طبق گزارش محققان فرانسوی، چاقی موجب افزایش ریسک ابتلا به سرطان روده می شود، اما جراحی کاهش وزن این خطر را از بین می برد.

جراحی کاهش وزن از ریسک سرطان روده کم می کند

سلامت نیوز:طبق گزارش محققان فرانسوی، چاقی موجب افزایش ریسک ابتلا به سرطان روده می شود، اما جراحی کاهش وزن این خطر را از بین می برد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، افراد چاق در مقایسه با جمعیت با وزن نرمال، ۳۴ درصد بیشتر با ریسک ابتلاء به سرطان روده مواجه هستند اما مطالعه جدید نشان می‌دهد هر نوع عمل جراحی کاهش وزن می‌تواند این ریسک را به حالت عادی بازگرداند.


دکتر «لارنت بالی»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز بیمارستان دانشگاه نیس فرانسه، در این باره می‌گوید: «افراد رده سنی ۵۰ تا ۷۵ سال نگران احتمال ابتلاء به سرطان کلورکتال (روده بزرگ) هستند و باید به طورمنظم تحت آزمایش غربالگری قرار گیرند.»


وی در ادامه می‌افزاید: «در مورد افراد چاق در رده سنی ۵۰ تا ۷۵ سال، نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد انجام عمل جراحی کاهش وزن با کاهش ریسک ابتلاء به سرطان کلورکتال مرتبط است.»


در این مطالعه، محققان فرانسوی داده‌های جمع آوری شده مربوط به بیش از یک میلیون فرد چاق در رده سنی ۵۰ تا ۷۵ سال را بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ بررسی کردند.


در طول ۵ سال پیگیری وضعیت این افراد، بیش از ۱۳ هزار نفر به سرطان روده یا مقعد مبتلا شدند. در بین افرادی که عمل جراحی کاهش وزن انجام داده بودند نرخ سرطان کلورکتال ۰.۶ درصد بود. در مورد افرادی که این عمل را انجام نداده بودند این ریسک ۱.۳ درصد بود.


محققان عنوان می‌کنند: «ما همیشه فکر می‌کردیم که چاقی عامل ابتلاء به دیابت و بیماری قلبی و مشکلات عروقی است. اما در حقیقت چاقی و افزایش اندازه دورکمر با ابتلاء به تمامی بیماری‌های مزمن مرتبط است.»


زمانی که افراد چاق هستند، احتمال مقاومت انسولین در آنها بالاتر است و این به معنای تولید انسولین بیشتر، یعنی فاکتور رشد تومور، است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha