شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 292528

امسال، ماه مبارك رمضان با ماه‌های دیگر یك تفاوت عمده دارد و آن هراس از ابتلا به كروناست. با وجود تأكید بسیاری از متخصصان مبنی بر بی‌خطربودن روزه‌داری برای افراد سالم در روزهای کرونایی کنونی، كماكان در گمانه‌زنی‌های روزمره میان مردم این فرضیه كه نخوردن و ننوشیدن طولانی‌مدت می‌تواند زمینه‌ساز ضعف عمومی بدن و افزایش غیرمستقیم خطر ابتلا به كرونا شود، مطرح است.

روزه‌ به افق کرونـــا

سلامت نیوز:امسال، ماه مبارك رمضان با ماه‌های دیگر یك تفاوت عمده دارد و آن هراس از ابتلا به كروناست. با وجود تأكید بسیاری از متخصصان مبنی بر بی‌خطربودن روزه‌داری برای افراد سالم در روزهای کرونایی کنونی، كماكان در گمانه‌زنی‌های روزمره میان مردم این فرضیه كه نخوردن و ننوشیدن طولانی‌مدت می‌تواند زمینه‌ساز ضعف عمومی بدن و افزایش غیرمستقیم خطر ابتلا به كرونا شود، مطرح است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،فرضیاتی كه به‌دلیل تازه‌وارد بودن ویروس كووید- 19 و ناشناخته‌ بودن عوارض جانبی پنهان آن موجب شده برخی مراجع تقلید نیز در پاسخ به استفتائات كرونایی، صراحتا اعلام كنند اگر ثابت شود روزه‌داری زمینه‌ساز ابتلا به كرونا در فردی می‌شود، گرفتن روزه بر او واجب نیست.

درواقع احتمال تضعیف سیستم ایمنی بدن به‌واسطه روزه‌داری، نقطه‌ضعف بدن برای ابتلا به كووید - 19 از سوی برخی افراد ارزیابی می‌شود. بنابراین اگر تصمیم دارید امسال روزه‌دار باشید، بهتر است به رژیم غذایی‌تان بیشتر توجه كنید تا باعث ارتقای عملكرد سیستم ایمنی بدن شود. درواقع در وعده سحری و افطار و فاصله افطار تا خواب، باید روی بالا بردن كیفیت تغذیه با هدف افزایش عملكرد سیستم ایمنی بدن تمركز كنید.

اما چگونه؟ در این باره با دكتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران صحبت كرده‌ایم كه در ادامه می‌خوانید.به تصور این‌كه بتوانیم عملكرد سیستم ایمنی را بالا ببریم، حجم و مقدار كالری هر وعده غذایی را هم بالا می‌بریم؛ با این تصور كه غذا مغذی‌تر خواهد شد. این تصور درست است؟ دكتر محمدرضا وفا در این باره توضیح می‌دهد: «كالری بالای هر وعده غذایی، خطر ایجاد و افزایش رادیكال‌های آزاد را بالا می‌برد.

همین مسأله زمینه‌ساز ایجاد استرس اكسیداتیو در بدن بوده و در نتیجه در عملكرد سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می‌كند.»  وی ادامه می‌دهد: «بنابراین در شرایطی كه بدن نیازمند عملكرد بسیار خوب و دقیق سیستم ایمنی است، نباید با خوردن غذاهای پرحجم و پركالری، خطر ایجاد اختلال در عملكرد آن را فراهم كنیم.بنابراین نخستین نكته، رعایت حجم و كالری غذای مصرفی در وعده سحر و افطار است».

 قدم به قدم تا افطار كامل

شما  شام و افطاری را یكجا میل‌ می‌كنید یا این‌كه با فاصله منطقی، موادغذایی لازم را میل می‌كنید؟ دكتر وفا در این‌باره می‌گوید: «برای افطار، باید مرحله به مرحله به بدن خوراكی و نوشیدنی داد. به این دلیل كه دستگاه گوارش بتواند به‌آرامی و بعد از چند ساعت نخوردن و ننوشیدن، موادغذایی و نوشیدنی‌ها را دریافت كند.

درغیر این صورت، در عملكرد دستگاه گوارش اختلال ایجاد خواهد شد» این متخصص تغذیه درباره فاصله مناسب برای خوردن موادغذایی می‌گوید: «با نوشیدن یك فنجان چای، شیر یا هر نوشیدنی گرم دیگر مانند دمنوش‌ها همراه با خرما افطار كنید. كمی بعد می‌توانید چند لقمه نان و پنیر با خیار و گوجه یا سبزی خوردن یا گردو میل كنید.

حدود 20 دقیقه بعد به اندازه یك زیردستی سالاد میوه (مخلوط میوه‌های فصل) را بخورید. نیم‌ساعت تا 40 دقیقه بعد، شام بخورید» دكتر وفا درباره وعده شام می‌گوید: «شام باید مغذی و كم‌حجم باشد. همان بحث كالری بالا و اختلال در عملكرد سیستم ایمنی بدن، در اینجا هم باز مطرح است. وعده شام نباید چربی و كالری بالایی داشته باشد.» 

سیستم ایمنی را سامان دهید

عملكرد سیستم ایمنی بدن چیزی شبیه به دزدگیر یا درِ آهنی منزل است! اگر درست كار كرده و ایمن باشند، هیچ دزدی جرات ورود نخواهد داشت.اگر سیستم ایمنی بدن ما هم مثل ساعت كار كند -  به‌ویژه در این شرایط كرونایی - خطر ابتلا به این بیماری و همه بیماری‌ها كاهش خواهد یافت. دكتر محمدرضا وفا درباره راهكارهای افزایش عملكرد سیستم ایمنی بدن می‌گوید: «رعایت تنوع غذایی، مصرف موادغذایی تازه، سالم و غیرفرآوری شده و خوردن مقدار كافی میوه و سبزی، رعایت حجم كم و مغذی بودن موادغذایی دریافتی، از بهترین راهكارهای بهبود عملكرد سیستم ایمنی بدن است.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران در ادامه توضیح می‌دهد: «خوردن مقدار كافی سبزی، صیفی و میوه تازه در پنج تا شش وعده در روز مهم‌ترین نكته است. بنابراین روزهداران باید سعی كنند در فاصله بین افطار تا سحر، مقدار كافی از این مواد را دریافت كنند. برای این منظور خوردن سبزی خوردن یا سالاد با وعده‌ افطار و سحر، خوردن سالاد میوه، خوردن ماست و خیار پیش از خوردن وعده اصلی سحری و... روش‌های خوبی برای تامین نیاز بدن به میوه و سبزی تازه است.»

دكتر وفا تصریح می‌كند: «خوردن میوه، سبزی و صیفی، مانع از ایجاد استرس اكسیداتیو در بدن شده و همین ویژگی، مهم‌ترین تاثیر در تنظیم عملكرد سیستم ایمنی بدن است.» 

45 دقیقه زودتر  بیدار شوید

چند دقیقه مانده به اذان صبح برای خوردن سحری از خواب بیدار می‌شوید؟ لحظه‌های آخر چند لیوان آب یا چای می‌نوشید تا تشنه نشوید؟ دكتر وفا درباره آداب سلامت سحری می‌گوید: «باید حداقل 45 دقیقه قبل از اذان صبح از خواب بیدار شوید. نباید در خوردن و نوشیدن عجله و اضطراب داشته باشید. این كار در عملكرد دستگاه گوارش اختلال ایجاد می‌كند.»

 سحر ی گوشت زیاد نخورید

گوشت اصولا خوش‌خوراك‌تر از دیگر انواع پروتئین‌هاست. علاوه براین‌كه بدن به پروتئین حیوانی نیاز دارد. به این دلیل كه اسیدهای آمینه موجود در منابع پروتئین حیوانی، ویژه بوده و كمتر منابع گیاهی قابل تامین است. اما دكتر وفا درباره مصرف پروتئین در وعده سحر می‌گوید: «پیش از خوردن سحری كه می‌تواند مثل ناهار اما در حجم كمتر باشد، یك كاسه ماست و خیار بخورید. سپس وعده سحر را میل كنید. بهتر است مقدار پروتئین در وعده سحر، نسبت به افطار كمتر باشد.

زیرا  پروتئین زیاد، باعث دهیدراتاسیون و تشنگی می‌شود. علاوه‌بر این بهتر اســــت از نــوشیـــدن نوشیـــــدنی‌های كافئین‌دار یا شیرین هم پرهیز كنید؛ زیرا باعث تشدید تشنگی می‌شوند.»این متخصص تغذیه ادامه می‌دهد: «در وعده سحری نباید غذاهای تند و چرب بخورید. به این دلیل كه هم باعث تشنگی شده و هم این‌كه به معده و دستگاه گوارش آسیب وارد می‌شود. برای تامین چربی مورد نیاز بدن، بهتر است از منابع طبیعی چربی مانند آجیل‌های خام، آن هم در وعده افطار استفاده شود.»

بیش از پیش توجه كنید

با توجه به شرایطی كه در آن قرار داریم، دكتر محمدرضا وفا، امسال توصیه‌های ویژه‌ای برای روزه‌داران دارد:‌ از حضور در مكان‌های عمومی به‌شدت پرهیز كنید.‌ افراد با شرایط خاص مانند سالمندان، نوجوانان، زنان در دوره‌ای كه به فرزندشان شیر می‌دهند و افراد با بیماری زمینه‌ای خاص اما كنترل شده، حتما باید پیش از شروع روزه‌داری با پزشك خود مشورت كرده باشند.

‌ از خوردن هرنوع غذای حاضری (شامل كنسروی، تهیه شده به‌عنوان غذای بیرون‌بر و آماده) پرهیز كنید. به این دلیل كه سیستم ایمنی بدن در این شرایط خاص، فقط به غذای تازه و مطمئن نیاز دارد.‌ شب، پیش از خواب، یك لیوان شیر گرم بنوشید. این كار برای آرامش بدن بسیار مفید است.‌ از خوردن غذاهای شور، چرب و شیرین با شیرینی غیرطبیعی، بیش از پیش خودداری كنید. به این دلیل كه بدن به غذای سالم نیاز دارد.‌

كمبود آب، باعث اختلال در عملكرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. بنابراین سعی كنید در فاصله افطار تا سحر، به مقدار كافی آب (منظور فقط آب است، نه نوشیدنی جایگزین دیگر) بنوشید. بخش عمده‌ای از فعالیت‌های سلول‌های بدن به وجود آب كافی بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha