سلامت نیوز : سازمان جهانی بهداشت در دستورالعمل «چگونگی حفاظت فردی در برابر تشعشعات خورشیدی» تاكید كرده است كه در بیشتر موارد، پیشگیری از آسیب‌های احتمالی پرتوهای فرابنفش خورشیدی كه درفصول گرم و آفتابی شدید می‌شوند امكان‌پذیر است.

به گزارش ایسنا، مطالعات نشان می‌دهد كه افزایش نرخ ابتلا به سرطان پوست در دهه‌های اخیر تا حد زیادی به دلیل افزایش فعالیت‌های مردم در فضای آزاد است. تماس زیاد و طولانی مدت با نورخورشید به طور گسترده عامل این تغییرات مضر روی پوست است.

از سوی دیگر، كسانی كه حمام آفتاب می‌گیرند و پوست خود را برنزه می‌كنند شاید تصور كنند كه با این كار احساس خوبی به آنها دست می‌دهد اما این تكنیك نه تنها برای سلامتی مفید نیست بلكه حتی می‌تواند عوارض نامطلوبی داشته باشد. پزشكان معتقدند كه از هر 5 مورد ابتلا به سرطان پوست، 4 مورد قابل پیشگیری است و تنها با چند اقدام پیشگیرانه ساده می‌توان به نتایج كاملا متفاوتی دست پیدا كرد.

به گزارش سایت رسمی سازمان جهانی بهداشت، در این دستورالعمل بهداشتی و پیشگیرانه آمده است: با بكارگیری چند اقدام ساده كه در برنامه دانشكده سان وایز ارائه شده می‌توانید خود را تا حد زیادی در برابر پرتوهای خورشیدی و تشعشات مضر فرابنفش آن مصون نگه دارید.

بر اساس این دستورالعمل، راهكار اول محدود كردن ساعات قرار گرفتن در معرض آفتاب در اواسط روز است. شدیدترین میزان تابش اشعه‌های فرابنفش خورشیدی بین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر است. متخصصان توصیه می‌كنند در طول این ساعات حتی المقدور در معرض افتاب نباشید.

نكته مهم دوم توجه و بررسی دائمی شاخص اشعه فرابنفش است. این اقدام بسیار مهم است چون به شما كمك می‌كند فعالیتهای خارج از منزل را به گونه‌ای برنامه‌ریزی كنید كه از تماس با این پرتوها پرهیز كنید. وقتی از این شاخص اطلاع داشته باشید برای انجام اقدام پیشگیرانه و احتیاط‌های لازم انگیزه بیستری پیدا می‌كنید و به موقع از وضعیت شدت این تشعشات آگاه می‌شوید.

اقدام سوم این است كه سایه را فراموش نكنید. اگر مجبور هستید در طول روز از منزل یا اداره خارج شوید تا جایی كه امكان دارد از مسیرهایی عبور كنید كه سایه درختان وجود دارند و یا حتی از چترهای آفتابی استفاده كنید.

نكته مهم چهارم توجه به پوشش مناسب در این روزهای آفتابی است. كلاه نقاب دار یا لبه‌دار سایه مناسبی برای حفاظت از چشم‌ها، گوش‌ها، صورت و پشت گردن ایجاد می‌كند. از عینك‌های آفتابی استفاده كنید كه 99 تا 100 درصد برای UVA و UVB محافظت كنند. این اقدام تا حد زیادی از آسیب احتمالی چشم‌ها می‌كاهد. پوشاك آزاد و نخی نیز مناسب هستند.

بعنوان راهكار پنجم و درعین حال با اهمیت از كرم‌های ضد آفتاب استفاده كنید. SPF این كرم‌ها باید 15+باشد كه البته برای هر منطقه یا افراد مختلف بهتر است با تجویز پزشك باشد. همچنین كرم‌های ضد آفتاب باید هر دو ساعت یكبار تمدید شوند.

در پایان نیز تاكید می‌شود كه از تخت‌های برنزه كننده استفاده نكنید چون به پوست و چشم‌ها آسیب جدی وارد می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha