دانشمندان به تکنیک روان شناختی جدیدی دست یافتند که به شاهدان صحنه جنایت کمک می کند تا خاطرات و مشاهدات آن حادثه را با ضریب دقت بالا در ذهن خود ثبت کنند.

محققان دانشگاه پورتسموث در انگلیس تکنیکی را ارائه کرده اند که طی آن به شاهدان صحنه های جنایت بلافاصله پس از حادثه پرسشنامه ای عمومی داده می شود تا از محو شدن حافظه طبیعی افراد جلوگیری شود و بتوانند در ادامه جزئی ترین اطلاعات از حادثه را در اختیار نبروهای پلیس قرار دهند.

دکتر لورین هوپ، ارائه کننده پروژه مصاحبه خودگردان SAI  گفت: ما این تکنیک را با کمک نیروهای پلیس در انگلیس و اسکاتلند و با هدف بهبود بخشیدن به اظهارات شهود ارایه کرده ایم.

در این پرسشنامه از شهود خواسته می شود درباره واقعه ای که دیده اند به جای آنکه تنها خلاصه پراکنده ای از رویداد را برای پلیس بازگو کنند، جزئیات بیشتری را به خاطر آورند.

وی افزود، تکنیک های فعلی پرسش از شهود برای ارائه توصیفی از حادثه ای که مشاهده کرده اند، در مقایسه با تقاضا از آنها برای به خاطر آوردن جزئیات دقیق " تا آنجا که ممکن باشد" به خاطرات و وقایع ثبت شده در ذهن شاهدان لطمه وارد می کند.

بر اساس گزارش روزنامه مترو، بررسی های صورت گرفته حاکی از رضایت نیروهای پلیس در به کار گرفتن از این تکنیک جدید در به خاطر آوردن وقایع و حوادث است.

به گفته کارشناسان این تکنیک جدید از اطلاعات ثبت شده در ذهن در برابر فراموشی طبیعی حفاظت می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha