دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵

طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: ۵۵ درصد افرادی كه درخواست آزمون وسع داشتند، می‌توانند تحت پوشش بیمه رایگان قرار بگیرند همچنین طرح مشوق‌های بیمه جهت خدمات پیشگیرانه دراسفند اجرایی می‌شود.

بیمه رایگان ۵۵ درصد متقاضیان آزمون وسع

سلامت نیوز:طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: ۵۵ درصد افرادی كه درخواست آزمون وسع داشتند، می‌توانند تحت پوشش بیمه رایگان قرار بگیرند همچنین طرح مشوق‌های بیمه جهت خدمات پیشگیرانه دراسفند اجرایی می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،طاهر موهبتی در نشست خبری در خصوص پرداخت مطالبات مراكز طرف قرارداد گفت: مطالبات مراكز طرف قرارداد خصوصی و دانشگاهی تا مهرماه پرداخت شده و مطالبات داروخانه‌ها تا آبان ماه پرداخت شده است. اما مشكلی كه وجود دارد این است كه دو و نیم تا چهار ماه از سال ۹۷ ما به تمامی مراكز دانشگاهی و خصوصی بدهكاریم.


او در این نشست گفت: در سال ۹۷ به‌رغم تمام مدیریت هزینه‌ای كه انجام دادیم متاسفانه چهار ماه از بودجه ما را ندادند و همین باعث شد تا در پرداخت مطالبات مراكز طرف قرارداد با مشكل مواجه شویم.


موهبتی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه قول‌هایی برای پرداخت بخشی از این بدهی به ما داده كه امیدواریم محقق شود. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره بدهی‌ها تاكید كرد: محدودیت‌هایی كه در كشور وجود دارد را می‌پذیریم اما این نمی‌تواند دلیلی برای بدهی ایجاد شده به داروخانه‌ها و مراكز خصوصی باشد و آنها گلایه‌مند هستند. او با اشاره به اینكه 4 هزار و 900 میلیارد تومان از دولت طلبكاریم گفت: اگر این اعتبار ما را بدهند بسیاری از مشكلات ما در پرداختی‌ها حل می‌شود و می‌توانیم پرداخت‌های داروخانه‌ها را به‌روز كنیم.


موهبتی با اشاره به اینكه ۹۵ درصد اعتبارات ما دولتی است، گفت: مشكلات و محدودیت‌های اعتباری برای دولت وجود دارد كه آنها را می‌پذیریم اما امیدواریم قولی كه در پرداخت بخشی از بدهی‌ها به ما داده شده، محقق شود در غیر این صورت گرفتاری‌های جدیدی برای‌مان ایجاد خواهد شد.
او به بودجه سال ۹۹ اشاره كرد و گفت: اعتبار سال آینده ما با افزایش ۹ درصدی رو به رو شده كه اگر همین مبلغ به ما تخصیص كامل داده شود باز هم با نیازمان ۵ هزار میلیارد تومان كسری خواهیم داشت.


موهبتی گفت: امیدواریم مجلس مبلغی از بدهی‌هایی كه از سال ۹۷ داریم كه حدود ۳۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان می‌شود در راستای جبرانش اقدام كند.
وی در مورد استحقاق‌سنجی نیز گفت: با افتتاح پایگاه اطلاعات برخط بیمه‌شدگان همپوشانی‌ها رفع و شفافیت در هزینه انجام می‌گیرد.


به گفته او در حال حاضر ۱۹ تا ۲۰ دستگاه اجرایی بیمه مستقل دارند و سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و ما نیز هر كدام بیمه مستقلی داریم و در گذشته تمامی این سازمان‌ها به صورت جزیره‌ای عمل كردند اما با الزامی كه در برنامه ششم صورت گرفت تمامی اطلاعات بیمه‌شدگان در سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف در پایگاه اطلاعات بر خط بیمه‌شدگان درج و به‌روز رسانی می‌شود كه این موضوع باعث می‌شود صحت كار بیشتر و شفافیت بالا رود.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینكه در حال حاضر ۳۳ هزار مركز درمانی به سامانه استحقاق سنجی متصل هستند، گفت: البته ۲۰ هزار مركز دیگر نیز باید به این سامانه متصل شوند و همه مكلف هستند اطلاعات بیمه‌شدگان را به صورت دقیق و صحیح در سامانه وارد كنند و همزمان استعلام بگیرند و در این صورت همپوشانی‌ها مشخص و دفترچه جدید صادر نمی‌شود.


او همچنین تاكید كرد: در سه ماهه سال ۹۹ تمامی ارایه‌دهندگان خدمت به سامانه استحقاق سنجی متصل خواهند شد و مهم‌ترین گام برای حذف دفترچه كاغذی اتفاق می‌افتد و كاربرد دفترچه بیمه به حداقل یعنی صفر می‌رسد.

موهبتی در خصوص تحقیقاتی كه در مورد سلامت مردم و مقایسه با كشورهای دیگر انجام شده، اشاره كرد و گفت: در بسیاری از كشورها بین بیمه، تعرفه بیمه و مراقبت مردم از خودشان رابطه معناداری وجود دارد اما در كشور ما در بیمه‌های درمانی و اجتماعی این گونه نیست و تخفیفی نداشتیم به همین دلیل به مركز تحقیقات سلامت در سازمان بیمه سلامت ماموریت دادیم این موضوع را بررسی كند كه میان پرداخت حق بیمه و سلامتی مردم رابطه‌ای ایجاد شود.

وی اظهار داشت: چهار مولفه فشار خون، قند، كلسترول و توده بدنی را انتخاب كردیم و كسانی كه در معرض این موارد قرار می‌گیرند در یك رده سنی به بالا طرح مشوق‌های بیمه‌ای جهت خدمات پیشگیرانه برای آنها در نظر گرفته شد چنانچه اگر در زمان مناسب برای سلامتی خود مراجعه و این موارد را بررسی كنند از یك تخفیف و امتیازی در بخش بیمه‌ای برخوردار خواهند شد.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت تاكید كرد: پایلوت این كار در اسفند ماه در استان گلستان و زنجان آغاز می‌شود و بعد از بررسی نقاط قوت و ضعف كار در سه ماهه دوم سال آینده اجرای كشوری این طرح آغاز خواهد شد.


موهبتی گفت: اجرای این طرح برای بیمه پردازها اجباری نیست اما برای بیمه رایگان، اجباری است حتی اگر منجر به بهبود در این گزینه‌های عنوان شده نشود باز هم بیمه آنها تمدید خواهد شد اما در بیمه پردازان تنها مراجعه كافی نیست و افرادی كه می‌خواهند از تخفیفات برخوردار شوند باید بتوانند قند خون، فشار خون و... را كنترل كنند و این طرح در راستای صیانت از سلامت مردم اجرایی می‌شود.


موهبتی در مورد ارزیابی وسع گفت: تاكنون یك میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به سامانه ما مراجعه كرده‌اند كه اغلب درخواست ارزیابی وسع داشتند كه در نهایت بین ۵۰ تا ۵۵ درصد این تعداد پس از ارزیابی وسع عنوان شده كه می‌توانند از بیمه رایگان استفاده‌كنند. به ‌طوری كه ۷۳درصد این افراد برای گرفتن دفترچه بیمه اقدام كرده‌اند اما آنهایی كه قرار بود پول بدهند هنوز مراجعه نكرده‌اند كه البته یك ماه فرصت دارند.


موهبتی در بخش دیگری از سخنانش گفت: علت عدم مراجعه بخشی از مردم این است كه هنوز باورشان نشده كه در تخت بیمارستان نمی‌توانند بیمه شوند.
او با اشاره به اینكه پیش‌بینی می‌شود ۶ تا ۸ میلیون نفر بیمه نباشند، گفت: اگر متوسط را 6 میلیون نفر در نظر بگیریم مراجعه افراد در سامانه نشان می‌دهد حدود 3 میلیون نفر از آنها برای ثبت نام مراجعه خواهند كرد كه ۵۵ درصدشان بعد از آزمون وسع بیمه رایگان خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha