پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 296755

ترشی به عنوان چاشنی جدا نشدنی غذاهای ایرانی معرفی می‌شود و مصرف آن علاوه بر طعم خوشایند معایبی هم در پی دارد.

آیا مصرف ترشی چاق کننده است؟

سلامت نیوز:ترشی به عنوان چاشنی جدا نشدنی غذاهای ایرانی معرفی می‌شود و مصرف آن علاوه بر طعم خوشایند معایبی هم در پی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، بیشتر افراد عادت دارند در کنار وعده غذایی خود یک کاسه ماست، سالاد  یا ترشی مصرف کنند. مصرف این چاشنی بسیار رایج جزو جدا نشدنی سفره‌ها محسوب می‌شود. 


در تهیه ترشیجات به دلیل اینکه از میوه و سبزی‌های خام بدون نیاز به حرارت استفاده می‌کنند، خواص تغذیه‌ای آن‌ها کمی حفظ می‌شود اما در تهیه ترشی‌هایی که نمک بسیار استفاده می‌شود این خواص هم از بین می‌رود. نمک و سرکه در ترشی از موارد مهمی هستند که بر سلامت بدن و سیستم ایمنی تاثیرگذار می‌گذارند.


سیر ترشی دارای طبعی گرم است، برای بیماری‌های قلبی_عروقی و فشار خون مفید است، اما به شرطی که این ترشی خانگی باشد و هرچه قدمت بیشتری داشته باشد خواص درمانی آن هم بیشتر خواهد بود. 


مضرات ترشیجات

ترشیجات حاوی اسید فروکتوز (قند) هستند که در طولانی مدت مصرف آن باعث چاقی می‌شود البته باور اینکه مصرف ترشی، چربی خون را کاهش می‌دهد، باوری غلط است. ترشی هم مانند مربا باعث افزایش اشتها و در نهایت پر خوری می‌شود، که این عامل مهمی در چاق شدن افراد است.
اگر چاق هستید و می‌خواهید وزن خود را پایین بیاورید، بهتر است در مصرف ترشی دقت کنید؛ اما در صورتی که دچار کمبود وزن هستید، می‌توانید در کنار غذا ترشی مصرف کنید، زیرا ترشی اشتها را زیاد می‌کند.


باید به این نکته هم توجه داشت که مصرف ترشی مانند سرکه و آب لیمو همراه با ماست باعث می‌شود بدن شما کلسیم جذب نکند  همچنین باعث شدید شدن دفع کلسیم از کلیه و بعد از آن سبب افزایش بیماری‌های کلیوی و مفصلی خواهد شد همچنین باید افزود که مصرف ترشی در شب باعث دفع بیشتر کلسیم و در نهایت باعث پوکی استخوان می‌شود.


این موضوع که مصرف ترشی به سم زدایی کبد و صفرا و افزایش سوخت و ساز بدن کمک می‌کند تا حدی درست است، اما نکته مهم این است که مصرف بیش از حد آن احتمال مبتلا شدن به سرطان معده را افزایش می‌دهد؛ افرادی که سوء هاضمه یا روده تحریک پذیر دارند باید از خوردن ترشی پرهیز کنند.


مصرف بیش از حد ترشیجات باعث حواس پرتی و کند شدن حافظه و به دلیل داشتن طبع سرد باعث سردی مغز می‌شوند؛ اگر کم خونی دارید بهتر است از مصرف ترشی تا جایی که می‌توانید پرهیز کنید، زیرا ترشیجات خون سازی را کاهش می‌دهد؛ از دیگر مضرات ترشی می‌توان به فشار خون، تشدید بیماری‌های قلبی_عروقی و تشدید آرتروز در سنین بالا اشاره کرد همچنین مصرف زیاد آن کبد را به سمت چرب شدن می‌برد.


اگر بلغمی مزاج هستید و ترشی مصرف می‌کنید، به این نکته توجه کنید که در کل دو مزاج گرم و سرد وجود دارد که مزاج گرم به دو دسته دموی و صفراوی و مزاج سرد به دو دسته بلغمی و سوداوی تقسیم می‌شوند. بلغمی‌ها مزاجی سردتر دارند و با توجه به اینکه مزاج سرکه سرد و خشک است؛ سردی ترشیجات افراد بلغمی را دچار حالت سستی، کرختی و افسردگی می‌کند.


مصرف ترشی به خانم‌ها توصیه نمی‌شود، ترشیجات در خانم‌ها باعث قاعدگی‌های نامنظم و دردناک می‌شود.ترشی

 نکاتی در مورد ترشیجات

ترشی را در ظرف‌های فلزی نباید نگهداری کرد، زیرا واکنش بین ظرف فلزی و ماده اسیدی سرکه، مواد مضری پدید می‌آورد که برای سلامتی بدن خطرناک محسوب می شود همچنین ظروف پلاستیکی هم برای نگهداری ترشیجات، آبلیمو و آبغوره مناسب نیستند، زیرا به مرور زمان فاسد می‌شوند و برای سلامتی مضر است بنابراین توصیه می شود ترشیجات را در ظروف شیشه‌ای نگهداری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha