سه‌شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 296298

شرایط كنونی كشور و شیوع بیماری كرونا موجب شده پزشكان توصیه كنند از سفرهای غیرضروری به‌ویژه به مناطق قرمز از نظر شیوع كووید - 19 پرهیز كنیم. با این حال اگر به هر دلیلی راهی سفر شدید فراموش نكنید همیشه در حین سفر ممكن است بیماری‌های با منشأ غذایی به‌خصوص اسهال، ما را تا مقصد یا گاها در تمامی طول سفر همراهی كند.

4 فرمول حفظ سلامت و بهداشت مواد غذایی در سفر

سلامت نیوز:شرایط كنونی كشور و شیوع بیماری كرونا موجب شده پزشكان توصیه كنند از سفرهای غیرضروری به‌ویژه به مناطق قرمز از نظر شیوع كووید - 19 پرهیز كنیم. با این حال اگر به هر دلیلی راهی سفر شدید فراموش نكنید همیشه در حین سفر ممكن است بیماری‌های با منشأ غذایی به‌خصوص اسهال، ما را تا مقصد یا گاها در تمامی طول سفر همراهی كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،در این میان نكات ساده‌ای وجود دارد كه اگر آنها رعایت كنید خطر ابتلا به بیماری را در حین سفر به‌طور قابل توجهی كاهش می‌دهید.

1 ـ مراقب بیماری شایع در سفر باشید: شایع‌ترین بیماری كه ممكن است در حین سفر پیش آید اسهال مسافران است كه مربوط به اختلال در عملكرد دستگاه گوارش در اثر خوردن غذا یا آب آلوده است. مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری عبارتند از مدفوع شل و آبكی، درد و كرامپ شكمی، اسهال، استفراغ و تب. این نوع اسهال معمولا ظرف چند روز بهبود می‌یابد، اما ممكن است به كمك پزشك برای درمان آن نیاز داشته باشید.

2 ـ بهداشت فردی را رعایت كنید: بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری در طول سفر، رعایت بهداشت فردی است. پس از رفتن به دستشویی و به‌خصوص استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی و بین راهی، قبل از خوردن و آماده‌سازی غذا حتما دست‌هایتان را به دقت با آب و صابون بشویید.

سعی كنید در زمان غذاخوردن از دست‌ها و انگشت‌های خود برای قرار دادن غذا در دهان استفاده نكنید و این كار را با قاشق و چنگال تمیز انجام دهید. همیشه در زمان سفر یك ضدعفونی‌كننده الكلی دست همراه داشته باشید تا در صورتی كه به آب تمیز و بهداشتی دسترسی نداشتید، بتوانید از آن استفاده می‌كنید.به‌خصوص اگر كودكان را در سفر به همراه خود دارید، بیشتر بایستی مراقبت بهداشت شخصی آنها باشید.

3 ـ از آب نوشیدنی سالم استفاده كنید: آب بهترین نوشیدنی برای حفظ حالت هیدراته بدن در حین مسافرت است. بهترین راه تأمین آب بدن خرید آب‌های بسته‌بندی مثل آب معدنی، آب آشامیدنی، آب گازدار و... است.

حتی برای مسواك‌زدن و تمیزكردن دهان نیز باید از منابع مطمئن آب استفاده كنید. متاسفانه در بسیاری از پارك‌ها یا تفرجگاه‌ها آب آشامیدنی لوله‌كشی مطمئن در دسترس نیست و باید همیشه آب كافی همراه داشته باشید.

در صورتی كه مجبور به استفاده از آب‌های لوله‌كشی غیرمطمئن شدید، حتما قبل از استفاده آن را بجوشانید. از یخ‌هایی كه نمی‌دانید از چه منبع آبی تهیه شده‌اند، به‌هیچ‌وجه استفاده نكنید.

4 ـ غذا و نوشیدنی مناسب انتخاب كنید: در این زمینه نیز باید چند نكته را در نظر بگیرید. غذا را هنگام سفر یا تفریح حتما پس از گرم‌كردن مصرف كنید. از مصرف غذای پخته‌ای كه چند ساعت بیرون از یخچال بوده بپرهیزید. گاهی ممكن است اضافه غذا را پس از پیك‌نیك به منزل آورده یا در حین سفر آن را بدون گرم‌كردن در وعده بعدی استفاده كنید.

زمانی كه غذا در دمای محیط یا به حالت گرم نگهداری می‌شود، برخی از باكتری‌ها در آن رشد كرده و آن را به یك وعده غذایی نامناسب تبدیل می‌كند. اگر ناچار به استفاده از این غذا هستید حتما آن را قبل از مصرف گرم كنید. در مورد نوشیدنی‌ها نیز همین نكته را رعایت كنید و از مصرف چای یا قهوه كه دمای آنها تا حد دمای محیط پایین آمده است پرهیز كنید.

غذاهای خشك و بسته‌بندی‌شده مثل چیپس، نان یا كنسروها می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سفر باشند، اما حتما چك كنید بسته‌بندی آنها صدمه ندیده باشد. سعی كنید از مصرف غذاهای تازه مثل برش‌های میوه یا سبزی پرهیز كنید به شرطی كه مطمئن باشید كاملا با آب سالم شسته شده و در ظرف تمیز نگهداری شده‌اند. سعی كنید برش‌های میوه را فقط برای یك وعده تهیه كنید و اگر قصد خوردن میوه در حین سفر دارید آنها را كاملا بشویید، خشك كنید و در ظرف تمیز به صورت برش نخورده نگهداری كنید.

از مصرف غذاهایی مثل سالاد، گوشت یا ماهی كه كاملا پخته نشده‌اند، پرهیز كنید. در حین سفر بسیاری از ما دوست داریم غذاهای خیابانی شهر مقصد را امتحان كنیم. ترجیحا غذاهایی را انتخاب كنید كه در دمای بالا و در مقابل خودتان طبخ می‌شوند؛ مثل غذاهای گریل شده، نه غذاهایی كه از قبل تهیه و در شرایط غیربهداشتی نگهداری شده‌اند. توجه داشته باشید خانم‌های باردار نباید به‌هیچ‌وجه از لبنیات غیر‌پاستوریزه در حین سفر استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha