روانشناس بالینی گفت: زمانی که فردی نمی‌تواند یک شماره تلفن و یا خبری را به خاطر بسپارد و به سرعت اعداد و کلمات را فراموش می‌کند،‌ حافظه کوتاه مدت او با مشکل مواجه است.

ضعف حافظه کوتاه‌مدت چه نشانه‌های دارد؟

سلامت نیوز:روانشناس بالینی گفت: زمانی که فردی نمی‌تواند یک شماره تلفن و یا خبری را به خاطر بسپارد و به سرعت اعداد و کلمات را فراموش می‌کند،‌ حافظه کوتاه مدت او با مشکل مواجه است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،رها شاهد  اظهار داشت: در مواقعی برای هر فردی شاید این موضوع پیش آمده باشد که مطلبی را به خاطر می سپارد اما پس از لحظاتی سریعا آن را از یاد می برد و این اتفاق باعث می شود که فرد شدیدا ناراحت شده و خود را مواخذه کند و یا اطرافیان او را به حواس پرتی متهم می کنند. 


وی با بیان اینکه فقدان و تضعیف حافظه کوتاه مدت می‌تواند بسیار ناراحت کننده و تاثیرات اجتماعی بدی بر فرد بگذارد،‌ برای جلوگیری از ضعیف‌تر شدن آن افزود: حافظه کاری یا کوتاه مدت، از فعال‌ترین بخش‌های حافظه است که بدون آن، هیچ چیزی در حافظه بلند مدت ثبت نخواهد شد. با اطلاع از عملکرد و همچنین روش‌های تقویت آن، می‌توان ذهن را پرورش داد و از ابتلا به اختلالات پیش آمده برای حافظه کاری نیز پیشگیری کرد.


این متخصص شناختی رفتاری با بیان اینکه ظرفیت حافظه کاری یا کوتاه مدت در حال حاضر طبق تحقیقات به عمل آمده از هفت رقم یا کلمه به چهار یا کمتر از آن تنزل کرده، ‌تصریح کرد: در عصر دیجیتال و زمانی که ابزاری جواب سوالات را برای افراد به سرعت پاسخ می دهد، دیگر مغز فعالیت و تلاشی از خود نشان نمی دهد و بطور معمول حافظه مطلبی را درون خود ذخیره نخواهد کرد.


وی برای مثال به دستگاه تلفن همراه و در کنار آن دسترسی به شبکه گسترده اینترنت اشاره کرد که یکی از راههای کاهش حافظه کوتاه مدت استفاده زیاد از این وسایل دانست و افزود: یکی از روش ها برای تقویت حافظه کوتاه مدت و جلوگیری از ضعیف‌تر شدن و بهبود سلامت مغز، تنظیم رژیم غذایی سالم است.


شاهد، خوردن میوه و سبزی، پروتئین‌های خالص و در مقابل پرهیز از خوردن مواد دارای چربی، نمک و شکر و از همه مهمتر مواد دارای نیکوتین را برای تقویت حافظه مفید دانست و گفت: در کنار رژیم غذایی، ورزش منظم و روزانه، پیاده روی و حرکات آرام بخش مثل یوگا نیز می تواند در تقویت عملکرد حافظه موثر باشد.
این روانشناس بالینی با بیان اینکه برای تقویت حافظه کوتاه مدت باید از سلامتی جسمی و روانی خود مطلع بود،‌ اظهار داشت: بیماری دیابت، ‌فشار خون، ‌اختلالات خواب، ‌افسردگی و استرس به عنوان عمده مشکل جسمی و روانی برای فردی که به ضعف حافظه دچار شده تاثیرگذار است.‌  


وی گفت: ضعف حافظه با حواس پرتی متفاوت است و برای اینکه بتوان عملکرد و ظرفیت حافظه کوتاه مدت را افزایش داد می توان به نوشتن، ‌شماره گیری تلفن،‌ حل کردن جدول کلمات متقاطع، نقاشی، ‌خواندن با صدای بلند و یا بازی های ذهنی اقدام کرد.  


شاهد تصریح کرد: حافظه کوتاه مدت از ورود اطلاعات غیرضروری به حافظه بلندمدت جلوگیری می کند و چنانچه فردی اطلاعات روزانه خود را فراموش کرد این بدان معنا نیست که دچار ضعف حافظه شده بلکه یک نوع حواس پرتی موقت پیش آمده که با کمی تمرین و تمرکز می توان از زوال عقل جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha