم اختصاصی مورد بحث و گفتگو قرار می‌گیرد.


وی می‌گوید: حضور سیاستگذاران و مسئولین اجرایی در کنار استادان دانشگاهی در این کنگره سبب می‌شود که موضوعات به صورت عمیق مورد بحث و گفتگو قرار گیرد و جامعه پزشکی و دانشگاهیان از برنامه‌ریزی‌های آینده مسِئولین اطلاع یابند و مسئولین با نقطه نظرات و نقد دانشگاهیان آشنا شوند و در واقع تبادل نظر دوطرفه در موضوع سلامت مردان خواهیم داشت.


جایگاه بهداشت جنسی در سلامت
دکتر جلیل عرب خردمند ـ فوق تخصص مغز و اعصاب در مورد جایگاه بهداشت جنسی می‌گوید: مدتها قبل دانشمندان فکر می‌کردند انسان فقط در بیولوژی خلاصه می‌شود تا اینکه به مرور زمان دریافتند که انسان چند وجهی است و به جز مسائل زیستی، روانی و اجتماعی هم هست. آنان بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر مسائل معنوی را هم مورد پذیرش قرار دادند به طوری که امروز به عنوان معنویت با خدا مطرح می‌شود.


وی با بیان این مطلب که انسان دارای ابعداد مختلف زیستی روانی اجتماعی و معنوی است می‌افزاید: همه این پارامترها در سلامت انسان‌ها دخالت دارند و این در حالی است که بخش مهمی از بحث‌های روانی مربوط به مسائل جنسی است که نقش مهمی را در سلامت افراد ایفا می‌کند. بسیاری از بیماری‌هایی که امروز ما به عنوان بیماری‌های روان تنی می‌شناسیم ریشه در اختلالات جنسی دارند.

خوشبختانه امروزه در این زمینه کار‌های زیادی انجام شده است. به‌طوری که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فلوشیپ مسائل جنسی را در روانشناسی دایر کرده است و دانشگاه تهران هم از متخصصین روانپزشکی برای دوره‌های تکمیلی فلوشیپ مسائل جنسی دعوت به همکاری کرده است.


این فوق تخصص مغز و اعصاب یادآوری می‌کند: آموزش جنسی در سلامت مردان بسیار تأثیرگذار است و این در حالی است که در همه ابعاد سلامت پیشگیری بهتر از درمان است از اینرو در بحث‌های سلامت جنسی هم پیشگیری مقدم بر درمان است به طوری که اگر بتوانیم از اختلالات جنسی پیشگیری کنیم قطعا راحت‌تر می‌توانیم آن را درمان کنیم. در بحث پیشگیری آموزش یکی از مهمترین مولفه‌های قدرتمند است.


اما مسأله مهم این است که این آموزش چگونه باید انجام شود. آموزش‌ها باید بر اساس سنین مختلف به شکلی مطرح شود که اثر گذار باشد. به طور کلی بسیاری از این آموزش‌ها مستقیم نیست و ضرورت ندارد که روی مسائل جنسی تاکید شود. اگر بتوانیم اعتقادات مذهبی افراد جامعه را تقویت کنیم جلوی بسیاری از گرایش‌های ناروا را براحتی می‌توانیم بگیریم.


وی با اشاره به این مطلب که قرار نیست در مدارس و قبل از بلوغ آموزش‌های مسائل جنسی به جوانان داده شود می‌گوید: باید به گونه‌ای جوانان را تربیت کنیم که گرایش‌های آنان به انحرافات جنسی کمتر شود و به سراغ زمینه‌هایی که انحرافات جنسی را بوجود می‌آورند نروند. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که همه ابعاد جامعه با اجزای آن در ارتباط هستند به طوری که سلامت نوزاد، کودک، جوان، زن و مرد همه در هم تنیده شده است به طوری سلامت هر کدامشان که به خطر بیفتد سلامت بقیه اعضای خانواده هم در معرض خطر قرار می‌گیرد.


دکتر عرب خردمند می‌افزاید: مسائل جنسی در چهار چوب خانواده مطرح می‌شود و تفاوت‌هایی بین زنان و مردان وجود دارد که باید با شناخت تفاوت‌ها از بروز مشکلات پیشگیری کنیم تا کانون خانواده دچار مشکل نشود. وی در مورد نقش رسانه‌ها می‌گوید: رسانه‌ها در این مسأله نقش بسیار بزرگی دارند بخصوص در آگاه‌سازی مردم و جلوگیری از سوء استفاده‌ها بسیار مثمر ثمر هستند.

متأسفانه امروزه در دنیا به دلیل نگاه مادی به سرمایه داری همه قسمت‌های مختلف برای پول در آوردن دست به هر کار ناروایی می‌زنند از اینرو انحرافات جنسی بوجود می‌آید. متأسفانه بی در و پیکر بودن شبکه‌های اجتماعی و عدم کنترل آنها مشکلات زیادی را در جامعه بوجود می‌آورد واین در حالی است که رسانه‌های دیداری و شنیداری با برنامه ریزی‌های صحیح می‌توانند جلوی باور‌های غلط و انحرافات را بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha