شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶

طی 24 ساعت گذشته ۲۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده‌اند که حدود 10 درصد از این مبتلایان مربوط به خوزستان هستند؛ علاوه بر خوزستان، آمار ابتلا در تهران، مازندران، گیلان، خراسان‌جنوبی، اصفهان، هرمزگان، آذربایجان‌‌شرقی، سیستان‌وبلوچستان، گیلان، کردستان، همدان، بوشهر، ایلام، فارس،‌ کرمانشاه و لرستان همچنان رو به افزایش است و کارشناسان پیش‌بینی‌ می‌کنند با شرایط فعلی روند صعودی همچنان ادامه داشته باشد.

خیز دوباره کرونا

سلامت نیوز:طی 24 ساعت گذشته ۲۸۸۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده‌اند که حدود 10 درصد از این مبتلایان مربوط به خوزستان هستند؛ علاوه بر خوزستان، آمار ابتلا در تهران، مازندران، گیلان، خراسان‌جنوبی، اصفهان، هرمزگان، آذربایجان‌‌شرقی، سیستان‌وبلوچستان، گیلان، کردستان، همدان، بوشهر، ایلام، فارس،‌ کرمانشاه و لرستان همچنان رو به افزایش است و کارشناسان پیش‌بینی‌ می‌کنند با شرایط فعلی روند صعودی همچنان ادامه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، هرچند کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید می‌کند که هنوز در موج اول بیماری هستیم، اما در همان نمودار موج اول، بسیاری از استان‌ها روند افزایشی دارند تا جایی که هرمزگان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان‌ شرقی و‌ غربی در شرایط هشدار جدی قرار گرفته‌اند. 


درخواست محدودیت‌های جدید برای هرمزگان

 بی‌توجهی به هشدارها در هرمزگان موجب شده است معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از ستاد ملی کرونا بخواهد از هفته آینده محدودیت‌هایی در سطح استان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اعمال کند.محمد حسین‌پور با اشاره به آمار دو هفته اخیر، شرایط این استان را بسیار بحرانی و شکننده اعلام و تاکید می‌کند اگر محدودیت‌ها اعمال نشود و و اصول بهداشتی به طور جدی رعایت نگردد، ممکن است هفته آینده این استان با چالش جدی روبه‌رو شود. به گفته حسین‌پور، در ۲۴ ساعت گذشته یک نفر به دلیل کرونا در این استان جان خود را از دست داده است. 


کرمانشاه روی مرز خطر

هشدارها در کرمانشاه به حدی جدی است که مسئولان استانی تاکید می‌کنند اگر روند افزایشی همین‌طور ادامه داشته باشد، امکانات درمانی پاسخگوی نیاز نخواهد بود. سخنگوی ستاد کرونای کرمانشاه با تاکید بر اینکه شرایط این استان خوب نیست به همشهری می‌گوید: مردم رفتارهای کنترل‌شده روزهای اول خود را کنار گذاشته‌اند و هم‌اکنون شاید 20 تا 30 درصد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. ابراهیم شکیبا می‌افزاید:

در ماه‌های گذشته که مردم رعایت می‌کردند و شرایط قرنطینه برپا بود، ابتلا یک روند منطقی داشت و سیستم بهداشت و درمان پاسخگوی تعداد مبتلایان بود، اما اگر شرایط فعلی استمرار پیدا کند و آمار بیماران نیازمند بستری و آی سی یو بیشتر شود، نمی‌توانیم پاسخگو باشیم. وی شروع روند افزایشی در این استان را از دو سه هفته پیش می‌داند و توضیح می‌دهد: علاوه بر پایان قرنطینه و رعایت نکردن مردم، تصمیم‌گیری‌ درباره فروش سهام عدالت و فروش ویژه ماشین مردم را به دفاتر پیشخوان دولت و بانک‌ها کشانده است.

این کار در شرایط فعلی چه ضرورتی داشت؟ از سوی دیگر، مردم در زمان حضور در آرامستان‌ها، بازارها و مناطق مرکزی شهر اصلا فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و هرچه از آنها درخواست می‌کنیم بیماری را جدی نمی‌گیرند. شکیبا همچنین از بی‌توجهی به مصوبه‌های ستاد کرونا گلایه می‌کند که نه ضمانت اجرایی دارند و نه از سوی شهروندان رعایت می‌شوند.

او با این توضیح می‌گوید: ما تاکنون 33 مصوبه داشته‌ایم، اما اگر 100 مصوبه هم داشته باشیم، بدون اجرا هیچ سودی ندارد. شکیبا آخرین آمار استان را شناسایی 225 مورد مثبت و 27 مورد بستری می‌داند و تاکید می‌کند ویروس رفتار مرموزی دارد و آینده آن قابل پیش‌بینی نیست، اما اگر اوضاع به همین روال پیش رود، حتما اوضاع بدتر خواهد شد. 


رشد تصاعدی کرونا در بوشهر 

بوشهر هم مانند هرمزگان و خوزستان از ابتدای خرداد در شرایط هشدار به سر می‌برد و مسئولان علوم پزشکی این استان از رشد تصاعدی شیوع ویروس خبر می‌دهد. رئیس علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه اغلب افراد شناسایی‌شده، افراد در تماس با بیماران بوده‌اند، به همشهری می‌گوید: این مسئله نشان می‌دهد مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.سعید کشمیری با اشاره به کاهش توان پزشکی استان و خستگی کادر درمان از این روند توضیح می‌دهد که اگر شیب افزایش بیماری به همین شکل استمرار داشته باشد، آمار بستری و مرگ ‌و‌ میر هم افزایش خواهد یافت.

او بر اعمال محدودیت‌های بیشتر تاکید می‌کند، اما معتقد است اگر حتی شرایط قرنطینه چند بار دیگر هم اعمال شود ولی بعد از پایان محدودیت مردم به همین شکل بی‌محابا رفتار کنند، روند ابتلا افزایش خواهد شد.کشمیری تنها منطق مبارزه با بیماری کرونا در شرایط فعلی را باور مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌داند و از تشدید نظارت، مداخله در مراسم‌هایی مثل جشن، افزایش آموزش در صدا و سیمای استانی و شبکه‌های مجازی، افزایش نظارت بر عملکرد اداره‌ها، اجباری کردن ماسک، برخورد جدی با افرادی که رعایت نمی‌کنند و یافتن راه‌حلی برای تضمین در خانه ماندن افراد آلوده خبر می‌دهد. رئیس علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه در 24 ساعت گذشته 200 مورد مثبت شناسایی شده است، از بستری 70 نفر در کل استان خبر می‌دهد. 


افزایش مبتلایان در ایلام و خراسان‌جنوبی

 ایلام هرچند جزو استان‌هایی نیست که از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار گرفته باشد،‌ اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان تاکید می‌کند که بی‌توجهی به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی موجب افزایش مبتلایان به کرونا و اعلام خطر شده است.محمد کریمیان با تاکید بر اینکه ادامه این شرایط مستلزم اعمال محدودیت‌های پیشگیرانه است، می‌گوید: از مردم انتظار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی و از مسئولان انتظار اعمال محدودیت‌های بازدارنده و پیشگیرانه را دارم. در خراسان‌ جنوبی نیز شرایط مشابه با ایلام است.

آنطور که معاون دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می‌گوید، به علت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی از سوی برخی از مردم شاهد صعود شمار مبتلایان در استان بوده‌ایم. کامبیز مهدی‌زاده نیز مانند کریمیان از مردم می‌خواهد نکات بهداشتی را رعایت کنند تا در روزهای آینده بتوان به نزول آمار امیدوار بود؛ اتفاقی که البته در اغلب استان‌های کشور پیش‌بینی نمی‌شود. 


مسافران کار دست گیلان و مازندران دادند

تعطیلات خرداد، مسافران زیادی را راهی شهرهای شمالی کشور کرد. همانطور که مسئولان پیش‌بینی کرده بودند موج سفرها موجب سیر صعودی بیماری کرونا در استان‌های مازندران و گیلان شد؛ به طوری که ارسلان سالاری، رئیس علوم پزشکی گیلان با ابراز نگرانی از افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا از افزایش آمار بستری‌ها هم خبر می‌دهد و از احتمال پیک جدیدی در گیلان می‌گوید. در مازندران نیز شرایط به‌ویژه در بابل به‌سامان نیست.

سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با انتقاد از بی‌توجهی به فاصله‌گذاری فیزیکی و هوشمند، تاکید می‌کند که موج سفرها و کاهش رفتارهای بهداشتی عواقب جبران‌ناپذیری درپی خواهد داشت. وی شمار افراد مشکوک به کرونا‌ویروس بستری‌شده را ۲۵۰ نفر اعلام و تصریح می‌کند که برای خروج از وضعیت هشدار و جلوگیری از تبعات سوء اجتماعی و اقتصادی به‌ویژه حفظ سلامت و جان مردم شریف استان باید پروتکل‌های بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری هوشمند با جدیت رعایت شود.


امید به فروکش کرونا

 هرچند آمار مبتلایان در خوزستان افزایش قابل‌توجهی داشته است، اما مسئولان این استان امیدوارند با ادامه غربالگری و نیز کنترل‌های بیشتر موج کرونا تا پایان خرداد در خوزستان فروکش کند.  مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه در 24 گذشته 782 مورد مثبت سرپایی و بستری در خوزستان شناسایی شده است  می‌گوید: از ابتدای بیماری تاکنون 18 هزار و 206 بیمار در استان شناسایی شده‌اند و در حال حاضر، 699 بیمار در بیمارستان‌های استان بستری هستند. همچنین در 24 ساعت گذشته 15 نفر در خوزستان فوت کرده‌اند که از این تعداد، 5 مورد مربوط به دزفول، 8 مورد اهواز و 2 مورد آبادان بوده است.او با تاکید بر اینکه پیک بیماری در خوزستان دیر شروع شده است، اظهار امیدواری می‌کند که با کنترل‌های بیشتر موج بیماری تا پایان خرداد کنترل شود.


تردد مسافران و افزایش کرونا در اصفهان

 در اصفهان نیز آمارها نشان می‌دهد بیماری سیر صعودی دارد و مسئولان استانی دلیل اصلی آن را بی‌توجهی مردم و سفر می‌دانند. کمال حیدری، معاون دانشگاه علوم ‌پزشکی اصفهان به استثنای ۵ شهرستان دارای وضعیت سفید هستند، بقیه شهرستان‌های استان را دارای وضعیت زرد می‌داند که مناسبت‌ها، تردد مسافران به اصفهان و... در افزایش آن بی‌تاثیر نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha