سه‌شنبه ۷ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۵۵
کد خبر: 29743
سلامت نیوز :با پیشرفت علم وتکنولوژی ودانش بشر، انتظار نمی رود که هنوز برخی از باورهای غلط وناصحیح در میان مردم وخانواده رواج داشته باشد ومردم نیز بر همین اساس،  از اصول واقعی زندگی منحرف شوند. تعداد باورهای غلط در زندگی روزمره مردم ایران به حدی است که نمی توان همه آنها را در این مقوله گنجاند. این باورهای غلط در مطبها وبیمارستانها وامور مربوط به بهداشت ودرمان بیشتر مشاهده می شود. معمولاً هر چه سطح فرهنگ عمومی واجتماعی ملتی پایینتر باشد شیوع خرفات وباورهای نادرست زندگی در آن جامعه بیشتر است. برخی از باورهای غلط در ایران عبارتند از :

1. باور غلط در برداشتن استخوان ماهی یا تخم وهسته میوه جات وغذاها از گلوی کودکان. برخی خانواده ها به جای بردن کودک به مطب پزشک در آغاز شایسته می دانند فرزندشان را نزد شعبده بازان محلی که به نام استخوان بردار مشهورند ببرند وهنگامی که از ناتوانی او اطمینان یافتند فرزندشان را نزد پزشک متخصص می برند. باید دانست که این افراد شیاد گاهی با برخی ترفندهای خاص، تخم میوه جات یا استخوان مرغ وماهی را از زیر آستین ویا لای انگشتان خود بیرون آورده واز ساده لوحی اولیای کودک ، سوء استفاده می کنند وگاهی هم با دستکاری گلوی کودک سبب آبسه وعفونت حنجره ولوزه ها می شوند که معمولاً برای درمان باید عمل جراحی کنند. اینگونه اولیا باید بدانند که حتی اگر استخوان ماهی در سطح لوزه کودک گیر کند باید وی را نزد پزشک ببرند تا با پنس وسایر وسایل پزشکی استریل آن را خارج سازند.

نگارنده بارها وبارها در مطب وبیمارستان شاهد عوارض ناشی از تحریکات گلوی کودکان توسط افراد شیاد محلی بوده ام وحتی بارها برای اثبات این قضیه ، به اولیای کودک آموزش هم داده ام که اگر در حالت سلامت کامل کودکتان ، او را به نزد این گونه افراد ببرید آنها یک استخوان قلابی برایتان خواهند ساخت واز گلوی کودک در خواهند آورد. لازم به ذکر است که بسیاری از مراجعه کنندگان به این افراد خوشبختانه به نیت سوء آنها پی برده اند واز این باور غلط دوری جسته اند.

2. باور غلط در مصرف نیمه کاره وخود سرانه آنتی بیوتیک ( چرک خشک کن ) که متأسفانه در ایران بسیار رواج دارد وگروهی از مردم خود سرانه اقدام به مصرف مثلاً 10 کپسول آمپی سیلین برای گلو یا سینوزیت می کنند که این خود سبب می شود تا در آینده به شلی دریچه قلبی دچار شوند ویا این که آنتی بیوتیک تجویز شده توسط پزشک را که مثلاً 40 عدد است به میزان 20 عدد می خورند ویا نصف شیشه از شربت مثلاً آموکسی سیلین را به کودکشان می خورانند و وقتی بهبودی ظاهری را در کودکشان دیدند از مصرف بقیه دارو صرف نظر می کنند. تأکید می شود که مصرف خود سرانه آنتی بیوتیکها، سبب مقاومت دارویی شده وخطرات جدی به دنبال دارد.

3.باور غلط در حجامت نیز سبب شده تا با کشیدن تیغ بر پشت شانه وپاها در بدن فرد ایجا عفونت خون وعوارض جدی شده وحتی قطع اعصاب بدن وفلجی رخ می دهد. این گروه از مردم بر این باور غلط تکیه دارند که خونشان کثیف است وباید حجامت شوند درحالی که از دیدگاه پزشکی باید به سازمان انتقال خون یا اماکنی که برای اهدای خون مشخص شده رفت وخون را به صورت استریل اهدا کرد. از طرفی چیزی به نام کثیفی خون که نزد عامه رایج است اصلاً در پزشکی وجود ندارد. البته در حجامت اسلامی امروزه این موارد را رعایت می کنند ودارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت ودرمان هستند.

4 . باور غلط در داشتن پسر یا دختر، که متاسفانه در ایران وبه ویژه در روستاها وبرخی از شهرستانهای کشور بسیار جدی است. باید دانست که این باور نادرست ، ریشه در اندیشه های پوسیده بیش از دو هزار سال پیش دارد، که در آن زمان دلایل اقتصادی داشت.
5 . باور غلط در تعداد فرزندان نیز از مشکلات دیگر جوامع جهان سوم است. متاسفانه برخی از مردم به کنترل موالید اعتقاد ندارند وبر این باورند که تعداد فرزندان هر چند نفر که باشد اشکالی ندارد، غافل از این که چگونه به تربیت صحیح آنها بپردازند ویا هزینه های زندگی وآینده آنها را در نظر بگیرند. معمولاً کودکانی که در خانواده پر جمعیت رشد می کنند به انحرافات اجتماعی وفقر واعتیاد ودزدی وفحشا کشیده می شوند زیرا اولیا فرصت وحوصله وهزینه بهداشت ونگهداری مثلاً 4 یا 5 فرزند خانواده را ندارند ومعمولاً یک یا چند نفر از این کودکان احتمال گرایش به انحرافات اجتماعی را دارند.

6. باور غلط در تعارفات بیجا.

7. باور غلط در هزینه های ازدواج وخرید جواهرات ولوازم تجملی وتشریفاتی برای جهیزیه ومهریه های سنگین.

8. باور غلط در انتخاب همسر پولدار ویا بسیار زیبا.

9. باور غلط در رشته تحصیلی فرزندان ( که حتماً باید فرزندم دکتر ، مهندس ، کارشناس و.. شود ).

10. باور غلط نسبت به توانایی شکسته بندهای محلی ( با توجه به اینکه ممکن است در جوار منزل متخصص ارتوپدی وجود داشته باشد).

11. باور های غلط در رژیم های غذایی ارائه شده از سوی کسانی که هیچ آگاهی نسبت به علم تغذیه ندارند.

12.باور غلط نسبت به چاقی یا لاغری وانجام توصیه های افراد فاقد صلاحیت پزشکی برای درمان آن.

13.باور غلط در روش نشستن ویا مطالعه کردن وراه رفتن. بسیاری از افراد به روشهای علمی اینگونه امور که بسیار سهل وآسان است عمل نمی کنند ودچار کمر درد، پا درد، آرتروز و.. می شوند.

14. باور غلط در مسافرت ومسائلی که باید هنگام سفر برای حفط تندرستی وسلامتی مراعات کرد.
منبع : دکتر پورکاظمی - کتاب پزشک خانواده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha