چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
کد خبر: 298271

استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: تاکنون هیچ شواهد علمی قوی مبنی بر اینکه ثابت کند رژیم‌های غذایی می‌توانند در تعیین جنسیت جنین موثر باشد، وجود ندارد.

امکان تعیین جنسیت جنین با رژیم‌های غذایی وجود دارد؟

سلامت نیوز:استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: تاکنون هیچ شواهد علمی قوی مبنی بر اینکه ثابت کند رژیم‌های غذایی می‌توانند در تعیین جنسیت جنین موثر باشد، وجود ندارد.


به گزارش سلامت نیوز بنابر اعلام روابط عمومی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، غزاله اسلامیان با بیان این مطلب گفت: برخی زنان باردار جهت تعیین جنسیت فرزندان خود، قبل از بارداری اقدام به پیروی از رژیم های غذایی ناصحیح می کنند و این رژیم ها را بدون مشورت با متخصص تغذیه، از طریق فضای مجازی و اینترنت دریافت می کنند.


وی افزود: تاکنون براساس یافته های آخرین مطالعات، اطلاعاتی که در مورد افزایش یا تغییر برخی یون ها به منظور بالا بردن شانس فرزند پسر، داده می شود مربوط به مطالعات محدود حیوانی است و در مطالعات انسانی شواهدی در این زمینه وجود ندارد که ثابت کند رژیم های غذایی می توانند در تعیین جنسیت جنین موثر باشند. نقش اسیدی یا قلیایی بودن خون مادر بر جنسیت جنین، باید بدانیم غذای دریافتی ، نمی تواند منجر به تغییر pH خون شود و از طرفی تغییر جزئی pH خون حتی می تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد.


اسلامیان بیان داشت: اگر فردی ادعا کند با رژیم غذایی، تعیین جنسیت می کند، ادعای او پشتوانه علمی ندارد و به سلامت مادر، جنین و در نهایت سلامت نسل های آینده آسیب خواهد زد. زیرا رژیم های غذایی که به قصد دختر یا پسردار شدن به غلط تجویز می شوند، موجب محروم ماندن مادران باردار از مصرف چندین گروه غذایی و ماده مغذی ضروری برای بدن خواهد شد. همچنین این ادعا که مصرف یا عدم مصرف یک ماده غذایی توسط مادر باردار می تواند جنسیت جنین را تغییر دهد، کاملا غلط است و این توصیه ها خطرات جدی برای مادر و جنین به دنبال خواهد داشت.


استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: قبل از اقدام به بارداری و در دوران بارداری باید از الگوی غذایی سالم پیروی شود و تنها به یک ماده غذایی یا یک ماده مغذی اکتفا نشود؛ چراکه همه مواد غذایی می‌توانند با تاثیری که بر یکدیگر می‌گذارند بر پیامدهای مختلف بارداری اثرگذار باشند. بنابراین اگر مادر بارداری برای تعیین جنسیت جنین از رژیم غذایی خاصی پیروی کند، باید بداند با کمبود ویتامین ها، املاح و اسیدهای آمینه ضروری مواجه می‌شود که برای مادر و جنین خطراتی به دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha