درپی وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد از روز جمعه (۲ خرداد ماه) یک فعال محیط زیست گفت: در شرایط کنونی وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس حکم کوبیدن آخرین میخ را بر تابوت رویشگاه‌های زاگرس دارد.

وقوع آتش‌سوزی،آخرین میخ بر تابوت رویشگاه‌های زاگرس

سلامت نیوز:درپی وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد از روز جمعه (۲ خرداد ماه) یک فعال محیط زیست گفت: در شرایط کنونی وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس حکم کوبیدن آخرین میخ را بر تابوت رویشگاه‌های زاگرس دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،محمد درویش  با بیان اینکه با توجه به نامساعد بودن وضعیت رویشگاه‌های زاگرس، آتش‌سوزی‌های جنگلی می‌تواند فجایع جبران ناپذیری را  به دنبال داشته باشد،اظهارکرد: زادآوری رویشگاه‌های زاگرس به‌ دلیل فشار دام، قاچاق چوب و تبدیل بلوط به زغال به‌شدت کم شده است. برخی از این رویشگاه‌ها به عمد تخریب شده و کاربری کشاورزی پیدا کرده‌اند و هیچ نهال جدیدی به‌دلیل وجود و تغذیه دام امکان رشد پیدا نمی‌کند. از این رو وقوع آتش‌سوزی در این شرایط، حکم آخرین میخ بر تابوت زاگرس را دارد بنابراین تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهیم این اندک رویشگاه‌های جنگلی باقی مانده طعمه آتش شوند.


وی ضمن بیان اینکه با توجه به بارندگی‌های خوب سال جاری و رشد پوشش‌های گیاهی یکساله تمام مدیران سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و کارشناسان نسبت به افزایش احتمال آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی هشدار داده بودند، اظهار کرد: زمانی‌که بارندگی‌های خوبی در کشور رخ می‌دهد پوشش‌های یکساله انبوه می‌شود اما با آغاز خرداد ماه و نزدیک شدن به فصل گرم سال این پوشش‌های گیاهی شروع به خشک شدن می‌کنند و از این رو جنگل‌ها به انبارهای کاه آماده اشتعال تبدیل می‌شوند که با یک ته سیگار یا تکه شیشه خرد شده در کف جنگل که حالت ذره بینی پیدا کند، می‌تواند شعله‌ور شود.


درویش در ادامه تصریح کرد: انتظار می‌رفت قبل از وقوع حادثه آتش‌سوزی جنگل‌های گچساران مردم از طریق رسانه‌ها آگاه می‌شدند که شرایط انبوه بودن پوشش گیاهی خشک چه اعمالی را نباید انجام دهند تا آتش‌سوزی به وقوع نپیوندد.

صدا و سیما با ساخت کلیپ‌های

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha