دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 296596

کودک انگشتش را می‌مکد و این رفتاری طبیعی در کودکان است اما نه هنگامی که کودک این عادت را تا شش سالگی ادامه دهد. در این‌صورت زمان آن رسیده که فکری برای درمان و ترک این عادت او بکنیم.

علل و روش های پیشگیری از انگشت مکیدن کودک

سلامت نیوز: کودک انگشتش را می‌مکد و این رفتاری طبیعی در کودکان است اما نه هنگامی که کودک این عادت را تا شش سالگی ادامه دهد. در این‌صورت زمان آن رسیده که فکری برای درمان و ترک این عادت او بکنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،ادامه مکیدن انگشت در کودک باعث نامنظم شدن دندان‌ها، تغییر شکل فک و مشکل در تکلم او می شود و  کودک بیشتر در خطر آلودگی‌ها قرار می‌گیرد. اگر این رفتار کودک شما را نگران کرده است و به دنبال راهی برای ترک آن هستید، ما در این مطلب به چند روش موثر اشاره کرده‌ایم:


 علل انگشت مکیدن کودک چیست؟ 

کودک با این رفتار دوران نوزادی را برای خودش تداعی می‌کند و آرام می‌شود به‌خصوص اگر فرزند دیگری به جمع خانواده اضافه شده باشد. گاهی دلیل این رفتار در نوزادان گرسنگی است. آن‌ها به اشتباه با مکیدن انگشت شست‌شان توقع شیر مادر را دارند و در واقع این کار نشان‌دهنده گرسنگی است. به‌تدریج با رشد او حتی با وجود سیر بودن، این رفتار تبدیل به عادت می‌شود. 

گاهی کودک وقتی در جمع همسن و‌سالان خود قرار می‌گیرد به‌دلیل کم‌رویی در بازی آن‌ها شریک نمی‌شود و برخی مواقع در صورت دسترسی نداشتن به اسباب‌بازی، انگشت خود را می‌مکد. استفاده نکردن کودک از شیر مادر در دوران شیرخوارگی یا پیش از موعد مقرر از شیر گرفتن، منجر به این عادت می‌شود.  فشار روحی ناشی از فضای نا آرام خانه می‌تواند در تشدید این رفتار تاثیرگذار باشد. این کار باعث تسکین لثه‌ها هنگام سوزش و آرام شدن نوزاد می‌‌شود.

  روش‌های پیشگیری از انگشت مکیدن چیست؟

قبل از پیاده‌سازی هر روشی با فرزند خود صحبت کنید. احتمالا از واکنش اولیه او پی خواهید برد که تا چه حد موافق ترک این رفتار است. از طرفی این کار به شما کمک می‌کند روش درست‌تری را  برای مقابله با آن در پیش بگیرید.  گاهی توجه نکردن و حساس نشدن به رفتار کودک تا مدتی، خود به تنهایی برای توقف این عادت کافی است به خصوص اگر کودک برای جلب‌توجه دست به این کار می‌زند.

در غیر این‌صورت ممکن است کودک با لجبازی این عادتش را با شدت بیشتری انجام بدهد. اگر کودک به دلیل استرسی که دارد انگشتان خود را می‌مکد بهتر است علت آن را شناسایی کنید و با روش‌هایی مانند بغل‌کردن، زدن حرف‌های دلگرم‌کننده، آواز خواندن، شوخی‌کردن و... به کودک بیشتر توجه و نیازهای او را برآورده کنید. همچنین می‌توانید یک بالش، توپ نرم یا عروسکی را برای فشار دادن به کودک خود بدهید.

هر بار با مشاهده این رفتار، او را با اسباب‌بازی، کاردستی یا نقاشی سرگرم کنید تا دستانش درگیر باشد و آن ها را کمتر به سمت دهانش ببرد.  روش‌های ناخوشایندی مثل آغشته کردن  انگشت کودک به هر ماده تند و تلخ یا باندپیچی توصیه نمی‌شود. اگر از این روش استفاده کردید به او یادآور شوید که این کار برای تنبیه او نیست و فقط برای فراموش کردن این عادت است. 

یک پاداش یا بازی برای ترک رفتارش درنظر بگیرید. جدول هفتگی را در جای مشخص و در برابر دید او قرار بدهید و به او بگویید هر روزی که انگشتش را نخورد روی تقویم علامت می‌زنید و زمانی که فاصله بین این روزها زیاد شود، به او جایزه می‌دهید.  کودک را برای مکیدن انگشتش در حضور خود و دیگران و حتی در برخی موقعیت‌ها مثل تلویزیون دیدن محدود کنید. با این روش تا حدی موفق می‌شوید زمان مکیدن انگشت را در او کم کنید. 

از دندان پزشک کمک بگیرید. برای برخی از کودکان، گفت و گو با دندان پزشک درباره این‌که چرا متوقف کردن مکیدن انگشت مهم است، از صحبت مادر یا پدر موثرتر است.  دست به اجبار، تنبیه‌بدنی و قهر نزنید چون واکنش عکس دارد یا منجر به عادت‌های اشتباه دیگری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha