یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 29348
سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت : اهدای مستمر خون سالم موجب افزایش سلامتی فردی می شود .

دکتر حسین رحمتی ضمن بیان این مطلب گفت :  اهدای خون علاوه بر اجر اخروی و معنوی موجب تشدید خون سازی و فعالیت گلبول های قرمز خون شده  و به سلامت جسمی فرد اهداکننده کمک می کند.

استادیار گروه هماتولوژی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه هر فرد سالم در شرایط طبیعی می تواند دو بار در سال خون خود را اهدا کند اظهار داشت : در زمان اهدای خون مغز استخوان بلافاصله خون از دست رفته را جایگزین کرده و برای اهدا ء کننده هیچ گونه مشکل جسمانی به وجود نمی آید .

وی شرط اهداء خون را سالم بودن فرد اعلام کرد و اظهار داشت : افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و عروقی ، کم  خونی های شدید (فقر آهن )و  بیماریهای ریوی بهتر است از اهدای خون اجتناب کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد حداقل سن برای اهداکننده خون را  ۱۷سال تمام و حداکثر سن را ۶۵سال اعلام کرد و اظهار داشت: لازم است فرد اهداکننده خون، در صورت ابتلا به آلرژی ، مصرف داروهای خاص، سابقه غش، صرع و تشنج، سابقه اعتیاد به موادمخدر تزریقی، سابقه اعمال جراحی، سابقه خالکوبی و حجامت، تاتو یا چاقو خوردگی، سابقه زردی یا یرقان و سابقه رفتارهای پرخطر پزشک انتقال خون را برای تصمیم گیری صحیح مطلع کند.

گفتنی است: روز ۱۴ ژوئن هر سال(مصادف با ۲۴ خرداد)روز جهانی اهدای خون نام گذاری شده است. شعار امسال این روز، «خون سالم، زندگی بهتر» است که اهمیت نیاز فوری به مشارکت اهداکنندگان بیشتر در سراسر جهان را برای اهدای مستمر خون نشان می دهد. اهدای خون از یک سو باعث سلامت بیشتر اهداکننده خون و از سوی دیگر باعث تضمین حفظ سلامت افرادی می شود که به خون سالم نیاز دائمی یا غیردائمی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha