سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 298823

با توجه به شیوع بالای ناباروری در جامعه امروز، علل زمینه‌ای آن به‌صورت گسترده‌ای در تحقیقات پزشكی تحت بررسی قرار گرفته است.از علل معمول ناباروری مثل علل وابسته به فاكتور مردانه و زنانه كه بگذریم، در اغلب موارد نقصی در اسپرم مرد و سیستم تخمك‌گذاری زن وجود ندارد.

تاثیر استرس در ناباروری

سلامت نیوز: با توجه به شیوع بالای ناباروری در جامعه امروز، علل زمینه‌ای آن به‌صورت گسترده‌ای در تحقیقات پزشكی تحت بررسی قرار گرفته است.از علل معمول ناباروری مثل علل وابسته به فاكتور مردانه و زنانه كه بگذریم، در اغلب موارد نقصی در اسپرم مرد و سیستم تخمك‌گذاری زن وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،ولی با این حال، باروری در زوج‌ها گاهی با وجود همه بررسی‌ها رخ نمی‌دهد و زوجین بدون علت مشخص نابارور هستند.در بررسی علل نامشخص ناباروری، استرس در زوجین می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. استرس در مردان در دوران اقدام برای باروری، می‌تواند با اختلال نعوظ و عدم امكان برقراری رابطه همراه باشد، به این صورت كه فرد در شرایط معمول، مشكل و اختلالی برای برقراری رابطه زناشویی ندارد.

ولی در زمان‌های مقرر و مناسب برای رابطه با هدف باردار شدن، دچار استرس می‌شود. در این موارد پزشك با اطمینان‌بخشی و تجویز داروهای تقویتی و گاه داروهای كمك‌كننده به نعوظ، می‌تواند مشكل را برطرف كند.

از طرف دیگر، استرس در زنان با تغییرات هورمونی می‌تواند چرخه تخمك‌گذاری را مختل كند و در شرایطی كه همه چیز برای فرآیند باروری آماده است، استرس زیاد با تغییر هورمونی مانع تخمك‌گذاری در خانم می‌شود و بارداری رخ نمی‌دهد. همچنین در صورت وقوع تخمك‌گذاری، این تغییرات هورمونی به محیط رحم برای لانه‌گزینی جنین آسیب می‌زند و حتی بعد از تشكیل جنین، در همان چند روز اول، لانه‌گزینی در رحم رخ نمی‌دهد و بارداری تكمیل نمی‌شود.

لذا توصیه می‌شود زوجین با ایجاد محیطی آرام و دور از تنش و استرس، نسبت به بارداری اقدام كنند. همچنین نقش حمایتی خانواده‌ها در این زمینه بسیار مهم و تاثیرگذار است. پرسیدن مكرر در مورد موفقیت یا عدم موفقیت بارداری از طرف خانواده‌ها و ایجاد بار روانی، می‌تواند با ایجاد استرس، میزان موفقیت بارداری را كاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha