چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 298263

ویروس‌هایی مانند کرونا و سرماخوردگی دارای یک غشای لیپیدی هستند که با محافظت از ویروس، می توانند در طولانی‌مدت در هوای سرد و خشک از طریق تنفس منتقل شوند و افراد را آلوده کنند. با این حال، ویروس کرونا برخلاف مقاومت در برابر سرما، به شدت در مقابل گرما و حرارت آسیب‌پذیر است.

روشی ساده برای نابودی ویروس کرونا

سلامت نیوز:ویروس‌هایی مانند کرونا و  سرماخوردگی دارای یک غشای لیپیدی هستند که با محافظت از ویروس، می توانند در طولانی‌مدت در هوای سرد و خشک از طریق تنفس منتقل شوند و افراد را آلوده کنند. با این حال، ویروس کرونا برخلاف مقاومت در برابر سرما، به شدت در مقابل گرما و حرارت آسیب‌پذیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،روش‌هایی که در ادامه درباره آن ها صحبت می‌شود روش‌هایی قطعی نیستند اما می‌توانند به نابودی ویروس کمک کنند.بنابراین ضمن مطالعه چنین مواردی دقت همیشگی و استفاده از ماسک را فراموش نکنید.


تب؛ واکنش دفاعی بدن

تمامی پستانداران از راهکار ساده‌ای به نام تب برای مقابله با عفونت و بیماری بهره می‌برند. به گفته محققان،درجه حرارت قابل تحمل برای انسان می‌تواند به راحتی با نابود کردن غشای لیپیدی ویروس، باعث نابودی آن شود.

درصورتی‌که ویروس بتواند از اولین لایه دفاعی بدن یعنی مخاط عبور کند و خود را به ریه‌ها برساند، بدن به صورت هوشمندانه لایه دفاعی دوم را که ایجاد تب است فعال می‌کند. تب باعث ایجاد آمادگی بدن برای مقابله با ویروس می شود و حرکت گلبول‌های سفید خون را برای مقابله با عوامل خارجی تسهیل می‌کند.

 تاثیر گرما و رطوبت بر ویروس‌ها

از جنبه تاریخی نیز گرمابه، سونا و بخور آب گرم راهکار‌هایی برای درمان بیماری‌ها در گذشته بوده است. گرمادرمانی یکی از راهکار‌های ارزان‌قیمت، مناسب و در دسترس برای مبارزه با بیماری‌های عفونی تنفسی است. تحقیقات نشان می‌دهد درجه حرارت ۵۵ تا ۶۵ درجه سانتی گراد می‌تواند به راحتی باعث از بین رفتن غشای ویروس و نابودی آن شود.

همچنین در مقایسه با زمانی که رطوبت هوا ۵۰ درصد است، رطوبت ۲۰ درصدی می‌تواند باعث کاهش عملکرد مخاط برای پاک‌سازی سیستم تنفسی در پستانداران شود. زمانی که فرد در مرحله ابتدایی  ابتلا به کروناست، استنشاق هوای گرم و مرطوب می‌تواند نخستین لایه دفاعی بدن برای مواجهه با ویروس کرونا را فعال کند. این عمل باعث تحریک مخاط و گیر افتادن ویروس در لایه بالایی سیستم تنفسی و خروج آن از بدن می‌شود. 

جنبه های روانی افزایش درجه حرارت

 از جنبه روانی نیز افزایش درجه حرارت بدن می‌تواند باعث ایجاد تمرکز، حس آرامش و خواب در انسان شود. سونای بخار و خشک می‌تواند باعث کاهش استرس در این زمان شود  به همین دلیل گرمادرمانی برای مقابله با کووید ۱۹ می‌تواند مفید باشد. سونای خشک و بخار، بخور آب گرم، استفاده از چشمه‌های آب گرم طبیعی و نیز حمام آب گرم از توصیه‌های پزشکان برای مقابله با ویروس کروناست. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha