بررسی‌های ابتدایی تیم نجات نشان می‌داد که زن حادثه‌دیده از حاشیه مسیر مال‌رویی به پایین سقوط کرده است. دره سنگلاخی و شیب تند آن عملا شانس زنده‌بودن مصدوم را به حداقل می‌رساند.

عملیات نجات در غروب جمعه

سلامت نیوز:بررسی‌های ابتدایی تیم نجات نشان می‌داد که زن حادثه‌دیده از حاشیه مسیر مال‌رویی به پایین سقوط کرده است. دره سنگلاخی و شیب تند آن عملا شانس زنده‌بودن مصدوم را به حداقل می‌رساند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، با این وجود برای اطمینان یکی از افراد گروه به پایین دره رفت و بعد از دقایقی در کمال ناباوری با بی‌سیم اطلاع داد که زن حادثه‌دیده زنده است  نیروهای هلال‌احمر در دو عملیات جداگانه، دو زن میانسال را از خطر مرگ نجات دادند.

هر دو این حوادث بعدازظهر جمعه رخ داد. در نخستین حادثه زنی شصت‌ودو ساله در یکی از روستاهای اطراف دماوند به علت نامعلومی به پایین دره‌ای ٦٠متری سقوط کرد که با حضور به موقع امدادگران در محل حادثه او را به مراکز درمانی انتقال دادند. این زن خوشناس هرچند از ناحیه گردن و کمر آسیب دیده، اما به گفته مسئولان هلال‌احمر حال عمومی او مساعد است.

در دومین حادثه هم زنی میانسال در یکی از مناطق ییلاقی علی‌آباد در استان گلستان چند ساعتی ناپدید شده بود. این خانم هم البته با تلاش نیروهای امدادی و مردم محلی پس از چند ساعت پیدا شد و به آغوش خانواده‌اش بازگشت.حوالی ساعت ١٣ روز جمعه بود که نیروهای هلال‌احمر به دنبال چند تماس مردمی در جریان سقوط یک زن میانسال به نام «مریم» قرار گرفتند. محل حادثه ارتفاعات اطراف اعلام شد، جایی در ١٦ کیلومتری روستای«کنهک» از توابع شهرستان دماوند.

نیروهای امدادی پس از دریافت این خبر بلافاصله با تجهیزات کامل همراه با یک آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. بررسی‌های ابتدایی تیم نجات نشان می‌داد که زن حادثه‌دیده از حاشیه مسیر مال‌رویی به پایین سقوط کرده است. دره سنگلاخی و شیب تند آن عملا شانس زنده‌بودن مصدوم را به حداقل می‌رساند. با این وجود برای اطمینان یکی از افراد گروه به پایین دره رفت و بعد از دقایقی در کمال ناباوری با بی‌سیم اطلاع داد که زن حادثه‌دیده زنده است. امدادگران با کمک تجهیزاتی که همراه داشتند، راهی پایین دره شدند و پس از معاینه اولیه؛ مریم را به بالا انتقال دادند.

آن‌طور که یکی از امدادگران حاضر در عملیات به «شهروند» می‌گوید این عملیات حدود ٥ ساعت زمان برد: «این زن از ناحیه گردن و کمر دچار جراحت شده بود و همین موضوع هم کار انتقال او را به بالا مشکل می‌کرد.» با این حال چاره‌ای جز انتقال سریع او به بیمارستان وجود نداشت و درنهایت اعضای این تیم با همه خطرات احتمالی «مریم» را با برانکارد به نقطه امنی منتقل کردند.

ظاهرا این زن برای سرکشی به یکی از باغات اجدادی‌اش راهی این منطقه و به دلیل ناآشنا بودن با مسیر گرفتار این حادثه می‌شود. آن‌طور که نیروهای حاضر در این عملیات می‌گویند این زن با آمبولانس به دماوند و از آنجا هم برای انجام یکسری معاینات دقیق‌تر به تهران منتقل می‌شود و حال عمومی او هم مساعد است.اما دومین حادثه در استان گلستان رخ داد. جایی که زنی پنجاه‌وهفت ساله در مسیر بازگشت به خانه راه را گم کرد و چند ساعتی ناپدید شد. امدادگران هلال‌احمر هم حدود ساعت ١٩ روز جمعه با دریافت خبر این حادثه راهی منطقه ییلاقی دهنه محمدآباد کتول شدند.

این حادثه در محدوده روستای ییلاقی سیاه مرزکوه در بخش کمالان شهر فاضل‌آباد رخ داد. منطقه‌ای ییلاقی و کوهستانی که معمولا این فصل از‌ سال میزبان گردشگران و مسافران زیادی از شهرهای اطراف است. با توجه به وسعت منطقه و تاریک‌شدن هوا، درخواست نیروهای بیشتری برای ادامه جست‌وجوها شد. به گفته حسین شکی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان علی‌آباد در این عملیات ١١ نفر از نیروهای هلال‌احمر در قالب سه تیم کار جست‌وجوی منطقه را از چند نقطه به‌طور همزمان آغاز کردند.

عده‌ای از مردم محلی هم برای کمک به نیروهای هلال‌احمر داوطلب شدند. به گفته یکی از امدادگران حاضر در این عملیات، کار جست‌وجو برای یافتن این زن تا پاسی از شب هم ادامه داشت: «با توجه به اینکه دهنه محمدآباد کتول منطقه‌ای کوهستانی و گردشگری است و گردشگران برای تفرج و کوه‌پیمایی در این منطقه رفت‌وآمد دارند، ما نگران بودیم که برای این خانم اتفاقی افتاده باشد، چون این منطقه شیارها و دره‌های بسیار خطرناکی دارد.»

ساعت از ١٢ نیمه‌شب جمعه گذشته بود و همچنان تلاش‌ها برای پیدا کردن رد و نشانی از این زن ادامه داشت تا اینکه یکی از گروه‌های امدادی موفق شد این زن را پیدا کند. به گفته مسئولان هلال‌احمر گلستان این زن در صحت و سلامت کامل تحویل خانواده‌اش شد و این عملیات ساعت ٢ بامداد به پایان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha