اوایل بهار وقتی كرونا در خنكای هوا جولان می‌داد، كارشناسان می‌گفتند با گرم‌شدن هوا، ویروس كووید 19 هم از نفس می‌افتد اما حالا كه به آخرین روز بهار رسیده‌ایم و گرما همه را از نفس انداخته، كرونا با قوت، به كار خود ادامه می‌دهد.

كرونا نرفته، برگشت

سلامت نیوز:اوایل بهار وقتی كرونا در خنكای هوا جولان می‌داد، كارشناسان می‌گفتند با گرم‌شدن هوا، ویروس كووید 19 هم از نفس می‌افتد اما حالا كه به آخرین روز بهار رسیده‌ایم و گرما همه را از نفس انداخته، كرونا با قوت، به كار خود ادامه می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو،در بیشتر كشورهایی كه در چند ماه گذشته با ویروس كرونا دست و پنجه نرم می‌كردند، هرچه فاصله‌گذاری اجتماعی بهتر انجام شد، ویروس از تب و تاب افتاد اما در مناطقی كه تصور شد كرونا صعیف شده و به همین علت كمتر به فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی اهمیت دادند، حالا دیده می‌شود كه كرونا نرفته، بازگشته است.

در برخی رسانه‌ها افزایش ابتلا و تعداد مرگ و میر ناشی از كرونا در چند روز اخیر را به غلط، موج دوم كرونا قلمداد می‌كنند، درصورتی كه این همچنان ادامه موج اول این بیماری محسوب می‌شود كه به دلیل عدم جدی گرفته‌شدن از سوی مردم و مسوولان، دوباره دست به طغیان زده است. در گزارش امروز اوج‌گیری دوباره كرونا در ایران و برخی مناطق جهان را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

استان‌های قرمز

در روزهای گذشته به‌طور کلی آمار مبتلایان کرونا در کشور سیر صعودی داشته است. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از ترددهای غیر‌ضروری، مهم‌ترین عامل برای گسترش بیماری است ولی این مهم همچنان ازسوی مردم جدی گرفته نمی‌شود. در استان‌هایی كه همچنان مراسم عروسی و عزا برپاست و مهمانی‌های دسته جمعی برگزار می‌شود، آمار ابتلا رو به فزونی داشته و طبیعتا نرخ مرگ و میر نیز در این استان‌ها بالاست. هفته گذشته اعلام شد آمار مبتلایان کرونا در استان‌های کردستان، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کرمانشاه رو به افزایش است.با این حال منابع رسمی همچنان از اعلام موارد تفكیكی كرونا در استان‌های مختلف خودداری می‌كنند.

بعد از اینکه وزارت بهداشت، ارائه آمار بیماران کرونا به تفکیک استان را متوقف کرد، مسوولان برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی، آمار شیوع کرونا در استان‌های مربوط به خود را اعلام كردند. با این حال، در برخی استان‌ها مثل تهران، خراسان رضوی، مازندران، گلستان، قم، اصفهان، گیلان و البرز آماری اعلام نمی‌شود یا اگر هم اعلام می‌شود به صورت ناقص است. به گفته مقامات وزارت بهداشت، وضعیت برخی از این استان‌ها از نظر شیوع کرونا قرمز است.

در برخی استان‌های دیگر نیز آمار شفاف و کاملی از بیماران کرونا ارائه نمی‌شود. براساس آخرین اعلام مربوط به آخر هفته گذشته، استان‌های آذربایجان‌شرقی، هرمزگان، کرمانشاه، خوزستان، خراسان‌رضوی و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.حسن روحانی، رییس‌جمهور، پنجشنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت قرمز شهرهای برخی استان‌ها گفت: باید محدودیت‌ها به صورت نقطه‌ای و نه یکپارچه در برخی استان‌ها اجرا شود.

وی همچنین گفت که از برگزاری تجمعات که عوامل مهم شیوع کروناست، باید ممانعت شود.پیشتر ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت هم نسبت به افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در ۱۰ استان هشدار داد. حریرچی گفته: همین 10 استان‌ در دوره اسفند و فروردین مشکل چندانی نداشتند و چرخش ویروس در آنها قابل توجه نبود. استان‌های جنوبی و غربی ایران در هفته‌های اخیر شاهد تشدید شیوع کرونا بوده‌اند. با توجه به اینکه اغلب مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؛ لذا در صورت ادامه وضعیت فعلی، محدودیت‌های گذشته مجددا در برخی استان‌ها اعمال خواهد شد.


كرونا در بندرعباس

کودک ۱۰ساله بر اثر ابتلا به بیماری کرونا در بندرعباس جان خود را از دست داد. این کودک بدون بیماری زمینه‌ای بوده که به‌طور حتم فوت وی زنگ خطری در ابتلای کودکان به بیماری کووید ۱۹ است. این کودک که در یک جمع مبتلا به کرونا قرار گرفته بود، پس از بستری در بیمارستان کودکان بندرعباس، تلاش پزشکان و پرستاران برای بهبودی‌اش موثر نشد و در نتیجه اولین فوتی کودک در هرمزگان به ثبت رسید.

بارها گفته می‌شد که کودکان دلیل مقاوم‌بودن سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌های واگیر به‌ویژه کووید۱۹ مقاوم هستند و کمتر دچار این بیماری می‌شوند؛ لذا بسیاری از خانواده‌ها هم نسبت به این موضوع بی‌اهمیت بودند و درهمین روزهای کرونایی در هر محفل و مجلسی کودکان خود را به همراه می‌آوردند.


البرز در آستانه قرمز ‌شدن

حسن ایلانلو، معاون دانشگاه علوم پزشکی استان البرز: بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان البرز در حال افزایش است. بیماری کرونا در پیک اول، مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی به وجود آورد و توان مردم تحلیل رفت که باید با جدی ‌گرفتن پروتکل‌ها از ادامه این بیماری جلوگیری کنیم. در هفته پیش رو، رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی درخصوص آگاهی‌بخشی به مردم بیشتر تلاش کنند و نگذارند پیک دوم این بیماری سلامت و زندگی مردم را مختل کند.


50 كرونایی در هر عروسی یا ختم

سیمین خیاط‌زاده، رییس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی: بعد از برگزاری هر مراسم عروسی یا عزا، حدود ۵۰ نفر مبتلا به کرونا در میان شرکت‌کنندگان شناسایی می‌کنیم. با وجود اینکه هنوز برگزاری مراسم‌های بزرگ مانند عروسی‌ها و عزاداری‌ها در تعداد زیاد را توصیه نکرده‌ایم، اما متاسفانه مردم این کار را انجام می‌دهند.

هنوز به افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، توصیه می‌کنیم در خانه بمانند و افرادی که به دلایل اقتصادی مجبور به حضور در بیرون از خانه هستند، حتما پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و ناظران هم حتمابر نحوه اجرای آن نظارت کنند. خوشبختانه تعداد موارد فوتی هنوز چندان زیاد نیست، اما نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته و درصد فوت همچنان 4 درصد است.بیماری در هفته‌های گذشته منجر به فوت افراد با سن پایین هم شده و افزایش ورود به بیمارستان‌ها را با شیب ملایم ملاحظه می‌کنیم.


وقتی مسوولان بی‌خیال می‌شوند

برنامه اصلی دولت در یک‌ماه گذشته بازگشایی تدریجی مشاغل بوده است؛ از مشاغل با خطر متوسط گرفته تا مشاغل پرخطر اجازه پیدا ‌کردند با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا به‌صورت مشروط یعنی درصورت رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت و ستاد آغاز به‌کار کنند. یکی از مهم‌ترین کارکردهای پروتکل‌ها در شرایط کنونی رساندن این پیام به مردم است که شرایط همچنان غیر‌عادی است و در واقع زندگی روزمره‌ای که از سرگرفته شده فقط مشروط به رعایت این شیوه‌نامه می‌تواند ادامه پیدا کند؛ دست‌کم تا زمانی که خطر کرونا بالای سر جوامع ایستاده است و درمانی برای آن وجود ندارد.

حالا اما در آخرین مراحل بازگشایی‌ها و در شرایطی که فقط بخش کوچکی از مشاغل باز نشده‌اند، رعایت پروتکل‌ها در بخش‌های مختلف نادیده گرفته شده و آنطور که پیداست، برخلاف وعده‌های پیشین مسوولان مبنی بر برخورد با متخلفان، به‌نظر می‌رسد در بخش نظارت بر حسن اجرای این شیوه‌نامه‌ها سازوکار مشخص و کارآمدی پیشبینی نشده است. در نبود ضمانت‌های اجرایی کافی باوجود هشدارهای مکرر ستاد مقابله با کرونا، پروتکل‌ها چندان هم از سوی مردم جدی گرفته نشده است.


بدون ضمانت اجرا

حمیدرضا گودرزی، مدیرکل امنیتی استانداری تهران: درباره ضمانت اجرایی پروتکل‌ها، غیر‌ از جریمه 500هزارتومانی در ابتدای شیوع بیماری در قالب طرح ممنوعیت از خروج استان‌ها یا پلمب واحدهایی که از قوانین تخطی کرده‌اند یا ممنوعیت ترددهای بین‌شهری، ممنوعیت یا قوانین بازدارنده دیگری نداریم؛ البته همین محدودیت‌های قبلی اکنون لغو شده است اما درصورت افزایش شیب ابتلای افراد به بیماری ممکن است محدودیت‌ها دوباره اعمال شود.


ماسك بزنید!

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری مقابله با کرونا: ضمانت اجرایی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی وجود ندارد و در این زمینه در واقع خود مردم هستند که باید رعایت‌کنند. بهترین راه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک توسط همه مردم است اما متأسفانه مردم موارد بهداشتی و توصیه‌هایی که می‌شود را رعایت نمی‌کنند.بارها گفته‌ایم استفاده از ماسک توسط همه شهروندان یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توان به وسیله آن شیوع بیماری را کم کرد. براساس مطالعاتی که در دانشگاه کمبریج انجام شده است، اگر 50درصد افراد یک جامعه از ماسک استفاده کنند، به طرز معناداری از بروز موج دوم اپیدمی کرونا جلوگیری می‌شود.

این مطالعات نشان می‌دهد اگر صددرصد مردم از ماسک استفاده کنند، اپیدمی کرونا تا 18‌ماه به تعویق می‌افتد و در این فاصله زمانی، واکسن این بیماری نیز به مرحله آزمایش انسانی می‌رسد. از زمانی که آزاد‌‌‌سازی‌‌ها انجام شده است، تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا افزایش پیدا کرده، چرا که پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود؛ موارد فوت بر اثر کرونا به سه رقم رسیده است. این موضوع نتیجه رعایت‌نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و باز‌شدن زودهنگام مجامع است. درخصوص وسایل حمل‌ونقل عمومی، بهترین راه بعد از رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، افزایش تعداد اتوبوس و مترو است.

با اجرای طرح ترافیک استفاده شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا کرده اما تعداد این وسایل افزایش چندانی نداشته و زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی همچنان جوابگوی نیاز شهروندان نیست. با وجود این بهترین راه برای مبتلا نشدن به موج دوم کرونا، رعایت اصول بهداشتی اولیه همانند شستن دست‌ها با آب و صابون، استفاده از ماسک در خارج از منزل و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است؛ موضوعی که باید توسط خود مردم رعایت شود.


دورهمی با 18 كرونایی

عزیزالله خماهانی، رییس شبکه بهداشت و درمان عجب‌شیر: در روزهای اخیر ۲۰ نفر از اعضای یک خانواده در این شهرستان، تست کرونا دادند که جواب آزمایش ۱۸نفر آنان مثبت بود.رعایت نشدن ضوابط فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی برخی افراد در جامعه باعث شد که شاهد افزایش موارد مثبت کرونا در شهرستان باشیم. علت بیشتر مبتلایان به کرونا در شهرستان عجب‌شیر شامل حضور در مراسم‌های عروسی، مجلس ترحیم، دورهمی‌ها و رفت و آمدهای خانوادگی و رعایت‌نکردن نکات بهداشتی است.


ژاپن؛ پایان محدودیت با احتیاط

شیوع ویروس کرونا در توکیو از اواخر ماه مارس شدت گرفت و یک ماه پس از آن شمار روزانه مبتلایان تا ۲۰۰ نفر افزایش یافت. اگرچه هنوز نگرانی‌هایی از شیوع گسترده ویروس در شهرهای مختلف از جمله توکیو وجود دارد، اما به دلیل کاهش شمار مبتلایان و بهبودی نسبی شرایط، همه محدودیت‌های کسب‌وکار و تجارت از دیروز در توکیو لغو شد. با وجود این، امار وزارت بهداشت ژاپن نشان می‌دهد که در شهر توکیو بین روزهای دوشنبه تا چهارشنبه این هفته ۹۰ نفر دیگر به کرونا مبتلا شده‌اند و برای همین در برخی مکان‌ها ساعات فعالیت‌های تجاری و کسب‌وکار کوتاه‌تر شده است.


بازگشت كرونا به چین، این بار در پكن

افزایش موارد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در پکن نگرانی‌ها در مورد اوج‌گیری دوباره شیوع کروناویروس در چین را به همراه داشته است. همزمان با اوج‌گیری دوباره کرونا در چین، هزاران نفر از ساکنان پکن، پایتخت این کشور روز پنجشنبه مورد آزمایش کرونا قرار ‌گرفتند. دولت چین نیز می‌گوید که جای نگرانی نیست و موج دوم کرونا در این کشور کاملا تحت کنترل است.

چین، کشور مبدأ شیوع ویروس کرونا در جهان موفق شد با وضع محدودیت‌های سخت رفت‌وآمد، انتشار کرونا در این کشور را تا حد زیادی کنترل کند. هرچند در هفته‌های اخیر آمار ابتلا به کووید ۱۹ در این کشور رو به افزایش داشته اما دولت چین می‌گوید که دلیل آن بازگشت شهروندان این کشور از خارج بوده و البته شرایط تحت کنترل است.

همچنین سایرِ کشورهایی که در حال حاضر آمار بالای ابتلا به کرونا را دارند و شمار مبتلایانِ آنها از ۵۰ هزار نفر فراتر رفته است، طبق آمار رسمی شامل آلمان، ترکیه، مکزیک، پاکستان، فرانسه، عربستان سعودی، بنگلادش، کانادا، قطر، آفریقای جنوبی، چین، بلژیک، کلمبیا، بلاروس، سوئد و مصر هستند.


كرونا در اراضی اشغالی

مسوولان بخش درمانی رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت اخیر حدود ۳۵۰ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا را ثبت ‌کردند که این بیشترین آمار ابتلای روزانه از دست‌کم اواخر ‌آوریل است.به گزارش ایسنا، به نقل از روسیاالیوم، وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی که روزانه دو مرتبه آمار را در خصوص آخرین تحولات شیوع کرونا منتشر می‌کند، صبح دیروز از ثبت ۲۰۷ در مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا از شب گذشته خبر داد و بدین ترتیب آمار موارد مبتلایانی که طی ۲۴ ساعت اخیر ثبت شده است، به ۳۴۹ مورد می‌رسد.

این نخستین‌بار است که آمار ابتلای روزانه در اراضی اشغالی مرز ۳۰۰ مورد را از اواخر ‌آوریل پشت سر می‌گذارد. در اراضی اشغالی تا به الان، طبق اطلاعات رسمی ۲۰ هزار و ۲۴۳ مورد ابتلای قطعی به کرونا ثبت شده است.


بازگشت كرونا در كشتارگاه آلمانیدر پی مثبت‌شدن تست کرونای ۶۵۰ نفر از کارکنان یک کشتارگاه در ایالت نوردراین-وستفالن‌ آلمان، مقامات این کشور در تلاش برای کنترل شیوع جدید کرونا در این منطقه هستند. یك کارخانه فرآوری گوشت در شهر گوترسلو که واقع در بین دورتموند و هانوفر است، پس از اعلام تست کرونای کارکنان خود به‌طور موقت این کارخانه و کشتارگاه را تعطیل کرد.

مدیر نظارت و کنترل کیفیت و خدمات دامپزشکی این کارخانه با بیان اینکه کارمندان و رفاه آن‌ها اولویت شرکت است، اعلام کرده این کشتارگاه دارای تعدادی کارگر خارجی است که در هفته‌های اخیر سفر کرده‌اند و احتمالاً ناقل کروناویروس شده‌اند.

با این حال وی اذعان کرد که حفظ فاصله اجتماعی در این کارخانه آسان نبوده و محیط این کارخانه برای شرایط همه‌گیری ساخته نشده است.دولت محلی گوترسلو، پنجشنبه به‌منظور مقابله با شیوع کرونا در این شهر، همه مراکز مراقبت روزانه و مدارس شهر را تعطیل کرد ولی اعلام قرنطینه سراسری نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha