سرپرست پروژه پلاسما درمانی کرونا در ایران گفت: تزریق پلاسما باعث می‌شود که ایمنوگلوبولین موقت برای بدن ایجاد و ویروس کشته شود و به همین جهت تا زمان ساخت واکسن اصلی می توان از این روش برای کرونا بهره برد.

آخرین وضعیت پلاسما درمانی در ایران برای کرونایی ها

سلامت نیوز:سرپرست پروژه پلاسما درمانی کرونا در ایران گفت: تزریق پلاسما باعث می‌شود که ایمنوگلوبولین موقت برای بدن ایجاد و ویروس کشته شود و به همین جهت تا زمان ساخت واکسن اصلی می توان از این روش برای کرونا بهره برد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر حسن ابوالقاسمی ‌درباره جدیدترین نتایج به دست آمده از پروژه پلاسمادرمانی در ایران با بیان اینکه پلاسمادرمانی در دو فاز انجام شد، گفت: فاز اول پلاسمادرمانی در بیمارانی خیلی بدحال انجام و نتایج آن در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شد. نتیجه این بود که اگر پلاسمادرمانی در بیماران خیلی بد حال زود شروع شود، می‌تواند باعث نجات بیماران شده و هر چه دیرتر انجام شود، اثربخشی آن کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه این روش در 50 بیمار خیلی بدحال و در 115 بیمار شدید آزمایش شد، افزود: برای بیماران با وضعیت شدید اما غیربدحال نیز پلاسما تزریق شد و وضعیت این افراد با بیمارانی که پلاسما نگرفتند، از نظر مرگ و میر و طول مدت بستری در بیمارستان مقایسه شد. براساس نتایج به دست آمده شاهد کاهش در هر دو پارامتر بودیم.

ابوالقاسمی ‌تصریح کرد: یکی از مهمترین نتیجه گیری‌هایی که از این آزمایش بدست آمد این است که پلاسما یا ایمنوگلوبولین  مشتق از پلاسما باید در آینده تولید و به بازار بیاید و در اولین برخورد با بیمار تزریق شود، در این صورت نتیجه خیلی عالی خواهد بود.سرپرست پروژه پلاسما درمانی کرونا در ایران گفت: یعنی باید به سمتی برویم که در قدمی‌ پیشگیرانه به بیمارانی که از نظر ریسک فاکتورها در معرض خطر زیادی قرار دارند، پلاسما تزریق شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان از پلاسما درمانی به عنوان واکسن اولیه نام برد، اضافه کرد: البته این کار یک نوعی از واکسیناسیون است، اما فعال نیست، یعنی ایمنوگلوبولین زمان محدودی دارد.

واکسن باعث می‌شود تا ایمنوگلوبولین فعال و در درازمدت ایجاد شود، اما پلاسما باعث می‌شود همان زمان که نیاز است نتیجه بگیریم و می‌تواند ویروس را در زمان تزریق از بین ببرد.ابوالقاسمی‌ اظهار کرد: این روش در حقیقیت ایجاد یک ایمنی موقت و کوتاه مدت برای کسانی است که در معرض ویروس قرار می‌گیرند، فکر می‌کنم اگر کووید-19 ادامه پیدا کند قبل از ساخت واکسن اصلی، این دارو می‌تواند نقش پیشگیری را داشته باشند. یعنی در افراد ‌با ریسک بالا، در تماس یا در معرض خطر می‌توان به عنوان یک روش پیشگیرانه استفاده شود.

وی گفت: به طور جدی به وزارت بهداشت توصیه می‌کنم این روش را تایید و به عنوان روش درمانی کرونا استفاده کند، تا امروز به ما اجازه داده بود که کارآزمایی بالینی انجام دهیم. به عنوان سرپرست این طرح معتقدم که هم گرفتن پلاسما و ذخیره سازی و هم ساخت ایمنوگلوبولین  کاملا روش منطقی برای کاهش مرگ و میر این بیماری در آینده است.بنابر اعلام روابط عمومی سامانه ۴۰۳۰، وی اظهار کرد: باید پلاسما از مردم بگیریم و ذخیره کنیم تا برای ساخت ایمنوگلوبولین استفاده شود، حالا چه این ایمنوگلوبولین اختصاصی باشد و چه غیراختصاصی که در هر صورت مفید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha