این روزها بسیاری از مردم نگران هستند. نگران از بابت اینکه نکند کرونا گرفته باشند یا اینکه ناقل کرونا باشند. البته باید حساب این افراد را از آن‌هایی که همچنان آزادانه و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و شلوغ تردد می‌کنند، جدا کرد.

راه تشخیص قطعی کرونا، تست مولکولی است

سلامت نیوز:این روزها بسیاری از مردم نگران هستند. نگران از بابت اینکه نکند کرونا گرفته باشند یا اینکه ناقل کرونا باشند. البته باید حساب این افراد را از آن‌هایی که همچنان آزادانه و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و شلوغ تردد می‌کنند، جدا کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اما اینکه برای تست دادن و اطمینان از سلامت چه راه‌هایی پیش پای مردم است؛ این سوال در روزهایی مطرح می‌شود که آمار فوتی‌های کرونا در ایران همچنان سه رقمی است و در روز 22‌تیرماه نیز 194‌بیمار جان خود را از دست دادند.در فاصله ظهر روز شنبه تا ظهر روز یکشنبه 22‌تیرماه‌99 تعداد 2186‌بیمار جدید مبتلا به کرونا در سراسر کشور شناسایی شدند که از این تعداد 1499‌نفر آن‌ها بستری شدند.

با این آمار جدید تعداد کلی مبتلایان به ویروس کووید19 در سراسر کشور به 257‌هزار و 303‌نفر رسید. خانم سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان با اعلام این خبر از فوت 194‌هموطن دیگر در مدت یاد شده خبر داد که منجر شد تا تعداد مجموع فوت شدگان ناشی از بیماری کرونا در کشور به 12‌هزار 829‌نفر برسد.البته سخنگوی وزارت بهداشت درباره آمار بهبودیافتگان هم اظهار داشت:

خوشبختانه تا‌کنون ۲۱۹هزار و ۹۹۳‌نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۳۳۵۹‌نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت و درمان استان‌های خوزستان، خراسان‌رضوی، آذربایجان‌غربی و مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، فارس، کرمان، البرز، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گلستان، بوشهر، هرمزگان و آذربایجان‌شرقی هم در وضعیت هشدار قرار دارند.


بیماران مبتلا و بدون علامت

این روزها برخی افراد دچار برخی علائم بیماری کرونا نظیر سردرد یا تب می‌شوند و همین امر بالافاصله برداشت به بیماری کرونا می‌شود. این در حالی است که بر‌اساس جدیدترین اطلاعات اعلام شده از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، حدود 40‌درصد از افراد آلوده به ویروس کرونا علائمی از بیماری را در خود ندارند. خود این مساله یک زنگ هشدار برای افرادی است که بدون نگرانی به منزل اقوام خود رفت‌و‌آمد کرده یا در اماکن عمومی حاضر می‌شوند.

برآوردهای کارشناسان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا حاکی از آن است که حدود ۴۰‌درصد از مبتلایان به بیماری کووید‌۱۹ ناقل خاموش هستند. این مرکز در ماه مه اعلام کرده بود که در ۳۵‌درصد از افراد آلوده به کروناویروس علائمی از بیماری مشاهده نمی‌شود. همچنین طبق بهترین برآوردها، نرخ مرگ و میر ناشی از این بیماری حدود ۰.۶۵‌درصد است؛ به این مفهوم که ۰/۶۵‌ درصد از افراد آلوده به کروناویروس جان خود را از دست می‌دهند. به گزارش شبکه خبری« سی ان ان»، علاوه بر این، حدود نیمی از موارد انتقال این بیماری پیش از بیمار شدن فرد اتفاق می‌افتد.


آیا ما هم باید تست بدهیم؟

اینکه چطور و در چه شرایطی باید برای انجام تست کرونا اقدام کرد از مهم‌ترین مواردی است که این روزها از سوی مردم مورد سوال است. مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت در این باره گفت: درباره تست کرونا فقط آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت که دستورالعمل‌های آن را رعایت می‌کنند، مورد تأیید است. آقای سیامک سمیعی دیروز در یک نشست خبری مجازی به این مساله اشاره کرد و افزود:هر چه بتوانیم خدمات آزمایشگاهی را کم کنیم و نتایج را بهبود بخشیم به نفع بیماری کروناست و اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم است.

به گفته وی، موضوع دیگر اینکه از آزمایش سرولوژی برای تعیین تکلیف افراد استفاده می‌شود و این آزمایش واکنش سیستم ایمنی بدن را مشخص می‌کند.مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت درباره زمان مورد نیاز برای انجام تست هم به نکاتی اشاره کرد و یادآور شد: کوتاه‌ترین زمانی که سیستم ایمنی بدن می‌تواند پاسخ دهد کمتر از یک هفته نیست و این در همه افراد هم یکی نیست.

اگر آزمایش سرولوژی بخواهید از فردی انجام دهید شاید یک‌ماه فرصت بخواهید. افرادی که فرم بدون علامت و کم علامت داشته باشند ممکن است آزمایش سرولوژی آن‌ها منفی باشد و برای تعیین وضعیت این افراد استفاده کنند.سمیعی تاکید کرد: از تست سرولوژی فقط برای بررسی اپیدمیولوژی استفاده می‌کنیم و باید مواظب باشیم مردم به این دل نبند چون در کسانی که حتی آنتی بادی ظاهر می‌شود بعد از چند هفته پایین می‌آید و نشان می‌دهد قابل اطمینان نیست. وی افزود: کمی بیش از 30‌هزار تست روزانه ظرفیت داریم و چون نگرانی از این داریم که آنفلوآنزا و کرونا با هم باشد، در نتیجه دستور داریم تا ظرفیت آزمایشگاهی را افزایش دهیم.

آزمایش برای تشخیص قطعی کرونا آزمایش تشخیص مولکولی است و خیلی مهم است افرادی که این تست را انجام می‌دهند دانش کافی را داشته باشند. آزمایش سرولوژی کاربرد محدودی در مدیریت بالینی افراد دارد و برای تعیین وضعیت جامعه از لحاظ شیوع ویروس استفاده می‌کنیم. سمیعی با بیان اینکه تست مولکولی در بهترین شرایط 70‌درصد مثبت است، گفت: از تست سرولوژی نمی‌توانیم برای تعیین افراد استفاده کنیم.


تست سرولوژی تعرفه دارد

حضور برخی شهروندان سالم در مراکز درمانی و آزمایشگاهی برای انجام تست خود تهدیدی برای سلامت آن‌هاست. این افراد بیشتر به‌دلیل نگرانی و استرس به این مراکز مراجعه می‌کنند اما خدای نکرده به‌دلیل شلوغی مرکز درمانی و حضور برخی بیماران کرونایی خود نیز مبتلا به این ویروس می‌شوند. این مساله روز گذشته از سوی مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت هم مورد اشاره قرار گرفت.

دکتر سمیعی در این باره اظهار داشت: متوجه شدیم افرادی که در اولویت نبودند به مراکز سرپایی مراجعه کردند؛ در حالی که بهداشت جهانی می‌گوید کسانی که در بیمارستان بستری هستند و افراد آسیب‌پذیر در اولویت اول برای آزمایش کرونا قرار دارند. همچنین گروه پزشکی اولویت بعدی برای انجام تست هستند و گروه سوم گروهی هستند که مثلاً در خانه یک نفر مبتلا شده و دیگر افراد باید تست بدهند تا مطمئن شویم مبتلا نشده‌اند.

سمیعی با اشاره به اینکه نمونه‌گیری در منازل توسط برخی آزمایشگاه‌ها و دانش‌بنیان‌ها نوعی موازی‌کاری با وزارت بهداشت است، تاکید کرد: ما به هیچ عنوان با فعالیت این مراکز موافق نیستیم؛ چون این کار کاملاً پنهان و از کنترل ما خارج است و نتایج و اطلاعات آن به ما نمی‌رسد.

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت با اشاره به تعیین تعرفه تست کرونا اظهار داشت: تعرفه‌ها بر عهده وزارت بهداشت نیست و باید به تصویب هیات وزیران برسد. برای انجام تست سرولوژی تعرفه وجود دارد و حدود 30‌هزار تومان است. اکنون اگر در جامعه رقابتی اتفاق بیفتد و تولید‌کننده‌های کیت، قیمت کیت را پایین بیاورند تعرفه در همین حدود خواهد بود اما برآورد ما از هزینه تمام‌شده کیت‌ها 17‌هزارتومان است و هزینه انجام تست حدود 30‌هزار تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha