‌آرادکوه را می‌توان شهر زباله‌ها نامید. روزانه ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰تن پسماندهای شهری پایتخت به آن منتقل می‌شود. قبل از شیوع ویروس کرونا و با اتخاذ عملیات تفکیک پسماند این میزان به ۴۹۰۰تن در روز رسیده بود، اما با شیوع ویروس کرونا و رعایت موارد بهداشتی این عملیات برای مدتی متوقف و اکنون میزان پسماند شهری پایتخت بار دیگر به ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تن در روز رسیده است.

تغییر پایتخت زباله تا ۱۴۰۰

سلامت نیوز: ‌آرادکوه را می‌توان شهر زباله‌ها نامید. روزانه ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰تن پسماندهای شهری پایتخت به آن منتقل می‌شود. قبل از شیوع ویروس کرونا و با اتخاذ عملیات تفکیک پسماند این میزان به ۴۹۰۰تن در روز رسیده بود، اما با شیوع ویروس کرونا و رعایت موارد بهداشتی این عملیات برای مدتی متوقف و اکنون میزان پسماند شهری پایتخت بار دیگر به ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تن در روز رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،ارتفاع زباله‌ها در آنجا به حدی زیاد است که حتی به بیش از ۶۰ متر هم می‌رسد. این مجتمع پردازش و بازیافت زباله در کیلومتر ۲۳جاده قدیم تهران- قم و در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) واقع شده است و روزانه انواع پسماندهای مختلف از منابع مختلف؛ همچون مناطق ۲۲ گانه، شهرک و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، برای امحا به آنجا ارسال می‌شود.

جمع شدن هزاران تن زباله در ‌آرادکوه در کنار هم علاوه بر تمام آثار مخربی که برای محیط‌زیست ایجاد می‌کند، از تولید شیرابه تا آلودگی خاک و هوا، سبب متصاعد شدن بوی نامطبوع می‌شود. این بوی بد گاه حتی تنفس در پایتخت را سخت می‌کند. علاوه بر تهران متصاعد شدن گازهای پسماند زباله در مجتمع ‌آرادکوه، تنفس مردم شهرهای باقرشهر، کهریزک، جنوب شهرری و مسیر و اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) را مختل کرده و حتی صنعت گردشکری را تحت‌الشعاع خود قرار داده و موجب آزردگی دائم ساکنان و گردشگران داخلی و خارجی شده است.

اختلاف بر سر جابه‌جایی ‌آرادکوه

تبعات زیست محیطی ‌آرادکوه و اعتراض‌های فراوان به این محل دفن زباله باعث شد اوایل سال98 رئیس جمهور به شهرداری دستور دهد گره کور ‌آرادکوه را به دست خود باز کند و آن را جابه‌جا کند.

سازمان محیط‌زیست نیز خواهان جابه‌جایی این پسماند زباله شد.پاییز سال گذشته بود که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران – سعید محمودی- بر ضرورت انتقال مجتمع ‌آرادکوه تاکید کرد و گفت: «این سایت یکی از بزرگترین سایت‌های پسماند خاورمیانه است و زباله‌های زیادی روزانه به این مکان انتقال داده می‌شود.

همچنین سرانه تولیدی زباله ما در کشور بیشتر از میانگین جهانی است، اما با توجه به مشکلاتی که سایت ‌آرادکوه دارد، جابه‌جایی آن یک اصل اساسی و حتمی است. حتی اگر این سایت دفع پسماند بوی بدی هم متصاعد نمی‌کرد، باز می‌بایست جابه‌جا می‌شد، چرا که نمی‌توان سال‌های سال پسماندهای یک کلانشهر را به یک نقطه منتقل کرد. محمودی همچنین با بیان این که شهرداری باید بپذیرد که این سایت باید منتقل شود، تصریح کرد:

«علاوه بر انتقال لازم است که شیوه دفع پسماند نیز اصلاح شود و ما پیگیر این موضوع هستیم و منتظریم که شهرداری جایگزین این سایت را برای ارزیابی‌های زیست محیطی به ما معرفی کند.» اما همان وقت صدرالدین علی‌پور، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در واکنش به خواسته جابه‌جایی ‌آرادکوه گفت:

«این ‌جابه‌جایی امکان‌پذیر نیست، چون اعتباری بالغ بر بودجه ۲سال شهرداری تهران را می‌خواهند و حتی جای دیگری نیز نداریم و اعتباری بالغ بر ۲۰ تا ۳۰هزار میلیاردی برای جابه‌جایی نیاز داریم، چون مکان جدید نیاز به ایجاد راه‌سازی سرمایه‌گذاری و خطوط پردازش و سایت تصفیه بهداشتی که در شرایط کنونی اصلا امکان‌پذیر نیست.

‌آرادکوه تا پایان دولت فعلی جابه‌جا نمیشود

با وجود تمام دیدگاه‌های مختلف و متفاوتی که در زمینه انتقال ‌آرادکوه وجود داشت و دارد، اما دیروز معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران آب پاکی را روی دست همه ریخت و با اشاره به حجم گسترده تولید زباله شهر تهران و شاخص‌های زیاد برای مکان‌یابی محل جدید مجموعه ‌آرادکوه، انتقال آن را تا پایان دولت فعلی بعید دانست.

محمد تقی‌زاده، درباره انتقال مجموعه ‌آرادکوه از محل فعلی گفت:«یکی از دستور جلسات کارگروه پسماند استان تهران که با حضور استاندار تهران مورد بررسی قرار گرفت، همین موضوع انتقال مجموعه ‌آرادکوه بود که مقرر شد شهرداری تهران مکلف شود برای بحث انتقال ‌آرادکوه مطالعه‌ای را انجام دهد.»معاون استاندار تهران ادامه داد:

«شهرداری تهران باید این مطالعه را انجام دهد و مکان‌یابی برای محل جدید را در دستور کار قرار دهد که در این راستا مشاور خارجی گرفته شده و در فاز اول این مطالعه انجام شده که باید فاز دوم آن نیز تا پایان سال یعنی فرصتی که به شهرداری داده شده به اتمام برسد و نتیجه مطالعات به کارگروه پسماند استان تهران ارائه شود.»

وی تاکید کرد:«به نظر نمی‌رسد با توجه به حجم گسترده زباله شهر تهران و انبوه شاخص‌هایی که برای مکان‌یابی محل جدید باید در نظر گرفته شود تا پایان دولت بحث انتقال این مجموعه انجام شود. این کار پروژه عظیمی است و باید حجم زباله تهران و شاخص‌های زیادی برای این کار در نظر گرفته شود.»

وی افزود: «البته مطالعه‌ای را پیشتر انجام داده بود که بیشتر وضعیت موجود ‌آرادکوه را بررسی کرده بودند؛ البته در این مجموعه دو مسئله حائز اهمیت است نخست ساماندهی ‌آرادکوه که مجموعه‌ای با چند دهه قدمت است و مدت‌ها زباله تهران در آن دفن شده و نیاز به ساماندهی دارد و در مرحله بعد هم بررسی انتقال آن به خارج از محدوده فعلی است.»تقی‌زاده افزود:«بر اساس بررسی‌های انجام شده سهمی از بوی نامطبوع تهران در مسیر فرودگاه مربوط به این مجموعه دانسته شده لذا به لحاظ زیست محیطی نیز این کار از اهمیت زیادی برخوردار است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha