اوتیسم به عنوان یک اختلال تقریبا کمتر شناخته شده، باید اطلاع رسانی شود تا افراد مبتلا به این اختلال بتوانند در جامعه نقش آفرینی کنند.

مهم ترین چالش های اوتیسم در بزرگسالی

سلامت نیوز:اوتیسم به عنوان یک اختلال تقریبا کمتر شناخته شده، باید اطلاع رسانی شود تا افراد مبتلا به این اختلال بتوانند در جامعه نقش آفرینی کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، روز آگاهی جهانی اوتیسم روز دوم آوریل هر سال است که به عنوان یک روز جهانی به رسمیت شناخته شده است و هدف آن یادآوری و ترغیب کنش‌های کشورهای کشورهای عضو در سازمان ملل متحد در جهت افزایش آگاهی در مورد افراد مبتلا به اختلال اسپکتروم اوتیسم (ASD) در سراسر جهان است.


روز جهانی اوتیسم یکی از تنها هفت روز رسمی سازمان ملل متحد است که در رابطه با سلامتی رسمیت یافته است و از سال ۲۰۰۷ به اجرا در آمده است. در کشورمان، انجمن اوتیسم ایران روز جهانی آگاهی اوتیسم را در تاریخ ۱۴ فروردین ۹۹ همگام با جهان گرامی می‌دارد و در تلاش است که در این روز گام‌های محکمی در راستای آگاهی بخشی در زمینه اوتیسم در جامعه بردارد.


موضوع امسال (۲۰۲۰) سازمان ملل در روز جهانی اوتیسم انتقال به بزرگسالی است.
بزرگسالی مرحله از زندگی است که افراد می‌توانند در زندگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی جامعه خود به عنوان یک شهروند کامل نقش ایفا کنند. اما این مرحله برای افراد اوتیسم یک چالش است، زیرا آنها از فرصت‌ها و حمایت‌های لازم برای این مرحله از زندگی برخوردار نیستند و پس از پایان دوره دبیرستان این افراد از خدمات و حمایت‌هایی که تا پیش از آن بهره می‌بردند، بی بهره اند.


مشارکت در فرآیندهای تصمیم گیری جامعه خود، مشارکت در فرهنگ جوانان در جامعه خود، دسترسی به آموزش پس از دوره متوسطه، اشتغال، مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه به عنوان یک شهروند محورهای مطروحه در شعار جهانی امسال است.


سعیده صالح غفاری مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران، گفت: انجمن اوتیسم ایران با ۶ سال فعالیت رسمی، ملی و اخذ مجوز مقام مشورتی سازمان ملل در راستای فعالیت‌های بین المللی تلاش کرده است که گام مؤثری در جهت آگاهی بخشی و حمایت افراد اوتیسم بردارد و این روزها به نقشه راه ۵ ساله دوم انجمن تکیه دارد.


وی، نقشه ۵ ساله دوم انجمن اوتیسم را شامل پنج محور اصلی عنوان کرد و افزود: محورها شامل ۱. مطالبه گری و طرح موضوع و بررسی نیازهای کلان ملی جامعه اوتیسم ایران، ۲. اقدام قوی‌تر و سازماندهی شده با موضوعیت آگاهی بخشی جامعه ۳. تقویت شبکه دوستدار اوتیسم و همراهی شهرهای دوستدار اوتیسم با ایجاد مراکز دوستدار اوتیسم ۴. آموزش و تکیه بر توانمند کردن خانواده‌ها در اقصی نقاط کشور با محوریت آموزش ۵. تربیت درمانگران در دوره‌های پودمانی و دوره‌های تکمیلی جهت آشنایی با اوتیسم و آموزش کاردرمانی تخصصی برای کودکان اوتیسم
صالح غفاری امید دارد با پیگیری نقشه راه مذکور و ایجاد شبکه قوی با حضور تمامی انجمن‌های اوتیسم کشور و رسمی کردن شبکه ملی اوتیسم، به این اهداف رسیده و مطالبات اوتیسم از دولت و سازمان‌های مربوطه با قدرت بیشتری صورت بگیرد.


مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران در ادامه به دستاوردهای انجمن در ۶ سال گذشته اشاره کرد و گفت: ایجاد ظرفیت و بستر سازی مناسب جامعه برای آشنایی اولیه با طیف اوتیسم، سازماندهی رجیستری و شناسایی کودکان اوتیسم، معرفی اوتیسم به سازمان‌های سیاست گذار ملی، تلاش در راستای قرار دادن اوتیسم در لیست بیماری‌های خاص در مجلس شورای اسلامی، رایزنی جهت دریافت ردیف بودجه برای اوتیسم از مجلس و سازمان برنامه و بودجه، راه اندازی اولیه سامانه گم شدن بچه‌های اوتیسم با همکاری ناجا، اصلاح کامل آئین نامه نظام وظیفه در راستای معافیت کامل بزرگسالان اوتیسم، آموزش بزرگسالان اوتیسم با هدف انجام کار گروهی و ارتباط با همسالان و ایجاد موقعیت شغلی برای آنان، تجمیع انجمن‌های اوتیسم و یکسوسازی اهداف، تألیف کتابچه‌های اوتیسم با هدف آگاهی بخشی و آموزش و توانمندسازی خانواده‌ها برای رفع مشکلات اوتیسم، اهم فعالیت‌ها و موفقیت‌های انجمن اوتیسم ایران بوده است.

صالح غفاری، در این روزهای ویژه برای جامعه اوتیسم ایران، از تمامی مردم برای پیوستن به پویش آگاهی بخشی جامعه دعوت کرد. بدین صورت که افراد با مراجعه به صفحه اینستاگرام انجمن اوتیسم ایران iran.autism.association و انتشار پست روز جهانی اوتیسم در صفحات خود، کودکان اوتیسم را خوشحال و جامعه را نسبت به مسائل اوتیسم آگاه سازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha