باران پشت میله‌های قفس باغ‌وحش ارم، تك‌و‌تنها چشم انتظار نتیجه فعالیت پویش‌های مردمی است كه خواستار انتقال او به یتیم‌خانه شامپانزه‌ها هستند.

باران را نجات دهیم

سلامت نیوز:باران پشت میله‌های قفس باغ‌وحش ارم، تك‌و‌تنها چشم انتظار نتیجه فعالیت پویش‌های مردمی است كه خواستار انتقال او به یتیم‌خانه شامپانزه‌ها هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،پیش از آنكه سازمان حفاظت از محیط‌زیست دستور انتقال باران به باغ‌وحش را بدهد، در مورد عواقب این تصمیم بارها از سوی دامپزشك سابق باغ‌وحش ارم گفت‌وگو و گزارش منتشر شده بود. با این حال سازمان محیط‌زیست بدون درنظر گرفتن این مطالبات مردمی دستور انتقال باران به باغ‌وحش ارم را صادر كرد. با این حال انتقاد از این عملكرد مسكوت نماند و حالا با ورود هنرمندان سینما جان تازه‌ای به خود گرفته است. 

اما باران كیست و چرا انتقال او به یتیم‌خانه شامپانزه‌ها ضرورت دارد؟ باران شامپانزه سه ساله‌ای است كه سال 1396 در باغ‌وحش ارم به دنیا آمد. با این حال باران از همان بدو تولد با اجازه رسمی از سازمان محیط‌زیست به ایمان معماریان، دامپزشك حیات‌وحش تحویل داده شد تا بتواند با مراقبت 24ساعته، جان این بچه شامپانزه را نجات دهد و از مرگ او در قفس شامپانزه‌های بالغ جلوگیری كند. 

پیش از این «اعتماد» در گزارشی با عنوان «سرنوشت باران به ارم گره خورده است» به وضعیت باغ‌وحش ارم پرداخته و نوشته بود كه برخی باغ‌وحش‌ها در ایران برخلاف ظرفیت‌های فراوان از وظایف اصلی خود دور شده و بالعكس به مكانی صرفا برای نمایش بدل شده‌اند. با اینكه رییس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان تهران معتقد است كه اگر وضعیت نگهداری شامپانزه‌ها در باغ‌وحش ارم مطلوب نیست، پس چگونه شامپانزه‌های 60 ساله كه از دهه 40 به این باغ‌وحش منتقل شده‌اند، تاكنون زنده باقی مانده‌اند؟پاسخ این سوال دقیقا به سرنوشت باران و اصرار برای انتقال آن به خارج از كشور گره خورده است.

«ایمان معماریان» دامپزشك حیات‌وحش پیش از این اشاره كرده بود كه شامپانزه‌های بالغ باغ‌وحش ارم، به دلیل شرایط نامطلوب نگهداری، پرخاشگر و عصبی هستند و به همین دلیل باران نمی‌تواند همراه با مادر خود بماند. از سوی دیگر، تنها راه ممكن برای نگهداری باران در باغ‌وحش ارم، محصور كردن او در یك قفس است.

ایمان معماریان پیش از انتقال باران به باغ‌وحش ارم گفته بود: «من باور دارم كه باران در صورتی كه زودتر به یتیم‌خانه شامپانزه‌ها منتقل نشود، محكوم به سال‌ها عذاب و زندگی تنها خواهد بود. آیا دیدن باران، تنها و تحت فشار شدید عصبی در قفس لذتبخش است؟! نیاز به زندگی اجتماعی غریزه باران و سایر شامپانزه‌هاست و چیزی نیست كه كسی بتواند از باران بگیرد! حتی به زور! این نیاز غریزی، ارتباطی به جدا شدن منطقی و درست باران از من كه باید طبق اصولی صورت پذیرد به ‌هیچ عنوان ندارد! شاید باران در گوشه قفسی غیراستاندارد و به تنهایی سال‌ها زنده بماند، شاید من و شما هم در چنین شرایطی زنده بمانیم، ولی این به معنای زندگی با زجر و مشكلات روحی و روانی شدید است.»

به همین دلیل بارها پیشنهاد شده است تا باران به یكی از یتیم‌خانه‌های بچه‌شامپانزه‌ها منتقل شود تا بتواند همراه با گروه همسن و سال خود رشد كند. گرچه باغ‌وحش ارم بارها اعلام كرده است كه اصراری برای نگهداری باران ندارد و در صورت نیاز، شرایط انتقال او را به یتیم‌خانه فراهم می‌كند، در این میان اما مقاومت سازمان محیط‌زیست برای فراهم‌كردن این شرایط، با انتقاد و واكنش كاربران فضای مجازی و حتی چهره‌های مطرح سینمایی مواجه شده است.

 انتقال باران به یتیم‌خانه شامپانزه‌ها و بزرگ ‌شدنش با همسالان و همنوعان خود نه تنها در شبكه‌های مجازی، بلكه اقلا در دو كارزار به صورت جدی مطرح شده و در حال پیگیری است. در نامه‌ منتشر شده در وب‌سایت كارزار، صراحتا از ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست درخواست شده است تا با سرنوشت باران بازی نشود و وضعیت این بچه شامپانزه با واقع‌گرایی بررسی شود. 

طبق متن این كارزار كه تا زمان تنظیم این گزارش به بیش از 19 هزار نفر رسیده، عنوان شده است كه باران در بدو تولد، نارس بود و در همان زمان نیز از سوی مادرش آسیب دیده بود. علاوه بر وب‌سایت كارزار، درخواست انتقال باران به یتیم‌خانه با هشتگ (درخواست_از_ارم) و شعار «باران را نجات دهید» در اینستاگرام منتشر شده و جمعی از بازیگران سینما نیز با این پویش همراه شده‌اند كه در میان آنها نام هدیه تهرانی، پرویز پرستویی، رضا كیانان، گوهر خیراندیش، هانیه توسلی، حامد كمیلی، مونا فرجاد، فریبا آهنگ، فریبا نادری، پدرام شریفی، پانته‌آ پناهی‌ها، شبنم فرشادجو و دیگر بازیگران به چشم می‌خورد.

هدیه تهرانی كه پیش از این از فعالان شاخص پویش «یوز تا ابد» بود، با انتشار چندین پست اینستاگرامی در صفحه رسمی خود نوشته است: «مصلحت باران از نگاه كارشناسان و متخصصان بین‌المللی مشخص است.» تهرانی تاكید كرده مسلم است كه باران باید به یتیم‌خانه شامپانزه‌ها در خارج از ایران منتقل شود.

تهرانی در ادامه نوشته است: «از آنجایی كه این شامپانزه كوچك، گونه بومی ایران نیست، طبیعتا كارشناس و متخصص مربوط به این‌گونه را در ایران نداریم. پس واضح است كه در خصوص آینده این شامپانزه باید تابع تشخیص متخصصان خارجی باشیم.» با حمایت این بازیگر سینما، حالا پویشی شكل گرفته كه با جمع‌آوری بیش از 19 هزار امضا، خواهان پیگیری این موضوع از عالی‌ترین مسوول و انتقال باران به یتیم‌خانه شامپانزه‌هاست. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha