عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: استرس ناشی از امتحانات یكی از عوامل بروز دردهای قلبی در میان دانش‌آموزان است.

سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: استرس ناشی از امتحانات یكی از عوامل بروز دردهای قلبی در میان دانش‌آموزان است.

سعید مجتهدزاده در گفت‌وگو با  فارس  با اشاره به بالا بودن استرس و اضطراب در ایام امتحانات در بین دانش‌آموزان و رابطه این فشارها با شكایت از دردهای قلبی، گفت: استرس‌ و اضطراب در دانش‌آموزانی كه مشكل "شلی یا افتادگی دریچه میترال قلب " دارند، عوارض بیشتری دارد.

وی اضطراب را عامل بروز درد در ناحیه قلب دانست و اظهار داشت: اضطراب، استرس و هیجان باعث می‌شود رگ‌های قلب تنگ ‌شود و خون به سختی به قلب برسد؛ بروز این درد اهمیت زیادی ندارد و فقط باید در آن دسته از دانش‌آموزان كه دارای ناراحتی قلبی هستند، جدی گرفته شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: استرس‌ زیاد برای دانش‌آموزانی كه ناراحتی قلبی دارند، خطرناك است؛ این مسئله در افرادی كه تنگی دریچه آئورت دارند، مشهودتر است و در صورت درمان نكردن بیماری، ممكن است مشكلات حادی برای این افراد پیش بیاید؛ هرچند دردهای عروق كرونر بیشتر در بزرگسالان گزارش می‌شود.

وی خانواده را عامل مهمی در جهت كمرنگ كردن عوامل اضطراب دانست و افزود: نباید دانش‌آموزان را تحت فشار قرار داد و از امتحان برای آنان غولی ساخت كه دانش‌آموز تصویر بدی از امتحان در ذهن خود ترسیم كند؛ دانش‌آموزان در این ایام باید آرامش داشته باشند و عوامل اضطراب را از خود دور كنند البته داروهایی وجود دارد كه می‌توان با تجویز و تحت نظارت پزشك، در جهت كاهش عوارض استرس از آن سود برد.

این فوق تخصص قلب و عروق، بهره‌گیری از رژیم غذایی مناسب را برای پیشگیری از بروز حالت‌های استرس مفید دانست و گفت: دانش‌آموزان می‌توانند با استفاده از مواد غذایی كم حجم و مقوی حالت‌های اضطراب را كاهش دهند، به عنوان مثال یك تخم‌مرغ آب‌پز مفیدتر از خوردن آبگوشت زیاد و پر حجم است.

وی افزود: دانش‌آموزان بهتر است با معده سبك‌تر در جلسات امتحان حاضر شوند و در عین حال استفاده از ویتامین‌های موجود در میوه‌ و سبزی نیز عامل مهمی در این خصوص است همچنین بهتر است دانش‌آموزان به فعالیت فیزیكی، ورزش و اكسیژن‌گیری توجه كافی داشته باشند و به بهانه درس خواندن خود را در یك اتاق حبس نكند؛ همه این عوامل باعث می‌شود اضطراب و استرس در آنها كاهش یافته و گردش طبیعی خون در بدن وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha