آمار متوفیان كووید 19 در ایران، باز هم صعودی شد؛ این‌بار، آمار مبتلایان جدید هم در مقایسه با روزهای مشابه اردیبهشت‌ماه سال جاری، رشد دو برابری پیدا كرده كه این اتفاق، دیگر باعث خوشحالی مسوولان وزارت بهداشت از بابت موفقیت در بیماریابی و افزایش تست‌های روزانه نیست چون متاسفانه، صعود آمارها این‌بار، نتیجه قطعی بی‌توجهی مردم به خودداری از سفرهای تفریحی و ترددهای غیرضروری ظرف دو هفته پیشین و مصادف با تعطیلات عید سعید فطر و سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) است.

سفرهای تفریحی و موج جدید مرگ برای استان‌های كم‌خطر

سلامت نیوز:آمار متوفیان كووید 19 در ایران، باز هم صعودی شد؛ این‌بار، آمار مبتلایان جدید هم در مقایسه با روزهای مشابه اردیبهشت‌ماه سال جاری، رشد دو برابری پیدا كرده كه این اتفاق، دیگر باعث خوشحالی مسوولان وزارت بهداشت از بابت موفقیت در بیماریابی و افزایش تست‌های روزانه نیست چون متاسفانه، صعود آمارها این‌بار، نتیجه قطعی بی‌توجهی مردم به خودداری از سفرهای تفریحی و ترددهای غیرضروری ظرف دو هفته پیشین و مصادف با تعطیلات عید سعید فطر و سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،آن هم در حالی كه ظرف دو هفته گذشته و در آستانه تعطیلات چند روزه، توصیه‌های مسوولان، به التماس‌های عاجزانه‌ای تبدیل شده بود تا شاید خاطیان از رعایت توصیه‌های بهداشتی، لحظه‌ای كوتاه، وجدان‌شان را بر رفتارهای غیرانسانی و خودخواهانه‌شان قاضی كرده و خود را به عنوان شهروند همیشه طلبكار از دولت‌ها، ملزم به احترام به حقوق انسانی هزاران پرستار و پزشكی كنند كه در این 4 ماه، زندگی‌شان را در خدمت و مراقبت از مبتلایان كووید 19 صرف كردند.

حالا، تعطیلات تمام شده و مسوولان وزارت بهداشت، گزارش جدیدی منتشر كرده‌اند؛ گزارشی بسیار تاسف‌بار؛ گزارشی درباره قرمز شدن وضعیت استان‌هایی كه پیش از ایام تعطیلات، به دلیل كاهش یا حتی صفر شدن آمار فوت، به وضعیت سفید رسیده بودند اما بی‌توجهی ساكنان این استان به تداوم رعایت توصیه‌های بهداشتی و خیل مسافری كه در این تعطیلات، عازم سفرهای تفریحی به مقصد این استان‌ها شدند، شرایط این استان‌ها را دوباره به مرحله هشدار رساند.

این تغییر و اتفاق، فقط یك پیام دارد؛ مردمی كه عازم سفر تفریحی شدند، مردمی كه توصیه به خودداری از ترددهای غیرضروری و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را نادیده گرفتند و در عروسی‌ها و سوگواری‌ها، قبیله‌ای و هیاتی حاضر شدند، بزرگ‌ترین قدر ناشناسی را در حق هزاران پرستار و پزشك مراقب مبتلایان كووید 19 روا داشتند. كاش این مردمی كه بار سفر بستند و رو به دوربین شبكه‌های تلویزیونی، با ژست‌های مظلومانه از بی‌حوصلگی 3ماه خانه‌نشینی گفتند، دوشنبه ‌شب، حرف‌های معاون كل وزارت بهداشت را از شبكه خبر می‌شنیدند.

ایرج حریرچی كه مهمان تلفنی برنامه «تیتر امشب» در این شبكه تلویزیونی بود، بعد از آمارهای تكان‌دهنده‌ای درباره كاهش جدی بی‌توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی، چند جمله بر زبان آورد كه اگر مخاطبان این برنامه، كمی احساس مسوولیت در قبال هموطن خود داشته باشند، باید با شنیدن همین جملات، قید سفرهای تفریحی و تمام بی‌توجهی‌ها به توصیه‌های مكرر درباره خانه‌نشینی را تا اطلاع ثانوی بزنند. حریرچی، با انتقاد از رفتارهای غیر انسانی برخی مردم كه در واقع، چیزی جز افزایش ترددهای غیرضروری و افزایش سفرهای تفریحی ظرف دو هفته گذشته نبود، گفت:

«دچار غرور كاذب در خصوص پیروزی بر كرونا شده‌ایم و همین اتفاق، باعث شد كه در چند روز اخیر به علت رعایت نكردن فاصله‌گذاری اجتماعی و كمرنگ شدن رعایت اصول بهداشتی و خروج بی‌دلیل از خانه، آمار مرگ مبتلایان بیش از دو برابر افزایش پیدا كند. آمار مرگ كووید 19 در اواخر اردیبهشت به ۳۴ نفر در روز كاهش یافته بود اما روز 12 خرداد به ۸۱ نفر رسید. آمار مرگ كووید 19، فقط یك عدد نیست. اینها، دختران و پسران و مادران و پدران ما هستند كه جان‌شان را از دست می‌دهند. اگر جان خودمان برای‌مان مهم نیست، حداقل به پزشكان و پرستاران و كاركنان مراكز بهداشتی و درمانی رحم كنیم كه ۳ ماه و ۱۲ روز است به صورت فرسایشی مشغول مجاهده‌اند و شهید داده‌اند.

چند نفر از پزشكان و پرستاران ما باید بیمار و شهید شوند تا مردم، رعایت توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند؟»اگر در هر اتفاق سیاسی، اجتماعی، اقتصادی یا فرهنگی، با در دست گرفتن سر نخی ولو بسیار باریك، موفق شده‌ایم انگی به دولت بزنیم و از كم‌كاری‌ها و نقص‌ها و كوتاهی‌ها انتقاد كنیم، این‌بار و آنچه از بابت صعود دوباره آمار فوت كووید 19 در كشور پیش روی ماست، فقط و فقط تقصیر مردم است، مردمی كه می‌خواهند هر طور دوست دارند رفتار كنند، مردمی كه با رفتارهای غیر انسانی در این ایام تعطیلات، مسبب مرگ صدها انسان خواهند شد.

اگر مسلمان هستیم، پس به حق‌الناس اعتقاد داریم. رفتار غیر انسانی ما می‌تواند به بیمار شدن صدها انسان و مرگ ده‌ها انسان منجر شود. این، مصداق بارز حق‌الناس است و قطعا در زندگی ما و اعضای خانواده‌مان تاثیر خواهد داشت. اگر پیرو هر دین و آیین دیگر هستیم هم، در تمام ادیان الهی، رعایت حقوق انسانی بر تمام بندگان واجب است. حتی اگر به هیچ مسلكی اعتقاد نداریم، اثر پروانه‌ای اتفاقات و رفتارهای‌مان را باور كنیم. سفر تفریحی و تردد غیرضروری امروز ما و هر رفتار خودخواهانه‌ای از این دست، خانواده‌ای را در گوشه‌ای از ایران عزادار خواهد كرد اما شعاع این رفتار ناجوانمردانه، حتما گریبان زندگی خود و اطرافیان‌مان را خواهد گرفت.

 چند روز قبل، احسان مصطفوی، عضو هیات علمی انیستیتو پاستور كه به شبكه خبر آمده بود، از دوربین تلویزیون به میلیون‌ها ایرانی هشدار داد كه به دلیل نادیده گرفتن توصیه‌های بهداشتی، ماهانه 2 هزار نفر از جمعیت كشور بر اثر ابتلا به كووید 19، می‌میرند. مرگ این تعداد انسان، حالا و در چهارمین ماه میزبانی ما از ویروس كرونا، هیچ دلیلی جز رفتارهای غیرمسوولانه همشهری‌های‌مان ندارد.

اگر روزهای اول اسفند، انگشت اتهام به سمت دولت می‌گرفتیم و می‌گفتیم هر كه می‌میرد به دلیل كمبود كیت تشخیصی و آزمایشگاه و تخت بستری و ونتیلاتور و ماسك و پرستار و هزار الزام دیگر است، امروز بیش از 150 آزمایشگاه دولتی و خصوصی در سراسر كشور مجهز به ابزار تشخیص آلودگی به كروناست و روزانه بیش از 20 هزار تست تشخیص كووید 19 در كشور انجام می‌شود.

مسوولان بسیاری از بیمارستان‌های آموزشی، در روزهای پیش از تعطیلات دو هفته اخیر و در ایامی كه آمار مرگ و بستری‌های بدحال كاهش پیدا كرده بود، با امیدواری اعلام می‌كردند كه ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه به دلیل كاهش قابل توجه موارد بدخیم كووید 19 خالی شده و در اولین هفته خرداد، خبر رسمی آمد از اینكه بیمارستان هاشمی‌نژاد در تهران كه یكی از محل‌های بستری مبتلایان كووید 19 بوده، به دنبال ترخیص آخرین بیمار، موفق شده بخش ویژه كووید 19 را تعطیل كند.

 اما افزایش سفرها و برگزاری جشن‌ها و عزاداری‌ها و گردش‌های غیرضروری كه ظرف 15 روز گذشته داشتیم، چه شرایطی را رقم خواهد زد و كشور را به سمت چه وضعیتی پیش خواهد برد؟ طی سه روز گذشته، گزارش مسوولان وزارت بهداشت حكایت از آن داشته كه هر آنچه در 3ماه پیش از این، باعث دلگرمی مسوولان از بابت كاهش فوت و كاهش بدحالان كووید 19 و افزایش بهبودی‌ها بود، حال با رفتارهای خودخواهانه و كم‌طاقتی جمع قابل‌توجهی از مردم، وضعیت بسیار نگران‌كننده‌ای ایجاد كرده است.

 به گفته حریرچی، نتایج بررسی وزارت بهداشت از مقایسه رفتارهای اجتماعی مردم در روزهای اخیر و مقایسه با هفته پایانی فروردین نشان داده كه میزان خانه‌نشینی و خودداری از ترددهای غیر ضروری، از 86 درصد به 32 درصد كاهش یافته، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در اماكن عمومی و محل‌های پرتردد از 80 درصد به 40 درصد كاهش یافته و ترس مردم از ویروس كرونا و ابتلا به كووید 19 هم از 70 درصد به 34 درصد كاهش یافته است. بهترین تعبیر برای این ارقام نگران‌كننده و تاسف‌آور، همان است كه حریرچی گفت:

«دچار غرور كاذب در پیروزی بر كرونا شده‌ایم.»نتیجه این غرور كاذب كه باید به رفتارهای خودخواهانه جمع كثیری از مردم هم گره بخورد، مقایسه گزارش روزهای اخیر از تعداد مبتلایان جدید و تعداد فوتی‌های جدید در مقایسه با روزهای مشابه اردیبهشت‌ماه است. در این چند روز اخیر، تعداد ابتلای جدید از 2 هزار و 800 و 3 هزار نفر هم گذشت درحالی‌كه در روزهای مشابه اردیبهشت‌ماه، تعداد مبتلایان جدید، 3 رقمی شد و حتی به كمتر از 800 نفر رسید. 

علاوه بر این، وضعیت استان خوزستان به دلیل آمار بالای مبتلایان جدید و فوت روزانه، همچنان در شرایط قرمز است و حالا استان‌های هرمزگان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، كردستان، یزد، اصفهان، لرستان، كرمانشاه، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، قزوین، فارس، خراسان رضوی و برخی مناطق جنوبی استان كرمان هم به وضعیت هشدار رسیده‌اند. 

بنا به اعلام رییس مركز بهداشت شرق اهواز، ۱۰ درصد از آمار كل ابتلا و 7 درصد از آمار كل فوت كووید 19، متعلق به خوزستان است و شرایط این استان جنوبی، از یك ماه گذشته تاكنون، هیچ تغییر امیدوار‌كننده‌ای نداشته است. بنا بر اعلام دیروز سخنگوی وزارت بهداشت، تعداد كل مبتلایان كووید 19 در كشور، به ۱۶۷ هزار و ۱۵۶ نفر و تعداد متوفیان این بیماری هم به ۸ هزار و ۱۳۴ نفر افزایش یافته علاوه بر اینكه مسوولان برخی استان‌ها، از كاهش سن ابتلا به گروه سنی كودك و نوجوان هم گزارش داده و از این بابت ابراز نگرانی كرده‌اند.

در استان هرمزگان، 25 درصد مبتلایان، زنان خانه‌دار هستند و شرایط پیش روی استان‌هایی كه پیش از این، برخی مناطق آنها در وضعیت سفید قرار داشت، به دنبال افزایش سفرهای تفریحی و بی‌توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی، به گونه‌ای تغییرات نگران‌كننده داشته كه حالا لازم است مسوولان ستاد ملی مقابله با كرونا، در وضعیت این استان‌ها بازنگری كنند.

این اعداد و این ایام، شرایط مساعدی هم البته برای تعبیرها و قضاوت‌های نادرست درباره وضعیت كشور فراهم كرده است، ازجمله اینكه به دنبال اظهارنظر و تخمین رییس دانشگاه علوم پزشكی گیلان درباره ارتباط افزایش آمار استانی با ورود موج دوم بیماری به این استان شمالی، روزنامه دیلی میل با برداشت اشتباه از این اعلام، خبر داد كه «ایران، با اعلام شناسایی بیش از 3 هزار مبتلای روزانه، اولین كشوری است كه ورود به موج دوم را گزارش كرده است.»

این اشتباه رسانه‌ای، دیروز توسط سخنگوی وزارت بهداشت به نوعی اصلاح شد و كیانوش جهانپور در یك گفت‌وگوی تلویزیونی با برنامه «ورزش و مردم» درباره شائبه‌های به وجود آمده درباره ورود به موج دوم كووید 19 در كشور گفت: «آمار این روزها به این معنا نیست كه وارد پیك دوم شده‌ایم. همچنان در موج اول هستیم و حتی می‌توانیم بگوییم در مسیر ا فول آن قرار داریم.

تحلیل‌هایی كه داریم صرفا بر پایه عدد نیست. بیماریابی فعال‌تری نسبت به گذشته داشته‌ایم و تعداد مراكزی كه تست‌های مربوطه را می‌گیرند بیشتر است و خیز مجدد بیماری را شاهد نیستیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha