دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 296593

بر خلاف تصور اغلب افراد، نخاع انسان تا قسمت پایینی كمر ادامه ندارد؛ بلكه در بالای كمر تمام شده و عصب‌های نخاعی از قسمت انتهایی آن خارج و تا پایین كمر و ناحیه خاجی ادامه پیدا می‌كند و از ستون فقرات خارج می‌شود.

وقتی مشكل مادرزادی نخاع در نوزاد وجود دارد

سلامت نیوز:بر خلاف تصور اغلب افراد، نخاع انسان تا قسمت پایینی كمر ادامه ندارد؛ بلكه در بالای كمر تمام شده و عصب‌های نخاعی از قسمت انتهایی آن خارج و تا پایین كمر و ناحیه خاجی ادامه پیدا می‌كند و از ستون فقرات خارج می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،به این ترتیب نخاع و ریشه‌های عصبی به‌طور آزاد در فضای داخل كانال نخاعی ستون فقرات در حركت است.گاهی به‌صورت مادرزادی باندی غیرطبیعی از قسمت انتهایی نخاع به پایین تا استخوان خاجی كشیده می‌شود و مانند یك افسار، نخاع را نگه داشته و اجازه حركت و جابه‌جایی به آن نمی‌دهد. طبیعتا با رشد قدی شیرخوار و كودك و فعالیت‌های روزمره، نخاع تحت كشش قرار می‌گیرد.

در واقع ستون فقرات رشد كرده و قد كودك اضافه می‌شود، اما نخاع امكان جابه‌جایی به سمت بالا با ستون فقرات را پیدا نمی‌كند. نتیجه این اتفاق، كشیده‌شدن نخاع و آسیب آن است.علائم ایجاد شده به صورت درد در كمر با انتشار به پاها، اختلال در راه رفتن ثانویه به كاهش قدرت عضلات پاها و اختلال در كنترل ادرار خواهد بود.

این علائم به‌تدریج پیشرفت كرده و بدتر و بدتر می‌شود و اگر برای درمان دیر اقدام شود برگشت‌پذیر نخواهند بود.غیر از علائمی كه به آن اشاره شد، در سنین پایین و در شیرخوارگی و قبل از شروع رشد قدی، برخی نشانه‌ها می‌تواند ما را به وجود این بیماری یا موارد مشابه آن مشكوك كند. مثلا وجود توده موی غیرطبیعی و متراكم یا سوراخ كوچك پوستی یا تغییر رنگ غیرعادی پوست در ناحیه پایینی كمر.

این نشانه‌ها ممكن است علامتی از وجود مشكلی در نخاع در قسمت كمری باشد و لازم است با انجام ام‌آرآی، وجود مشكلات مادرزادی نخاع در چنین شیرخواری بررسی شود.این بیماری در هر سنی كه تشخیص داده شود باید درمان شود و درمان آن چیزی جز انجام جراحی و آزاد كردن نخاع با بریدن باندی كه نخاع را تحت كشش قرار داده، نیست. جراحی در مراحل اولیه با نتایج بسیار خوبی همراه است و از بروز عوارض جدی در آینده جلوگیری می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha