مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد، خوردن غذاهای گرم و داغ که به تازگی پخته شده اند، سبب کاهش مصرف مواد غذایی توسط فرد شده و گیرنده‌های سیری در مغز، به غذاهای گرم سریع‌تر از غذاهای سرد واکنش نشان می‌دهند.

با خوردن غذای گرم، بیشتر سیر می‌شویم

سلامت نیوز: مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد، خوردن غذاهای گرم و داغ که به تازگی پخته شده اند، سبب کاهش مصرف مواد غذایی توسط فرد شده و گیرنده‌های سیری در مغز، به غذاهای گرم سریع‌تر از غذاهای سرد واکنش نشان می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، بسیاری از افراد علاقه ای به خوردن غذای سرد نداشته و وعده‌های غذایی اصلی آن ها را حتماً باید غذای گرم تشکیل دهد. از سوی دیگر معمولاً خوردن غذاهای گرم برای بیشتر ما لذت بخش تر بوده و البته گفته می‌شود خوردن غذاهای گرم باعث می‌شود زودتر احساس سیری کرده و در مقابل، زمانی که غذای سرد خورده می‌شود، حجم بیشتری از غذا مورد نیاز است تا احساس سیری در فرد القا شود.

به باور متخصصین تغذیه، غذای گرم باعث می‌شود احساس طولانی تری از حس سیری داشته باشیم و البته شاید مهم‌ترین دلیل این موضوع نیز، صرف مدت زمانی بیشتری برای خوردن غذاهای داغ نسبت به غذاهای سرد است.

امروزه در منوی بیشتر رستوران‌ها و به ویژه فست فودها می‌توان انواع غذاهای گرم و سرد را سفارش داد و البته بسیاری از دانش آموزان، کارمندان و دانشجویان نیز غذاهای خانگی را به محل درس یا کار خود برده و ممکن است آن را سرد مصرف کنند.

به باور متخصصین تغذیه، غذای گرم باعث می‌شود احساس طولانی تری از حس سیری داشته باشیم و البته شاید مهم‌ترین دلیل این موضوع نیز، صرف مدت زمانی بیشتری برای خوردن غذاهای داغ نسبت به غذاهای سرد است. در واقع مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که افراد برای خوردن یک وعده غذایی گرم، مدت زمان بیشتری را صرف کرده و همان غذا را در صورت سرد بودن، بسیار سریع تر خواهند خورد.

این موضوع باعث ایجاد دو واکنش در بدن می‌شود. نخست این که گیرنده‌های سیری در مغز کمی دیرتر از گیرنده‌های معده عمل کرده و این عدم یکسانی زمان بندی ممکن است احساس گرسنگی کاذب ایجاد کرده و فرد میزان بیشتری غذا مصرف کند. از سوی دیگر غذاهای گرم و تازه پخته شده به دلیل داشتن ترکیبات آلی فراری که از آن آزاد می‌شوند، طعم بیشتری ارائه کرده و در نتیجه حس بویایی را تحریک و همین تحریک اضافی باعث می‌شود که مغز با خوردن این غذا نسبت به همان مواد مغذی که به حالت سرد مصرف می‌شود، احساس رضایت بیشتری کند.

علاوه بر این، بوی تحریک کننده ناشی از مواد غذایی داغ می‌تواند زمانی که با خوردن وعده غذایی همراه باشد، به عنوان عاملی سرعت بخش در فعال شدن گیرنده‌های سیری در مغز عمل کرده و به این ترتیب فاصله بین احساس سیری واقعی و کاذب، کاهش یافته و فرد، غذای کمتری مصرف کند.

در کنار موارد ذکر شده، باید توجه داشت که بلعیدن و جویدن غذای گرم به نسبت غذاهای سرد، سخت تر است و شما مجبور هستید با سرعت کمتری این غذاها را بخورید. خوردن غذا به آرامی به مغز شما القا می‌کند که یک وعده غذایی قابل توجه و با حجم زیاد را مصرف می‌کنید و در نتیجه مغز شما هنگامی که غذای خود را تمام کردید اشتهای شما را برای مدت زمانی طولانی تری سرکوب می‌کند و دیرتر گرسنه خواهید شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha