یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 29318
سلامت نیوز : هرچه قدر وزن بالاتر باشد مفاصل بزرگ (مثل زانوها) باید بار و فشار بیشتری را تحمل كنند و در نتیجه خطر ابتلا به آرتروز در افراد چاق بیشتر می‌شود.
دفتر آموزش و ارتقاء سلامت جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: چاقی، احتمال بروز آرتروز در دست‌ها را هم افزایش می‌دهد و این بیماری با گذشت زمان بدتر می‌شود و هنوز درمان قطعی برای آن یافت نشده است اما با كمك برخی روش‌های درمانی می‌توان درد ناشی از این بیماری را كاهش داده و كیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشید.
بنا بر این گزارش، حدود یك سوم بیماران مبتلا به آرتروز ممكن است دچار ناتوانی‌های شدیدی شوند و گاهی درد و ناراحتی مفصل آنقدر شدید می‌شود كه بیمار نمی‌تواند از آن مفصل استفاده كند.
این گزارش می‌افزاید: در موارد بسیار شدید آرتروز، جراحی تعویض مفصل توصیه می‌شود اما قبل از جراحی معمولاً روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود كه تا حد امكان كار به جراحی ختم نشود كه یكی از این روش‌های پیشنهادی،  استراحت دادن به مفصل دردناك است.
براساس اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت، بیمار باید در هر ساعت دست كم ده دقیقه به مفصل خود استراحت بدهد و سعی كند تا حد امكان فعالیت‌های بدنی خود را طوری تنظیم كند كه مفصل مبتلا، كمتر فعال باشد.
این گزارش حاكیست، روش دیگر ورزش كردن است كه باید حتماً با نظارت و اجازه پزشك انجام شود تا مشكل مفصل را تشدید نكند یا باعث بروز درد جدیدی نشود و ورزش‌های سبك و مفرح مثل پیاده‌روی و شنا بیشتر توصیه می‌شود.
گفتنی است: با ورزش كردن، عضلات اطراف مفاصل تقویت شده و ثبات مفاصل افزایش پیدا می‌كند. در افرادی كه اضافه وزن دارند كم كردن وزن باید حتماً مدنظر قرار گیرد كه رژیم گرفتن و ورزش كردن برای كاهش وزن باید تحت نظر پزشك انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha