رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن بیان اینکه بارش‌ها در کشور تاکنون ۲۲ درصد بیشتر از حد نرمال بوده است، گفت: با این‌وجود همچنان بخش زیادی از کشور در شرایط خشکسالی شدید و متوسط بلند مدت قرار دارد.

افزایش بارش‌ها در کشور/ بیشتر نقاط همچنان دچار خشکسالی بلندمدت‌ هستند

سلامت نیوز:رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ضمن بیان اینکه بارش‌ها در کشور تاکنون ۲۲ درصد بیشتر از حد نرمال بوده است، گفت: با این‌وجود همچنان بخش زیادی از کشور در شرایط خشکسالی شدید و متوسط بلند مدت قرار دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر در کشور سبب شده است که مقداری از کمبود بارش‌ها در غرب و جنوب غرب جبران شود، اظهار کرد: برای مثال پیش از این در استان چهار محال و بختیاری که سرشاخه زاینده رود است حدود ۲۸ درصد کمبود بارش نسبت به میانگین بلند مدت داشتیم که این رقم در حال حاضر به حدود ۱۹ درصد رسیده است. در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با وجود بارش‌های اخیر در حال حاضر حدود ۱۶ درصد کمبود بارش نسبت به میانگین بلند مدت داریم.


بارش در حد نرمال و بالاتر در بیشتر نقاط کشور طی امسال

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه در برخی دیگر از استان‌ها از جمله اصفهان، کرمانشاه، کردستان و یزد بارش‌ها تا حدودی کمتر از نرمال است، تصریح کرد: به جز این استان‌ها بارش در سایر نقاط کشور در حد نرمال تا بالای نرمال نسبت به میانگین بلند مدت است همچنین ما در سال آبی جاری در استان‌های مرکزی کشور ازجمله تهران، البرز، زنجان، قزوین، قم و مرکزی بارش‌هایی خوبی داشتیم. 


وظیفه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در حال حاضر بارش‌ها در تهران ۲۶ درصد بیش از میانگین بلند مدت بوده است و به طور کلی بارش‌ها در تهران از اول مهر ۹۶ تا ۲۰ فروردین ۹۹ حدود ۱۳ درصد نسبت به بلند مدت افزایش یافته است.


کاهش بارش‌ها نسبت به سال گذشته

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال آبی جاری بارش‌ها در کل کشور حدود ۴۲ میلیمتر یعنی بیش از ۲۲ درصد بیشتر از حد نرمال است، گفت: با این وجود بارش‌ها تقریبا در تمام مناطق کشور نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است. طی سال آبی گذشته حدود ۲۶۳ میلیمتر بارش در کل کشور داشتیم که حدود ۴۱ درصد نسبت به حد نرمال بیشتر بود.


هنوز خشکسالی‌های بلند مدت جبران نشده است

وظیفه با بیان اینکه در بیشتر مواقع خشکسالی‌ها از بعد هواشناسی زود برطرف می‌شوند، اظهار کرد: آنچه که دغدغه و نگرانی ماست خشکسالی‌های هیدرولوژیک است. برای مثال در سال‌هایی که با خشکسالی در کشور مواجه بودیم فشار بسیار زیادی به چاه‌های آب زیرزمینی وارد شد که کاهش سطح‌ آب ‌های زیرزمینی را به دنبال داشت. باتوجه به شاخص خشکسالی ده ساله می‌توان گفت که باوجود بارش‌های دو سال اخیر هنوز بخش زیادی از کشور در شرایط خشکسالی شدید و متوسط قرار دارد.


به گفته رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی ممکن است که در حال حاضر رودخانه‌ها پرآب باشند و یا پشت سدها حجم قابل قبولی از آب وجود داشته باشد اما نباید فراموش کنیم که همچنان باید مراقب خشکسالی‌های انباشته در کشور و آب‌های زیرزمینی باشیم.


پیش‌بینی بارش‌های بیش از نرمال در اردیبهشت

وی در ادامه درباره روند بارش‌ها در کشور طی هفته آینده و اردیبهشت ماه توضیح داد: خوشبختانه بارش‌های خوبی طی هفته آینده تا نیمه اول اردیبهشت در راه کشور است و بر اساس مدل‌های اقلیمی پیش‌بینی می‌شود که این بارش‌ها نیز فراتر از حد نرمال باشد. امیدواریم که این سامانه‌ها کمبود بارش در برخی استان‌های غربی و جنوب‌غربی کشور را جبران کند.


تداوم حاکمیت هوای خنک در کشور

وظیفه همچنین درباره دمای هوا در کشور طی روزهای آینده گفت: پیش‌بینی می‌شود که هوای خنک در کشور تا سه هفته آینده تداوم داشته باشد و دما در مناطق مختلف از جمله استان‌های جنوبی البرز مانند تهران، البرز، سمنان و شرق کشور حدود یک تا چهار درجه پایین‌تر از حد نرمال باشد البته دمای هوا در جنوب کشور در حد نرمال تا کمی بیش از نرمال خواهد بود.وی در پایان اظهار کرد: کاهش دمای هوا در استان‌های مختلف سبب می‌شود که بارش برف در ارتفاعات کشور همچنان ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha