متخصصان علوم پزشكی و اعصاب در كانادا تاكید كردند كودكانی كه می‌توانند به دو زبان حرف بزنند مغز سالم‌تری دارند.

سلامت نیوز : متخصصان علوم پزشكی و اعصاب در كانادا تاكید كردند كودكانی كه می‌توانند به دو زبان حرف بزنند مغز سالم‌تری دارند.

به گزارش ایسنا، دكتر الین بیالیستوك، استاد ارشد روانشناسی دانشگاه یورك در تورنتوی كانادا در این رابطه گفت: صحبت كردن به دو زبان مختلف یا بیشتر از سنین كودكی می‌تواند تاثیرات سودمند و مثبتی روی توان مغزی داشته باشد.

دكتر بیالیستوك تصریح كرد: صحبت كردن به دو زبان نه تنها توانایی‌های ذهنی و ادراكی را تقویت می‌كند بلكه همچنین می‌تواند علایم بیماری آلزایمر را به تاخیر بیاندازد. در واقع تسلط بر دو زبان گفتاری كه به نظر یك كار معمول و عادی می‌آید روی شبكه مغزی به گونه‌ای تاثیر می‌گذارد كه به شیوه‌ای مثبت روی عملكردهای خاص در مغز تاثیر می‌گذارد.

به گزارش شبكه خبری سی‌بی‌اس نیوز، دكتر بیالیستوك و تیم پزشكان وی بررسی‌هایشان را در مركز ژنتیك «بایك رست» در تورنتو انجام دادند. آنها 200 مورد آشكار از ابتلا به بیماری آلزایمر را شناسایی كرده و پیش ‌زمینه این بیماران را به دقت ارزیابی كردند تا معلوم شود كدامیك از آنها به دو زبان مختلف گفتاری مسلط هستند.

آنها در آزمایشات خود دریافتند در بیمارانی كه سالمندتر بودند اما به دو زبان صحبت می‌كردند ابتلا به آلزایمر در سنین نسبتا بالاتر رخ داده بود به بیانی دیگر در افرادی كه از سنین پایین صحبت كردن به دو زبان را یاد می‌گیرند، احتمال ابتلای زودهنگام به آلزایمر خیلی كمتر است چون این توانایی از مغز آنها حفاظت می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha