چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 28860
سلامت نیوز :  در پی اعلام ادغام دو وزارت كار و رفاه بحث‌ها و كشمكش‌های جدی درباره آینده سازمان‌های متولی بیمه سلامت و بهزیستی در گرفته گروهی معتقد به بازگشت این سازمان‌ها به وزارت بهداشت و گروهی خواهان ماندن آنها در حوزه فعالیت وزارت جدید متولی امور اجتماعی هستند.

به گزارش فارس، وزارت رفاه و تأمین و اجتماعی در تاریخ بیست‌وپنجم تیر 1383 یعنی درست در آخرین سال برنامه پنجساله سوم كشور تأسیس شد و تصدی سازمان‌های متعددی از جمله بیمه خدمات درمانی، سازمان تأمین اجتماعی و بهزیستی را كه تا پیش از آن در مجموعه وزارت بهداشت تعریف شدند بودند به عهده گرفت.

با وجود این ادغام و تصویب تشكیلات وزارت رفاه و قانون نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی و تشریح وظایف این وزارتخانه جدید در تمام این سالها موازی كاری برخی امور مرتبط با سلامت مردم در این وزارتخانه موجب بحثها و جدلهای در سطح مسئولان اجرایی، قانونگذاران و كارشناسان حوزه سلامت و امور اجتماعی شد.

مهمترین این كشمكش ها بحث بیمه های درمانی بود كه پول و اعتبارات مربوط به هزینه سلامت مردم را در اختیار داشتند اما قانون وزارت بهداشت را متولی سلامت مردم می داند این بود كه وزارت بهداشت همواره در نداشتن اختیار و ابزار لازم برای مدیریت سلامت مردم شكایت داشت.

مسئله بعدی موازی كاری هایی بود كه بین برخی وظایف بهزیستی از جمله پیشگیری از معلولیتها، اعتیاد و سالمندان با شرح وظایف وزارت بهداشت وجود داشت و در عمل باعث نه این سازمان و نه آن وزارتخانه در انجام این نوع مأموریت‌ها موفق باشد.

*واگذاری بیمه‌ها به وزارت بهداشت به هیچ عنوان صلاح نیست

هادی مقدسی، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این زمینه می‌گوید: واگذاری بیمه‌ها به وزارت بهداشت به هیچ عنوان به صلاح نیست چرا كه وزارت بهداشت مجری است و این سازمان‌های بیمه هستند كه برای بیمه‌گذارانشان خرید خدمت می‌كنند.

وی با بیان اینكه سازمان تأمین اجتماعی باید از وزارت بهداشت خرید خدمت كند نه اینكه خود را به آنها بسپارد، تصریح می‌كند: این سازمان متولی بیمه درمان بیمه‌گذاران خود است و نمی‌تواند بیمه گذاران را جایی بفرستد كه كیفیت درمان آنها پایین باشد لذا صلاح نیست كسی كه مجری است ناظر هم باشد.

مقدسی تصریح می‌كند: سازمان تأمین اجتماعی باید اگر خدمت ارائه شده از طرف وزارت بهداشت مورد نظرش نبود بتواند آن خدمت را جا به جا كند لذا واگذاری بیمه‌ها به وزارت بهداشت صلاح نیست و وزارت بهداشت باید كار تصدی‌گری را كنار بگذارد و به سمت كارهای راهبردی رو بیاورد.

وی اضافه می‌كند: سازمان تأمین اجتماعی نهاد عمومی غیر دولتی است و باید بتواند با فراغ بال از مؤسسات، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های وزارت بهداشت یا غیر وزارت بهداشت خرید خدمت كند.


*موضوع ادغام بیمه‌ها و بهزیستی در وزارت بهداشت قانون است و باید اجرا شود

سیروس برنابلداجی، عضو دیگر كمیسیون اجتماعی مجلس در این زمینه می‌گوید: ادغام بیمه‌های درمانی و بهزیستی به عنوان احكام مهم مندرج در مفاد برنامه پنجم توسعه در مجلس تصویب و ابلاغ شده است لذا دستگاه‌های اجرایی باید به آن عمل كنند تا بیمه‌های اجتماعی یكدست و به وزارت بهداشت واگذار شود.

وی می‌افزاید: مطالعات و بررسی‌هایی كه انجام شده است ما را به این جمع‌بندی رسانده كه تجربیات موفق برخی كشورهای توسعه یافته در بستر سلامت نشان می‌دهد با توجه به اینكه مداوای بیماران در دست وزارت بهداشت است به نظر می‌رسد اگر بیمه آنها نیز در اختیار آنها قرار گیرد منجر به كاهش هزینه و كاهش بروكراسی اداری و نیز صرفه‌جویی در وقت ارباب رجوع می‌شود لذا در مجموع این موضوع به نفع كشور است.

*یكی‌شدن قانون‌گذار و مجری، درمان‌ كشور را از این هم بدتر می‌كند

علی زنجانی حسنلویی، نماینده مردم نقده و عضو كمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این زمینه اظهار می‌دارد: مخالف این موضوع هستم كه قانونگذار و مجری در حوزه درمان یكی شود و وزارت بهداشت باید حالت نظارتی خود را حفظ كند.

وی می‌افزاید: اگر هم اجرا و هم نظارت یعنی هم بیمارستان و هم بیمه در اختیار وزارت بهداشت باشد ممكن است مشكلات مردم دوچندان شود لذا الحاق بیمه‌ها به وزارت بهداشت غیر تخصصی است.

زنجانی حسنلویی تصریح می‌كند: فلسفه بیمه‌ها با بهداشت و درمان متفاوت است فقط از لحاظ مالی و بیمه‌ای است كه طی مراحل درمان به هم می‌خورند و گرنه از نظر ماهیتی به هم نمی‌خورند.

*سازمان بیمه و بهزیستی باید وظیفه‌محور تقسیم شود

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این زمینه می‌گوید: سؤال اینجاست كه تناسب بیمه‌ها در وزارت كار بهتر است یا در وزارت بهداشت؟ مطالعات بین‌المللی و نحوه عملكرد بیمه‌ها در تمام كشورها كه نظام بهداشتی و درمانی دارند نشان می‌دهد كه حوزه خدمات اجتماعی با حوزه خدمات سلامت در كنار هم قرار می‌گیرند و ما جزء معدود كشورهایی هستیم كه خدمات اجتماعی و بهزیستی را از سلامت جدا كرده‌ایم.

وی می‌گوید: ما تجربه70- 80 ساله خدمات بیمه‌ای را در كنار حوزه سلامت دیدیم و الان 5 تا 6 سال است كه آن را از هم جدا كرده‌ایم لذا می‌توان كاركردهای این 2 را در این مدت مقایسه كرد كه بهتر شده یا نه.

قاضی‌زاده ادامه می‌دهد: قطعاً تمام كارشناسان می‌گویند كه اوضاع بدتر شده است و دلیل آن هم این است كه قبلاً مخاطبان در پیگیری مطالبات یك سازمان بود اما الان مثلاً در پزشك خانواده كه منابع آن را باید وزارت رفاه تأمین كند و خدمات را وزارت بهداشت معمولاً تا مرداد هر سال طول می‌كشد و قراردادها بسته نمی‌شود.

وی اضافه می‌كند: الان تقریباً اكثر مراكزی كه دارای پزشك خانواده بودند به همین علت رو به تعطیلی هستند و این به خاطر وجود دوگانگی در این امر است اما نباید صفر و صدی این موضوع را ببینیم كه یا همه یا هیچ، سازمان بیمه را به وزارت بهداشت واگذار كنیم بلكه باید وظایف دستگاه‌ها را بگیریم و آنها را بر حسب وظیفه تقسیم كنیم.

*واگذاری بیمه‌ها به وزارت بهداشت خدمت‌رسانی را بهتر می‌كند

حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز می‌گوید: به نظر می‌رسد ادغام دو وزارتخانه رفاه و كار منجر به خدمات‌رسانی بهتر به جامعه هدف خواهد شد ضمن اینكه باید در اجرای وظایف مدیریت خوبی صورت گیرد.

شهریاری ادامه می‌دهد: البته اجرای این مصوبه در صورتی موثر خواهد بود كه حوزه سلامت و بیمه‌ای وزارت رفاه به وزارت بهداشت واگذار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha