سه‌شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 298189

هر فردی هر از گاهی خستگی شدید را تجربه می کند. با این وجود، اگر به صورت مزمن با احساس خستگی مواجه هستید، این می تواند به مساله ای جدی‌تر از جمله انواع مختلف سرطان اشاره داشته باشد.گاهی اوقات یک جوش فقط یک جوش است و گاهی اوقات نیز می تواند نشانه ای از سرطان باشد. آگاهی از تفاوت بین آنها می تواند مساله مرگ و زندگی باشد.

سرطان و علائمی که می‌توانند به آن اشاره داشته باشند

سلامت نیوز:هر فردی هر از گاهی خستگی شدید را تجربه می کند. با این وجود، اگر به صورت مزمن با احساس خستگی مواجه هستید، این می تواند به مساله ای جدی‌تر از جمله انواع مختلف سرطان اشاره داشته باشد.گاهی اوقات یک جوش فقط یک جوش است و گاهی اوقات نیز می تواند نشانه ای از سرطان باشد. آگاهی از تفاوت بین آنها می تواند مساله مرگ و زندگی باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  عصر ایران ، سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر انسان ها در جهان است. با این وجود، تشخیص زودهنگام این بیماری می تواند در روند درمان و پیش‌آگهی تفاوت بزرگی ایجاد کند.


به گزارش  "ایت دیس"،برخی نشانه ها و علائم مشخص وجود دارند - بسیاری از آنها می توانند بی ضرر به نظر رسیده و نادیده گرفته شوند - که می توانند به بروز مشکل در بدن اشاره داشته باشند. در ادامه با برخی از علائم شایع سرطان بیشتر آشنا می شویم.


خستگی و کمبود انرژی

هر فردی هر از گاهی خستگی شدید را تجربه می کند. با این وجود، اگر به صورت مزمن با احساس خستگی مواجه هستید، این می تواند به مساله ای جدی‌تر از جمله انواع مختلف سرطان اشاره داشته باشد. بیماران اغلب این شرایط را این گونه توصیف می کنند که احساس خوبی نداشته و تمایلی به انجام هیچ کاری ندارند.


خون در ادرار

اگر موردی در ادرار شما درست به نظر نمی رسد و احساس نمی شود، باید بلافاصله آن را بررسی کنید. وجود خون در ادرار می تواند به بروز مشکلی در دستگاه گوارش یا دستگاه تناسلی از جمله سرطان اشاره داشته باشد.


تکرر ادرار

اگر مایعات بیشتری مصرف کنید نیاز بیشتر به دفع ادرار را نیز احساس خواهید کرد، اما اگر متوجه نیاز یا تکرر بیشتر در دفع ادرار شده اید یا در دفع ادرار با مشکل مواجه هستید، این می تواند نشانه ای از سرطان در دستگاه تناسلی یا غده پروستات باشد.


خون در مدفوع یا مدفوع سیاه و قیری رنگ

اگر در مدفوع خود خون مشاهده کرده اید نباید بلافاصله دچار هراس شوید. دلایل کم خطری مانند هموروئید نیز می توانند موجب مشاهده خون در مدفوع شوند. اما این شرایط می تواند نشانه ای از مساله ای جدی‌تر مانند سرطان کولورکتال یا مقعد نیز باشد.


همواره به شرایط مدفوع خود توجه داشته باشید به ویژه اگر رنگ آن دچار تغییر شده باشد. مدفوع سیاه و قیری رنگ می تواند نشانه ای از سرطان معده باشد.
سرفه مزمنهر فردی هر از گاهی، به ویژه طی فصل سرما و آنفلوآنزا، سرفه را تجربه می کند. با این وجود، اگر سرفه شما از بین نمی رود باید دلیل بروز این شرایط را بررسی کنید. سرفه مزمن می تواند به بروز مشکل در دستگاه تنفسی و ریه های شما از جمله سرطان اشاره داشته باشد.


سرفه خونی یا مخاط خون آلود

در شرایطی که سرفه خونی یا مخاط خون آلود می تواند به واسطه یک عفونت در ریه ها، مانند برونشیت یا سینه پهلو، شکل بگیرد، گاهی اوقات نیز ممکن است به مساله ای جدی‌تر که نباید نادیده گرفته شود، اشاره داشته باشد. این شرایط می تواند نشانه ای از سرطان ریه باشد.


تغییرات در پستان

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به تمام زنان توصیه کرده است که بدون در نظر گرفتن سن یا عوامل خطر، خودآزمایی پستان ها را به صورت دوره ای انجام دهند. هر گونه ترشح از پستان، تغییر در بافت پوست یا تغییرات در نوک پستان می تواند نشانه ای از سرطان پستان باشد.


کاهش وزن ناخواسته

اگر بدون این که در رژیم غذایی یا روتین ورزشی خود تغییری ایجاد کرده باشید در حال از دست دادن وزن هستید، این می تواند نشانه ای از بروز مشکل در بدن باشد. کاهش وزن هدف افراد بسیاری طی یک برنامه ورزشی است اما کاهش وزن ناخواسته یک عامل نگرانی محسوب می شود. اگر رژیم گرفته اید و به طور منظم ورزش می کنید، کاهش وزن دو تا سه پوند (907 گرم تا 1.3 کیلوگرم) از وزن در هفته قابل انتظار است. اما اگر تغییری در فعالیت های روزانه خود ایجاد نکرده اید و بیش از این وزن از دست می دهید، بهتر است برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.


بی اشتهایی

افزون بر کاهش وزن، بسیاری از افراد مبتلا به سرطان متوجه از دست دادن ناگهانی اشتهای خود می شوند. سلول های سرطانی نیاز به انرژی زیادی دارند و از منابع در دسترس برای رشد استفاده می کنند.


تعریق شبانه

تعریق بیش از حد هنگام شب می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان، به ویژه لنفوم باشد. در شرایطی که دلایل بسیاری می توانند موجب تعریق شبانه شوند، اگر مشکلی بدون در نظر گرفتن شرایط خارجی در جریان باشد، و برخی علائم دیگر که در این مطلب به آنها اشاره شده است، وجود داشته باشند، بهترین اقدام مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است.


زرد شدن پوست و قسمت سفید چشم ها

اگر متوجه ابتلا به یرقان یا زردی شده اید، این می تواند نشانه ای از سرطان پانکراس باشد. توده ای بدخیم در سر پانکراس می تواند موجب مسدود شدن مجرای صفرا شود که انباشت صفرا در جریان خون را به همراه داشته و به تغییر رنگ پوست منجر می شود. در صورت مواجهه با این شرایط بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.


خونریزی عودکننده از بینی یا مشکلات سینوس

بیشتر مردم متوجه آن نیستند اما شما می توانید در بینی خود نیز به سرطان مبتلا شوید. در شرایطی که کمتر در مورد سرطان های بینی صحبت می شود، اگر با خونریزی مداوم از بینی، سینوس های مسدود که بهبود نمی یابند، یا عفونت های سینوس که مصرف دارو به بهبودی آنها کمکی نمی کند، مواجه هستید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.


زخم های دهان

سرطان دهان به طور معمول خود را در قالب زخم هایی در دهان که بهبود نمی یابند یا درد یا خونریزی غیرعادی در دهان نشان می دهد. اگر هر یک از این علائم غیرعادی را تجربه می کنید باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.


درد مبهم شکم، نفخ، پری

اگر شکم درد غیرعادی، افزایش نفخ یا احساس پری حتی زمانی که غذای چندانی مصرف نکرده اید را تجربه می کنید، این امکان وجود دارد که مشکلی در بدن شکل گرفته باشد. این علائم می توانند از نشانه های اولیه سرطان پانکراس یا تخمدان باشند.


استخوان درد

احساس درد در استخوان ها اغلب یکی از علائم پیری است. در شرایطی که افراد بسیاری استخوان درد را با آرتریت در ارتباط می دانند، اما این شرایط می تواند نشانه ای از سرطان هایی باشد که ممکن است از بخش های دیگر مانند پروستات پخش شده باشند.


جوشی که بهبود نمی یابد

جوش ها شکل گرفته و از بین می روند، اما اگر متوجه جوشی شده اید که بهبود نمی یابد، این می تواند نشانه ای از سرطان باشد. کارسینوم سلول بازال می تواند شبیه به جوش ها به نظر برسد.


نقاط زبر روی پوست

اگر متوجه بخش هایی زبر روی پوست خود شده اید، به ویژه در بخش هایی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند، و به واسطه استفاده از کرم های نرم کننده و لوسیون های پوست نیز از بین نمی روند باید بلافاصله به یک متخصص پوست مراجعه کنید. این می تواند یک نقطه پیش سرطانی باشد.
خال جدیدبیشتر افراد دارای خال هستند، اما اگر متوجه خالی جدید شده اید یا خالی که نسبت به خال های دیگر متفاوت به نظر می رسد، این می تواند نشانه ای سرطان پوست باشد.


کمردرد مزمن

هر فردی هر از گاهی در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می کند، اما اگر این شرایط بهبود نمی یابد می تواند دلیلی برای نگرانی باشد. کمردرد مزمن می تواند نشانه ای از مولتیپل میلوما، سرطان پروستات یا سرطان تخمدان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha