شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 293669

هشتاد و هفت روز پس از شیوع کرونا در کشور بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۱۶۶۳۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۹۰۲ نفر فوت شده و ۹۱۸۳۶ نفر بهبود یافته‌اند.

شهادت ۱۰۷ نفر از کادر درمان در جبهه مبارزه با کرونا

سلامت نیوز:هشتاد و هفت روز پس از شیوع کرونا در کشور بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۱۶۶۳۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۹۰۲ نفر فوت شده و ۹۱۸۳۶ نفر بهبود یافته‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، هشتاد و هفت روز پس از شیوع کرونا در کشور بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۱۶۶۳۵ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۹۰۲ نفر فوت شده و ۹۱۸۳۶ نفر بهبود یافته‌اند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت در استان خوزستان با اقدامات انجام شده و اعمال محدودیت‌های شکل گرفته، این امیدواری ایجاد شده که در روزهای آتی کاهش موارد بستری و سرپایی را شاهد باشیم، اما کماکان وضعیت در این استان قرمز است. وی با هشدار به افزایش موارد بروز و بستری در چند استان طی روزهای آتی اعلام کرده است؛ در مورد استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی این گمان وجود دارد که در روزهای آتی شاهد افزایش موارد ابتلای جدید و بستری باشیم؛ بر همین اساس تقاضا داریم مردم دقت و جدیت بیشتری در رعایت نکات بهداشت فردی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را داشته باشند.همچنین رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به درخواست کشورهای متعدد برای واردات اقلام و ملزومات مبارزه با کرونا ساخت ایران، گفته است؛ با در نظر گرفتن نیاز کشور و افزایش قابل‌ توجه ظرفیت تولید این اقلام در داخل، صادرات برخی اقلام مانند ماسک N۹۵، لباس‌‌های ایزوله، مانیتور ماسک سه لایه، محلول ژل‌‌های ضدعفونی‌ کننده، با همکاری وزارت صمت تسهیل می‌شود.


۱۰۷ نفر از کادر درمان در جبهه مبارزه با کرونا به مقام رفیع شهادت نائل شدند

تشکیل کمیته‌ «کرونا روایت» برای ثبت رشادت‌ها و همدلی‌ها


«مسعود حبیبی» معاون پارلمانی سازمان نظام پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگارما در ارتباط با خدمات خیرین و بسیج شدن ارگان‌ها، مردم و دانشجویان در مقابله با کرونا گفت: برخوردی که از سوی مردم و نهادهای گوناگون در بسیج مقابله با کرونا شد، نادر بود و تلاش‌هایی که باید از آن سپاسگذاری شود. وقتی که ابتلا به کووید ۱۹ در کشور ما شناسایی شد، وزارت بهداشت با تمام توان وارد کارزار شد و تمام کادر درمان بسیج شدند.


حبیبی در ادامه گفت: به جرات می توانم بگویم که تاکنون چنین همدلی و بسیجی را در مقابله با یک بیماری در کشور نداشتیم. هرگز سابقه نداشت که تمام امکانات، تجهیزات و نیروهای کشور برای درمان یک بیماری به کار گرفته شوند.


وی افزود: ما پزشکان زیادی داشتیم که در زمان جنگ در جبهه ها حاضر بودند و رشادت می‌کردند. آنها اذعان دارند که در آن سال ها چنین بار زیادی از بیماری وجود نداشت. آنها می‌گویند که هرگز بیمارستان‌های ما در جنگ، در یک مقطع این تعداد بیمار را پذیرش نکرده بودند.  
معاون پارلمانی سازمان نظام پزشکی ایران بیان کرد: با این تلاش و همیت همگانی بود که ما توانتسیم به تمام بیماران خدمات درمانی قابلی ارائه بدهیم. این ثمره جانفشانی جامعه پزشکی و دیگر نیروهایی بود که به آنها پیوستند.تا همین الان ۱۰۷ نفر از کادر درمان اعم از پزشک، پرستار، ماما، تکنسین‌های آزمایشگاه، کارشناسان و دیگر همکاران گروه‌های درمانی ما در جبهه مبارزه با کرونا به مقام رفیع شهادت رسیده‌اند و این نشان از وسعت حضور کادر درمان ما در سنگر مقابله با کرونا دارد.


وی اشاره کرد: چنان این رشادت‌ها پررنگ بود که رهبر انقلاب اسلامی ایران، چندین بار از زحمات کادر درمان شخصا تقدیر کرد. این نگاه ویژه رهبر نیز، افتخاری برای تلاشگران  است و در ذهن‌ها باقی خواهد ماند.
حبیبی ضمن تاکید بر اینکه این رشادت نه تنها از سمت جامعه پزشکی و کادر درمان بود، بلکه این وفاق به دلیل حضور تمام دستگاه‌های کشور و همدلی بالای مردم بود، گفت: مردم در رعایت اصول توصیه شده همکاری چشمگیری داشتند. خانواده‌هایی بودند که در مباحثی مانند قرنطینه و ایزولاسیون بیماران مجدانه تلاش کردند. مردم بسیار قدرشناسانه نسبت به گروه پزشکی و کادر درمان رفتار کردند.
وی ضمن تقدیر از مردم خیر گفت: گروه‌هایی از مردم به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و بسته‌های ملزومات قابل استفاده برای پزشکان را اهدا می‌کردند. تنها، بالغ بر چند ده هزار بسته مواد غذائی مورد استفاده (آب میوه‌ها و اغذیه‌های بسته بندی شده) اهدا شد. محصولات خوراکی که ما می‌توانستیم در گروه‌های بیمارستانی توزیع کنیم.


حبیبی افزود: از تلاش گروه‌های جهادی نمی‌توانیم چشم‌پوشی کنیم. جمعیت‌های مختلفی از بسیجیان، دانشجویان و حتی روحانیون در کنار کادر درمان قرار گرفتند. این افراد در خط مقدم مقابله با کرونا حضور پیدا کردند. این همدلی و حضور بسیار ارزشمند است. این همدلی را با کشورهائی قیاس کنید که نه تنها این همدلی را نداشتند، بلکه بسیار متفاوت رفتار کردند. کشورهایی که در آنجا هر فردی تنها نگران وضعیت خود بود.


معاون پارلمانی سازمان نظام پزشکی ایران گفت: در سازمان برای ثبت یکایک این رشادت‌ها و همدلی‌ها، کمیته‌ای به نام «کرونا روایت» ایجاد شده است، تا لحظه‌های ماندگار محفوظ بمانند. باید این افتخارات برای آیندگان الگو باشد و باید آنها از این رشادت‌ها باخبر شوند. در راستای ثبت کرونا روایت، نهادهایی مانند وزارت بهداشت، شبکه سلامت صدا و سیما، کتابخانه ملی، شهرداری تهران اعلام همکاری کرده‌اند. این روایت‌ها درس و آموخته‌هایی برای فرزندان ما است تا با بحران‌های مشابه مقابله کنند.


حبیبی با تاکید بر اینکه باید به این همدلی و رشادت‌ها افتخار کنیم، گفت: ما به مردم خود، کادر درمان، تلاش شبانه‌روزی مسئولان و نیروهای نظامی همیار؛ سپاه و ارتش و از همه مهمتر و در راس رهبر فقیه انقلاب مفتخر هستیم. پیشوایی رهبر فقید انقلاب قوت قلبی برای ما و همه تلاشگران بود.  


پلمپ ۳۰ قهوه‌خانه غیرمجاز
همکاری بیش از ۹۵ درصد اصناف پرریسک با پلیس
«سرهنگ نادر مرادی» معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی پایتخت درباره میزان رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی اصناف و کسبه و در خصوص عدم فعالیت مشاغل پرریسک گفت: در راستای دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مشاغل پرریسک مانند هتل‌ها، اماکن اقامتی، قهوه‌خانه‌ها، چای‌خانه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، مراکز سونا و ماساژ، باشگاه‌های بدنسازی و سینماها همچنان بسته هستند.
وی ادامه داد: همکاری این اصناف با ما خوب بوده، البته نمی‌توان گفت به صورت صددرصدی و قطعی بوده است، اما بیش از ۹۵ درصد اصناف رعایت لازم را در این زمینه داشته‌اند.


معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی پایتخت تصریح کرد: بیشترین مشکلات و چالش‌های ما در خصوص فعالیت قهوه‌خانه‌‌های سنتی است که به صورت زیرزمینی فعالیت دارند. یعنی بعضا این قهوه‌خانه‌ها از مراکز مجوزدار نیستند. قهوه‌‌خانه‌‌هایی که دارای مجوز هستند، همکاری لازم را با ما داشته‌اند، اما همانطور که گفتم برخی از این قهوه‌خانه‌ها که به صورت غیرقانونی و بدون مجوز فعالیت می‌کنند، در این ایام نیز به فعالیت خود ادامه داده‌اند.
سرهنگ مرادی خاطرنشان کرد: همکاران ما در تیم‌های نظارتی این قهوه‌خانه‌ها را شناسایی و با آنها در این مدت برخورد شده است. در هفته گذشته حدود ۲۰ الی ۳۰ مورد از این قهوه‌خانه‌ها شناسایی و پلمپ شده‌اند.


وی ادامه داد: دیگر مشاغل پرخطر نیز تا این لحظه همکاری لازم را با ما داشته‌اند و همانطور که گفته‌ام تا حدود ۹۵ درصد از این اصناف همکاری داشته‌اند و بعضا هیچ‌گونه تخلفی نداشته‌اند و امکان دارد همانطور که رییس جمهور نیز گفته‌اند در این هفته برای این نوع مشاغل تصمیم‌گیری شود و این مشاغل نیز بازگشایی شوند.


معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی پایتخت درباره فعالیت آرایشگا‌ه‌های غیرمجاز گفت: در هفته گذشته نیز بازرسان اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه و مردانه جلسه‌ای در این خصوص برگزار کردند. لازمه شناسایی این آرایشگاه‌های زیرزمینی و یا آرایشگاه‌هایی که بدون هیچ گونه تابلو و مشخصاتی بدون مجوز فعالیت می‌کنند، همکاری خود اتحادیه و شناسایی این اماکن توسط بازرسان اتحادیه است.


سرهنگ مرادی خاطرنشان کرد: ما همکاری لازم را با بازرسان اتحادیه‌ها داریم و به عنوان نیروی انتظامی در کنار آن‌ها هستیم تا چنانچه نتوانستند بازرسان با این اماکن برخورد کنند، ما به عنوان انتظامات در کنار آنها هستیم و برخورد لازم را با آنها خواهیم داشت. البته ما خودمان هم  آرایشگاه‌هایی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند را شناسایی و با آنها برخورد می‌کنیم.


وی با بیان اینکه مردم نیز می‌توانند، فعالیت این آرایشگاه‌های غیرمجاز و اصنافی که برخلاف دستور ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند را به سامانه ۱۱۰ اطلاع‌ دهند، گفت: برابر نامه‌ای که برای اتاق اصناف ارسال شده، به اتحادیه‌ها اعلام شده است که اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌ها می‌توانند یک ساعت قبل از مغرب فعالیت خود را آغاز کنند و تا یک ساعت قبل از اذان صبح نیز این فعالیت ادامه داشته باشد، البته در این مدت نمی‌توانند پذیرای مشتری در داخل رستوران باشند و باید به صورت بیرون‌بر فعالیت کنند. برخی نیز رعایت نکرده بودند و پذیرش داشتند که به برخی از آنها تذکر داده شده است و این رستوران‌ها نیز همکاری لازم را داشته‌اند. یکی الی دو مورد نیز بعد از چندین بار تذکر همکاری نداشته و پلمپ شده‌اند.


وی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان نیز بسیاری از کسبه، رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها همکاری لازم را دارند. البته در صنف آبمیوه‌فروشی‌ها چند موردی رعایت نشده بود که تیم‌های نظارتی ما تذکراتی به آنها دادند و چند مورد نیز منتج به پلمپ شد. البته همانطور که گفتم ۹۹ درصد رعایت کرده‌اند و انتظار داریم این روزهای باقی‌مانده را نیز رعایت کنند تا مشکلی ایجاد نشود.


کاهش ۶۰ درصدی درآمد راننده‌های تاکسی
دیگر توانایی پاسخگویی به مشکلات تاکسیران‌ها را نداریم
"علیرضا قنادان" مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه نصب کاور محافظ برای تاکسی‌ها ادامه دارد، گفت: این مساله توسعه خواهد یافت و علاوه بر ظرفیتی که خود سازمان تاکسیرانی در دست اجرا دارد، شهرداری برخی مناطق تهران نیز در سطح منطقه خود تعدادی کاور تامین و توزیع کرده‌اند. رانندگان تاکسی که تاکنون کاور محافظ دریافت نکرده‌اند با مراجعه به سایت باشگاه رفاه تاکسیرانان به آدرس taxiclub.tehran.ir می‌توانند ثبت درخواست کرده و با انتخاب محل توزیع کاور، آن را دریافت و نصب کنند.


 او ادامه داد: برنامه ما تامین ۱۵ هزار کاور نصب بوده که ادامه دارد و مطمئنا تا هفته آینده بیشتر هم خواهد شد. 
قنادان در خصوص اضافه شدن بار مسافر به تاکسی‌ها در پی اجرای طرح ترافیک از هفته آینده گفت: میزان مسافر حمل‌ شده توسط تاکسی‌ها بر اساس آمار موجود هنوز به طور چشمگیری نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. برای مثال مسافران تاکسی در هفته سوم اردیبهشت ماه ۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵۸ درصد کمتر است. به طور متوسط نسبت حمل مسافر همچنان حدود ۶۰ درصد کمتر از تعداد سال گذشته است و به نظر می‌رسد، حتی اگر در حدود پیشنهادی که در بسته ترافیکی جدید مطرح شده تقاضا افزایش یابد، همچنان توانایی پاسخگویی را داریم، چرا که ظرفیت خالی در ناوگان تاکسیرانی همچنان زیاد است. 


مدیرعامل سازمان تاکسیرانی همچنین در خصوص کرایه‌های تاکسی با بیان اینکه اجرای نرخ‌های کرایه تاکسی روال اجرایی مشخصی دارد، گفت: رانندگان ملزم به رعایت نرخ کرایه درج شده بر روی برچسب‌ها هستند، اما در سال ۹۹ با شرایط خاص و پیچیده‌ای مواجه شده‌ایم. از یک طرف ابلاغ کرایه سال ۹۹ به دلیل مساله کرونا و شرایط اقتصادی مردم به تعویق افتاد و از طرف دیگر هم مساله معیشت تاکسیرانان مطرح است که در این مدت واقعا آسیب دیده‌اند. در حال حاضر کرایه‌های تاکسی بر مبنای نرخ سال گذشته است، اما به طور غیررسمی بعضی از شهروندان با درک شرایط خاص تاکسیرانان خودشان کرایه نفر چهارم را بین ۳ مسافر دیگر تقسیم و آن را تقبل می‌کنند، اما در هر حال ما به تمام تاکسیران‌ها ابلاغ کرده ایم که اگر شهروندی به این کار راضی نبود اجبار به پرداخت مازاد نداشته باشند. جالب آن است که امسال میزان شکایات مردمی ثبت شده در سامانه ۱۸۸۸ شهرداری تهران از دریافت کرایه مازاد تاکسی‌ها نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.


او با بیان اینکه برای اجرای نرخ سال ۹۹ منتظر ابلاغ معاونت حمل و نقل و ترافیک هستیم، گفت: همیشه تغییر کرایه‌های حمل‌ونقل شهری از مسایل مهم و اثرگذار در زندگی شهروندان است و به همین دلیل می‌بایست با هماهنگی شهرداری و دولت انجام شود. تاخیر امسال بیشتر به دلیل آن بوده است که مراعاتی در مورد مردم لحاظ شود، اما هر زمانی که به ما ابلاغ شود، آمادگی اجرای آن را داریم. 


قنادان در خصوص مساله حمایت‌های دولت از تاکسیران‌ها گفت: بر اساس پیگیری‌های مداومی که از دستگاه‌های دولتی در این زمینه داریم، برنامه‌هایی در دست اقدام است، اما هنوز برای تاکسیران‌ها برنامه‌ای عملیاتی نشده است. البته ظرف هفته‌های اخیر اقداماتی از محل منابع سازمان تاکسیرانی و شهرداری تهران انجام شده، اما منابع شهرداری برای حل مسایل تاکسیران‌ها به هیچ وجه کافی نیست. تاکنون تنها در یک مرحله به رانندگان تاکسی همان کمک معیشتی یارانه‌ای که برای سایر شهروندان در نظر گرفته شده بود، پرداخت شده اما برنامه‌ حمایتی دیگری مازاد بر آن تاکنون اتفاق نیفتاده است.


مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در خصوص اقدام برخی رانندگان برای فروش تاکسی و گذراندن زندگی گفت: در این مدت مراجعات خیلی زیادی درباره افزایش مشکلات معیشتی تاکسیران‌ها داشته‌ایم. شهرداری تهران منابع خود را از سوی شهروندان تهرانی و برای ارایه خدمات شهری به آنها تامین می‌کند و در مدیریت ناوگان تاکسیرانی نیز این منابع بسیار محدود  هستند.


او ادامه داد: حفظ اشتغال و حمایت از کسب و کارها و صنوف منابعی می‌طلبد که در اختیار دولت و در چارچوب اختیارات و امکانات دولت است. تاکسیرانی در حد وسع و در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود کمک کرده و حداکثر تلاش خود را به کار گرفته است، اما برای حل مشکلاتی که در طی این مدت پیش آمده نیازمند کمک‌های جدی‌تری از سوی دولت هستیم. 


قنادان با اشاره به اینکه شهرداری تهران در تامین منابع برای عملیات پایه‌ای خود نیز دچار مشکل شده است، افزود: دولت اگر می‌خواهد کمک خاصی به قشر تاکسیران‌ها داشته باشد، آن را اجرایی کند، چرا که آمار ما نشان می‌دهد حجم حمل مسافر ۶۰ درصد کمتر از سال گذشته است و این بدان معنی است که درآمد یک تاکسیران ۶۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است، در حالی که تورم در همین مدت مشابه نیز در جامعه رشد داشته، اما درآمد تاکسیران‌ها نه تنها ثابت نمانده، بلکه کاهش نیز داشته است. 


مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران ادامه داد: دیگر توانایی پاسخگویی به مشکلات تاکسیران‌ها را نداریم. شاید اجرای هرچه سریعتر نرخ کرایه سال ۹۹ در تاکسی‌ها مقدار کمی مساله معیشتی رانندگان را حل کند. 


قنادان ضمن انتقاد از تاخیر در اجرای نرخ جدید کرایه‌ها که مشکلات آنها را در این شرایط دوچندان کرده است، گفت: امسال که تاکسیرانان به دلیل کرونا آسیب بیشتری دیده‌اند، حتی با افزایش نرخ کرایه هم به این زودی به درآمد سال گذشته برنخواهند گشت.


او در خصوص اجرایی شدن زمان افزایش کرایه‌ها گفت: سازمان تاکسیرانی امکان تصمیم‌گیری مستقل در این زمینه را ندارد و باید با هماهنگی تمامی حوزه‌ها با توجه به تاثیرگذاری اجتماعی این مساله را اجرا کند، اما اکنون از منظر قانونی نیز تمام مقدمات قانونی برای اجرای نرخ سال ۹۹ انجام شده و تنها مساله این است که به دلیل شیوع کرونا به تاخیر افتاده تا به مردم فشار کمتری وارد شود، اما این مساله باید هرچه سریعتر برطرف شود تا رانندگان نیز بیشتر از این متضرر نشوند. 


قنادان همچنین درخصوص آمار ابتلا به کرونا و فوتی‌ها در بین رانندگان تاکسی گفت: خوشبختانه با توجه به اقدامات بهداشتی که از سوی خود رانندگان صورت می‌گیرد و آموزش‌ها و توزیع اقلام بهداشتی تا حدود زیادی جلوی روند بیماری در بین رانندگان گرفته و کنترل شده و ظرف روزهای اخیر گزارشاتی مبنی بر افزایش چشمگیر مبتلایان و یا فوت تاکسیران‌ها در اثر این بیماری به دست ما نرسیده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha