سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 297852

بیماری كبد چرب دو نوع است: الكلی و غیرالكلی. نوع غیرالكلی این بیماری بیشتر در افراد چاق و كم‌تحرك مشاهده می‌شود، خصوصا آنهایی كه به‌طرز بی‌رویه‌ای از مواد غذایی فرآوری‌شده مصرف می‌كنند. یكی از راهكارهای اصلی درمان كبد چرب توجه به اصلاح رژیم غذایی است.

رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به كبد چرب

سلامت نیوز:بیماری كبد چرب دو نوع است: الكلی و غیرالكلی. نوع غیرالكلی این بیماری بیشتر در افراد چاق و كم‌تحرك مشاهده می‌شود، خصوصا آنهایی كه به‌طرز بی‌رویه‌ای از مواد غذایی فرآوری‌شده مصرف می‌كنند. یكی از راهكارهای اصلی درمان كبد چرب توجه به اصلاح رژیم غذایی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،همان‌طور كه از اسم این بیماری می‌توان فهمید، كبد چرب یعنی كبد شما دارای چربی بیش از حد است. به‌طوركلی رژیم غذایی مبتلایان به كبد چرب باید دارای مقدار زیادی میوه و سبزیجات و همچنین منابع گیاهی پرفیبر مانند حبوبات و غلات كامل باشد، اما این افراد باید در مصرف شكر، نمك، چربی‌های ترانس، كربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و چربی‌های اشباع احتیاط كنند؛ نوشیدن الكل هم كه به‌كل باید قطع شود. با رژیم‌های غذایی كم‌چرب با كالری پایین می‌توان كاهش وزن هم داشت و ریسك بیماری را كاهش داد.ازجمله مواد غذایی مفید در رژیم غذایی مبتلایان به كبد چرب می‌توان به سبزیجات اشاره كرد.

برای مثال، تحقیقات روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داده است مصرف کلم بروكلی به جلوگیری از انباشتگی چربی در كبد كمك می‌كند. مصرف ماهی‌هایی نظیر سالمون، ساردین، تن و قزل‌آلا هم كه سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند، می‌تواند مفید باشد. اسیدهای چرب امگا-۳ می‌توانند در بهبود سطح چربی كبد و كاهش التهابمؤثر باشد.از دیگر خوراكی‌های مفید برای مبتلایان به كبد چرب می‌توان به آووكادو اشاره كرد.

این میوه سرشار از چربی‌های سالم بوده و تحقیقات نشان داده است حاوی مواد شیمیایی‌ای است كه گویا در كاهش سرعت تخریب كبد مؤثرند. آووكادو همچنین میوه پرفیبری است و برای كنترل وزن هم می‌تواند مفید باشد. اما مبتلایان به كبد چرب باید در مصرف غذاهای حاوی قند افزوده، سرخ‌شدنی‌ها، نمك، نان سفید و گوشت قرمز احتیاط كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha