تابستان درراه است و با شروع گرما استفاده از کولرهای گازی و آبی برای ایجاد خنکای مطلوب، آغاز می‌شود. در شرایط همه‌گیری کرونا و اینکه این ویروس در سرما دوام بیشتری خواهد داشت، چگونه باید برای دور نگه‌داشتن ویروس‌ها، درجه حرارت ایده آل را ایجاد کنیم.

کولر را با کرونا تنظیم کنید

سلامت نیوز: تابستان درراه است و با شروع گرما استفاده از کولرهای گازی و آبی برای ایجاد خنکای مطلوب، آغاز می‌شود. در شرایط همه‌گیری کرونا و اینکه این ویروس در سرما دوام بیشتری خواهد داشت، چگونه باید برای دور نگه‌داشتن ویروس‌ها، درجه حرارت ایده آل را ایجاد کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، با فرارسیدن فصل گرما در نیمکره شمالی که بیشتر کشورهای درگیر با ویروس کرونا در آن قرار دارند، بسیاری از کارشناسان بهداشت، در مورداستفاده از کولرهای گازی و آبی ابراز نگرانی کرده‌اند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که درجه حرارت بالا شیوع و گسترش بیماری کووید 19 را کاهش می‌دهد.

در یک پروژه تحقیقاتی که در چین انجام‌شده، پژوهشگران اثرات دما و رطوبت در انتقال ویروس کرونا در 80 هزار و 981 وضعیت بیماران مبتلا به کووید 19 را بین 20 ژانویه (30 دی‌ماه 1398) تا 29 فوریه (10 اسفندماه 1398) بررسی کردند.

بررسی‌ها مشخص کرد که دمای مطلوب برای انتقال ویروس کرونا، 10 درجه سانتی‌گراد است و دمای پایین یا بالاتر انتقال را متوقف می‌کند. علاوه بر این، هیچ مدارکی مبنی براثر رطوبت در این انتقال دیده نمی‌شود.

بااین‌حال نتایج گروهی از تحقیقات نیز خلاف آن را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که ویروس کرونا در هوای تابستانی بهتر گسترش پیدا می‌کند. در این تحقیق شرایط بهینه برای انتقال ویروس کرونا دمای 19 درجه سانتی‌گراد، رطوبت 75 درصد و کمتر از 30 میلی‌متر باران ماهانه مشخص‌شده است.

بااین‌حال، محققان دانشگاه هاروارد تفاوت معنی‌داری در میزان انتقال ویروس کرونا بین استان‌های سرد و خشک چین و مناطق گرمسیری مشاهده نکردند. آن‌ها نتیجه گرفتند که درجه حرارت و رطوبت بالاتر «لزوماً منجر به کاهش در تعداد مبتلایان نخواهد شد».

ازآنجاکه تاکنون شواهد و مدارک برای انتقال ویروس کرونا متناقض بوده، تأثیر آب‌وهوا در ابتلا به کووید 19 موضوعی است که همچنان موردبحث قرار می‌گیرد.

دستورالعمل های بهداشتی توصیه می‌کنند که دمای مطلوب کولرهای آبی و گازی باید برای کاهش اثر شیوع ویروس کرونا چه درجه‌ای باشد. طبق این دستورالعمل، دمای کولرگازی در منزل باید بین 24 تا 30 درجه سانتی‌گراد و رطوبت آن بین 40 تا 70 درصد باشد.

در این دستورالعمل آمده است: «چرخش هوای خنک توسط دستگاه‌های تهویه مطبوع اتاق باید با ورودی هوای آزاد از طریق پنجره کمی باز انجام شود و به‌گونه‌ای هوا در جریان قرار داشته باشد.»

لازم به توضیح است که رطوبت بیش‌ازحد می‌تواند وجود و رشد کرم‌های گردوغبار خانگی و همچنین قارچ‌ها که هر دو عوامل ایجاد آلرژی و حساسیت‌های داخلی هستند را افزایش دهد. انگل‌ها و قارچ‌ها می‌توانند شرایط تنفسی مانند آسم را بدتر کنند.

در دستورالعمل‌های پزشکی همچنین پیشنهادشده که اتاق‌ها را حتی در صورت عدم استفاده از کولرگازی، با دستگاه‌های تهویه مطبوع مورد تهویه قرار دهید. در فضاهای تجاری و صنعتی در حد امکان این تهویه باید با هوای بیرون انجام شود. باید 70 تا 80 درصد از هوای داخل این تأسیسات را هوای تازه تشکیل دهد.

راهکارهای استفاده از کولرهای آبی در تابستان برای کاهش گسترش ویروس کرونا، ابتدا تمیز و ضدعفونی کردن این نوع کولرها است.

علاوه بر این توصیه می‌شود آب باید مرتباً تخلیه و مجدداً تجدید شود. در ضمن بهتر است از کولرهای قابل‌حمل که برای خنک کردن محیط، هوای بیرون را جذب نمی‌کنند، استفاده نکنید و از کولرهای آبی که در خارج از خانه نصب‌شده و برای تهویه مناسب باید هوا را از خارج کشیده و پس از خنک کردن وارد خانه کنند، استفاده کنید.

در خاتمه نیز توصیه می‌شود اگر از پنکه برای خنک کردن منزل خود استفاده می‌کنید، حتماً پنجره‌های خانه خود را باز بگذارید تا هوا به‌خوبی تهویه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha