دانشمندان فرانسوی دلیل اصلی شکل‌گیری صدای عجیب شکستن قلنج مفاصل رفته و با کمک شبیه‌سازی کامپیوتری توانستند تا دلیل این امر را بیابند.

راز صدای عجیب شکستن قلنج مفاصل

سلامت نیوز: دانشمندان فرانسوی دلیل اصلی شکل‌گیری صدای عجیب شکستن قلنج مفاصل رفته و با کمک شبیه‌سازی کامپیوتری توانستند تا دلیل این امر را بیابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بسیاری از ما به شکستن قلنج دستان خود معتاد هستیم و این امر را به‌صورت مکرر در طول روز تکرار می‌کنیم. در این میان علاوه بر حس سبکی ایجاد شده به‌واسطه شکسته شدن قلنج، صدای عجیب شکسته شدن قلنج مفاصل نیز برای بسیار لذت بخش است.

بر اساس تحقیقات دانشمندان این موضوع فاش شده است. یک تیم از محققان توانسته‌اند تا با استفاده از روش‌های میدانی و فناوری‌های کامپیوتری به سراغ رازگشایی این صدا رفتند.

در تحقیقات آن‌ها ابتدا تصویربرداری کاملی از شکستن قلنج مفاصل انجام‌شده و در ادامه با استفاده از شبیه‌سازی کامپیوتری، این فرایند به‌صورت موبه‌مو بررسی شد. نتایج به دست آمده نشان از آن داشت که این صدا به‌واسطه شکستن حباب‌های موجود در مایع سینوویال موجود در مفاصل متاکاراپوپالانژ به وجود می‌آید.

نکته جالب در این میان این است که دانشمندان 50 سال پیش تئوری این امر را ارایه کرده بودند و صدای یاد شده را به این دلیل می‌دانستند. با این وجود تئوری ارایه‌شده سرانجام به‌واسطه تلاش‌های جدید انجام‌شده به اثبات رسیده است و دانشمندان سرانجام از این راز پرده برداشته‌اند.

البته این تحقیقات به‌هیچ‌عنوان به این امر که آیا شکستن قلنج مفاصل ضرری برای ما دارد یا خیر نرفته است؟ ولی این سوال نیز یکی از مواردی است که به‌دفعات شاهد پاسخ‌های متضاد به آن بوده‌ایم و به نظر می‌رسد که یک تحقیق علمی مناسب برای آن مورد نیاز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha