عادات خواب ما روی سلامت جسم و روح ما اثر می‌گذارد. خواب زیاد در مواردی موجب افسردگی می‌شود، خطر چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد، بیماری قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد و ممکن است در باروری اختلال ایجاد کند!

آیا زیاد خوابیدن برای سلامتی شما ضرر دارد؟

سلامت نیوز: عادات خواب ما روی سلامت جسم و روح ما اثر می‌گذارد. خواب زیاد در مواردی موجب افسردگی می‌شود، خطر چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد، بیماری قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد و ممکن است در باروری اختلال ایجاد کند!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، زمان زیادی را در رختخواب می‌گذرانید؟ مراقب سلامتی خودتان باشید. استاندارد خواب مفید برای بزرگسالان هشت ساعت است. تحقیقات بنیاد ملی خواب نشان داده است که برای بزرگسالان بین ۱۸ تا ۶۴ سال، خواب هفت الی ۹ ساعت طبیعی است.

اگر برخی از ما عادت داریم که آخر هفته‌ها بیشتر بخوابیم، احتمالا مشکل زیادی متوجه ما نباشد اما اگر به طور مرتب بیش از ۹ ساعت می‌خوابیم، برای بررسی دقیق‌تر خودمان را آماده کنیم.

جالب است بدانید که عادات خواب ما روی سلامت جسم و روح ما اثر می‌گذارد. خواب زیاد در مواردی موجب افسردگی می‌شود، خطر چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد، بیماری قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد و ممکن است در باروری اختلال ایجاد کند.

اختلال در عملکرد مغز و سلامت روان

خواب نقش مهمی در مغز ایفا می‌کند. مغز زباله‌های ذهنی را پا می‌کند و انتقال‌دهنده‌های عصبی را متعادل می‌کند. در حالت خواب مغز ما پردازش می‌کند و خواب در سلامت روانی اثر دارد. عملکرد شناختی مغز در هفت ساعت در بهینه‌ترین حالت قرار دارد. خواب بیشتر یا کم‌تر از هفت ساعت روی عملکرد شناختی اثر منفی دارد.

دیابت

مطالعات نشان داده‌اند که خواب طولانی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد. تحمل گلوکز به توانایی بدن در پردازش قندها اشاره دارد و اختلال در تحمل گلوکز موجب خطر ابتلا به دیابت نوع دو می‌شود.

چاقی

خواب بیش از حد یا خیلی کم می‌تواند وزن شما را تحت تأثیر قرار دهد. یک مطالعه جدید نشان داده است که افرادی که هر شب ۹ الی ده ساعت می‌خوابند، ۲۱ درصد بیشتر از افرادی که بین هفت الی هشت ساعت می‌خوابند، در یک دوره ۶ ساله چاق می‌شوند.

سردرد

برای افرادی که مستعد سردرد هستند، خواب طولانی می‌تواند موجب سردرد شود. محققان معتقدند که این امر به دلیل تأثیر بیش از حد بر انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز از جمله سروتونین است. افرادی که در طول روز بیش از حد می‌خوابند، ممکن است صبح خود را با سردرد شروع کنند.

افسردگی

اگرچه بی‌خوابی بیش از خواب زیاد با افسردگی همراه است، اما تقریبا ۱۵ درصد از افراد مبتلا به افسردگی، بیش از حد می‌خوابند. این اتفاق ممکن است به نوبه خود افسردگی آن‌ها را بدتر کند. خواب منظم برای بهبود افراد مبتلا به افسردگی اهمیت دارد. افرادی که مدت زمان خوابشان طولانی است، در مقایسه با افرادی که خواب متوسطی دارند، احتمال افسردگی مداوم و علائم اضطرابی بیشتری دارند.

بیماری قلبی

در مطالعه بهداشت پرستاران، نزدیک به ۷۲۰۰۰ زن حضور داشتند. تجزیه و تحلیل دقیق از داده‌های آن مطالعه نشان داد که زنانی که بین ۹ تا ۱۱ ساعت در شب می‌خوابند، ۳۸ درصد بیشتر از زنانی که هشت ساعت می‌خوابند، احتمال ابتلا به بیماری عروق قلبی دارند.

مرگ و میر

مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که در شبانه‌روز ۹ ساعت می‌خوبند، نسبت به افرادی که در شبانه روز ۷ الی ۸ ساعت می‌خوابند، مرگ و میر قابل توجهی دارند. هیچ دلیل مشخصی برای این ارتباط مشخص نشده است. اما محققان دریافتند که افسردگی و وضعیت اقتصادی با خواب طولانی‌تر همراه است. این عوامل به همراه هم می‌تواند با مرگ و میر مرتبط باشد.

اختلال در باروری

یک مطالعه در مورد زنان کره‌ای نشان داده است که زنانی که هفت تا هشت ساعت می‌خوابند، بهترین شانس بارداری را دارند. نویسندگان این مطالعه می‌گویند که خواب خارج از محدوده طبیعی می‌تواند بر هورمون‌ها و چرخه‌های شبانه‌روزی بدن تأثیر بگذارد و باعث اختلال در بارداری شود.

منابع: amerisleep، webmd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha