دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 298123

با توجه به همه‌گیری ویروس كووید-۱۹ در جامعه، رعایت پروتكل‌های بهداشتی در شرایط بحرانی بیماری كرونا از الزامات است تا مانع ابتلای افراد بیشتر به این بیماری شود.

تشدید آسم در قرنطینه خانگی با پرندگان زینتی

سلامت نیوز:با توجه به همه‌گیری ویروس كووید-۱۹ در جامعه، رعایت پروتكل‌های بهداشتی در شرایط بحرانی بیماری كرونا از الزامات است تا مانع ابتلای افراد بیشتر به این بیماری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رونامه جام جم ،خارج‌نشدن از منزل جز در موارد ضروری از روش‌های مهم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری به‌خصوص در كودكان است. لذا در چنین شرایطی برخی خانواده‌ها برای تفریح و سرگرمی اقدام به خرید یا نگهداری از پرندگان زینتی در منزل می‌كنند. در چنین حالتی اگر در خانواده‌های دارای پرنده افراد مبتلا به آسم وجود داشته باشد، احتمال تشدید علائم آسم و حملات تنگی نفس در این افراد به‌خاطر حساسیت به پر پرندگان بیشتر خواهد بود.

پرندگان به‌صورت كلی می‌توانند آسیب را به دستگاه تنفسی وارد كنند. پر پرندگان دارای حالت آلرژنی هستند و با تاثیر بر سیستم ایمنی بدن می‌توانند تشدید حملات آسم را در پی داشته باشند. از این رو نگهداری پرندگان به افراد آلرژیك توصیه نمی‌شود. در برخی تبلیغات نقش فیلترهای هوا در كاهش آلرژی جهت فروش پرندگان پررنگ است.

ولی لازم است بدانیم تجهیزات فیلترینگ هوا كه به طور گسترده در تبلیغات برای كاهش آلرژن‌های داخل خانه توصیه شده‌اند، اولا گرانقیمت بوده و از نظر علمی فایده كمی در كاهش علائم آلرژی دارند. برخی با فیلترهای یونیزان منجر به تولید ازن شده كه به علت اثرات تحریكی در برخی افراد، ایمن نیستند و توصیه به استفاده از آنها نمی‌شود. به‌علاوه در صورت وجود حیوانات خانگی، حجم این آلرژن‌ها خیلی بیشتر از حدی است كه فیلتر بتواند آنها را به كلی از هوا حذف كند. لذا حذف منشأ آلرژی یعنی خود پرندگان از محل زندگی افراد مبتلا به آسم توصیه می‌شود.

حتی بالش‌های پر كه فرد مبتلا به آسم از آنها استفاده می‌كند، ممكن است پروتئین‌های موجود در آن باعث تحریك شوند. اگر مشخص شود عامل آلرژی فرد مبتلا به آسم به یك حیوان خانگی است، بهترین راه برای كنترل علائم، حذف آن حیوان از خانه است. حتی محدود كردن آن حیوان در فضایی خاص در خانه موثر نیست زیرا برخی تركیبات آلرژن از طریق لباس یا هوا در فضای خانه پخش می‌شوند. در صورت حذف‌ نكردن حیوانات خانگی، هیچ روشی از جمله محدود شدن حیوان از تماس با فرد بیمار نمی‌تواند به طور موثر در كنترل علائم بیمار مفید باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha