نتایج مطالعات جدید محققان دانمارکی نشان می‌دهد، خطر ابتلا به زوال عقل در مردان جوانی که از میانگین قدی بلندتری برخوردار هستند، به ازای هر ۶ سانتی‌متر ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.

خطر ابتلا به زوال عقل در پسران قدبلند کمتر است

سلامت نیوز:نتایج مطالعات جدید محققان دانمارکی نشان می‌دهد، خطر ابتلا به زوال عقل در مردان جوانی که از میانگین قدی بلندتری برخوردار هستند، به ازای هر ۶ سانتی‌متر ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، تحقیقات پیشین نشان داده است که قد می‌تواند عاملی تعیین کننده در ابتلای افراد به زوال عقل باشد، اما در اکثر این مطالعات عوامل ژنتیکی، محیطی یا دیگر فاکتورهای مربوط به سال‌های اولیه زندگی که ممکن است هم با قد و هم با زوال عقل در ارتباط باشند، نادیده گرفته شده‌اند.


به گزارش پایگاه اینترنتی «سایک سنترال»،محققان در یک مطالعه جدید ضمن در نظر گرفتن این فاکتورها، داده‌های مربوط به ۶۶۶.۳۳۳ مرد دانمارکی متولد شده بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۹، از جمله ۷۰.۶۰۸ برادر و ۷۳۸۸ دوقلو را مورد بررسی قرار دادند. در مجموع ۱۰.۵۹۹ نفر از این مردان در سنین بالاتر دچار زوال عقل شده بودند.


تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده نشان داد که خطر ابتلا به زوال عقل در مردانی که از نظر میانگین قدی بلندتر هستند، به ازای هر ۶ سانتی متر ۱۰ درصد کاهش می‌یابد.


وقتی محققان نقش بالقوه هوش یا تحصیلات را در نظر گرفتند، تغییری که در ارتباط میان قد و خطر ابتلا به زوال عقل در افراد ایجاد شد جزئی بود.


پژوهشگران دریافتند که این تناسب بین برادرانی که تفاوت قدی دارند نیز برقرار است. نکته‌ای که نشان می‌دهد نمی‌توان تنها با استفاده از ژنتیک و شاخص‌های خانوادگی این موضوع که چرا خطر ابتلا به زوال عقل در مردان قدکوتاه‌تر بیشتر است را توضیح داد. 


«مرت اُسلر» مولف ارشد این پژوهش و از اساتید دانشگاه کپنهاگ در این باره می‌گوید: «تجزیه و تحلیل‌های انجام شده بر روی داده‌های موجود درباره برادران نشان می‌دهد که ارتباط میان قد و خطر ابتلا به زوال عقل، احتمالا در مواجهه محیطی در سال‌های اولیه زندگی ریشه دارد که به فاکتورهای خانوادگی که بین برادرها مشترک است، ارتباطی ندارد.»


یک محدودیت مهم این مطالعه عدم قطعیت در مورد امکان تعمیم نتایج این مطالعه به زنان است.
گزارش کامل این پژوهش در مجله eLife منتشر شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha