رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه:«دفاعیات وزارت بهداشت در بحث حق فنی داروخانه ها بعد از رفت و آمدهای فراوان درهیات عمومی دیوان عدالت اداری پذیرفته نشد.» تاکید کرد:«وزارت بهداشت مکاتبات و پیگیری های دیگری را انجام می دهد که داروسازان از حق قانونی خود محروم نمانند. »

پیگیری حق فنی داروسازان از سوی وزارت بهداشت/ثبت نام برای دریافت واکسن آنفلوانزا کلاهبرداری است

سلامت نیوز:رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه:«دفاعیات وزارت بهداشت در بحث حق فنی داروخانه ها بعد از رفت و آمدهای فراوان درهیات عمومی دیوان عدالت اداری پذیرفته نشد.» تاکید کرد:«وزارت بهداشت مکاتبات و پیگیری های دیگری را انجام می دهد که داروسازان از حق قانونی خود محروم نمانند. »

 
دکتر محمدرضا شانه ساز در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« امروز پنجم شهریورماه زادروز محمدبن زکریای رازی به نام روز داروسازی نامگذاری شده است ما در ایام کرونا خدمات شایان توجهی از سوی همکاران داروساز را هم در صنعت و هم ارایه خدمات شاهد بودیم. در زمانی که بسیاری از مشاغل تشویق به خانه نشینی میشدند ولی حتی در ایام تعیلات نوروز داروخانه ها را تشویق به ارائه خدمات می کردیم. »


وی در ادامه گفت:« در کشورمان به لطف تلاش ها و حمایت هایی که انجام شد در سال های بعد از پیروزی انقلاب به صنعت دروسازی توجه شد و ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز را می توانیم تولید کنیم.همچنین موفق به تولید بسیاری از اقلام نیازمند فناوری بالا از جمله نانو داروها و رادیو داروها در کشور شدیم و شرکت های دانش بنیان زیادی در کشور در حوزه داروسازی فعالیت می کنند.»


وی گفت:« هر داروی جدیدی که در دنیا تولید می شود داروسازی کشور می تواند ظرف دو سال دارو را در کشو تولید کند و حتی مواد اولیه آن هم تولید می شود.همیشه سوال می شود گفته می شود ۹۷ درصد داروها در داخل تولید می شود ، چرا سه درصد آن تولید نمی شود؟ باید گفت این سه درصد امروز با پنج سال پیش متفاوت است. فهرست دارویی کشور را به روی داروهای جدید نبسته ایم و احساس نیاز می کنیم که این داروها باید مصرف شود. داروهایی که در گذشته تولید می کردیم صادرکننده آن هستیم و داروهای جدید وارد فهرست داروهای کشور شده که یک زمانی را اختصاص می دهد که به مرحله تولید برسد تا نیاز کشور را صد در صد رفع کنیم.»


وی گفت:« متوسط سن جوانان در شرکت های دانش بنیان زیر ۳۵ سال است که نوید خوبی می دهد که ما یک نسل رو به رشد و آینده دار را در زمینه تولیدات دارویی  و حرف ها و پیام های جدید را در دنیا برای داروسازی خواهیم داشت. یک ماه پیش ضابطه ای ابلاغ کریم که داروهایی که در دنیا برای اولین بار معرفی می شود در ایران چگونه تولید شود که بیانگر توانمندی فوق العاده ای است که در داروسازی کشور ایجاد شده است.
دکتر شانه ساز گفت:«تعداد دانشکده های داروسازی در کشور از چهار پنج دانشکده داروسازی به حدود ۲۴ دانشکده داروسازی رسیده است. در بخش توسعه علمی و مقالات علیرغم اینکه جمعیت دانشمندان داروسازی پایین است ولی نقش مهمی را در انتشار مقالات معتبر در نشریات معتبر علمی ایفا کرده اند به همین دلیل توانسته ایم رتبه علمی کشور را در سطح دنیا ارتقا دهیم.»


وی گفت:« در زمینه تولید مواد اولیه دارویی ۶۵ درصد آن را در کشور تولید می کنیم ، بیش از هزار قلم داروی گیاهی در کشور تولید کردیم که در ده سال گذشته این اتفاقات رخ داده که نوید دارد که اینده بسیار خوبی برای داروسازی کشور می توانیم متصور باشیم. اگر این توانمندی ها نبود در تحریم ها با مشکلات جدی مواجه می شدیم یکی از اهداف مورد نظر دشمنان این بود که در تامین داروی بیماران با چالش مواجه شویم .»
وی گفت:«‌ ظرف هفته آینده دو کارخانه داروسازی یکی در زمینه پن های انسولین و دیگری در تولید فرآورده های پلاسمایی در کشور برای اولین بار افتتاح خواهیم کرد.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره تعرفه حق فنی داروسازان گفت:« دفاعیات وزارت بهداشت در بحث حق فنی داروخانه ها بعد از رفت و آمدهای فراوان درهیات عمومی دیوان عدالت اداری پذیرفته نشد که با اعتراضات شدیدی در داروخانه ها مواجه شد. دانشجویان داروسازی در جلسات با ما اظهار گلایه کردند البته وزارت بهداشت مکاتبات و پیگیری های دیگری را انجام می دهد که از داروسازان از حق قانونی خود محروم نمانند. رای دیوان عدالت اداری اجرا می شود. این موضوع یک نقطه چالشی در بحث ارایه خدمات در داروخانه ها مطرح است و این مشکل می تواند یک چالش جدی محسوب شود.»


وی درباره وضعیت اقتصادی داروخانه ها گفت:« متاسفانه علیرغم اینکه در ایام تعطیل هم داروخانه ها را باز بودند به دلیل کاهش مراجعات به مطب ها و بیمارستان ها مراجعه به داروخانه ها بسیار کاهش پیدا کرده است لذا هزینه های داروخانه ها بر سرجایشان باقی است ولی درآمدی ندارند و علیرغم درخواست ما این عزیزان از هیچ مساعدت و کمکی برخوردار نشدند. امیدواریم پیگیری های ما به نتیجه برسد تا بتوانیم بخشی از هزینه های داروخانه ها را جبران کنیم.»


وی درباره واردات واکسن آنفلوانزا به کشور گفت:« سال گذشته کمتر از دو میلیون دوز واردات واکسن آنفلوآنزا داشتیم که این رقم امسال به ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. همکاران ما در حوزه بهداشت سال قبل ۲۵۰ هزار دوز واکسن دریافت کردند که امسال با دریافت دو میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن در زمینه واکسیناسیون زنان باردار و بیماران خاص می توانند فعالیت کنند که این افراد بدون پرداخت وجه واکسینه خواهند شد. همچنین برای سایر افراد نیز بالغ بر ۸.۵ میلیون دوز واکسن آنلفوآنزا در نظر گرفته ‌ایم. هیچ ثبت نامی برای دریافت واکسن آنفلوانزا نیاز نیست و این اظهارات یک کلاهبرداری است. »


وی افزود:« متاسفانه مشکلات ارزی زیادی داریم لذا برای تامین این اقلام نباید بیخودی پول را هدر دهیم توصیه می کنم افراد تنها با توصیه پزشک واکسن آنفلوانزا بزنند.پیش بینی می کنیم امسال شیوع آنفلوانزا نسبت به سال های گذشته کمتر خواهد بود به دلیل اینکه اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی رعایت می شود. برای بیماران خاص ده برابر سال گذشته این واکسن را تامین می کنیم و برای عموم  مردم پنج تا شش برابر سال های قبل تامین واکسن را انجام می دهیم. این واکسن را از منابع کاملا معتبر تامین می کنیم که مورد نتاید سازمان بهداشت جهانی است.»


وی درباره واکسن مننژیت گفت:« از ۳۱ مرداد ماه اولین محموله این واکسن وارد شده و تا ۱۵ شهریور کل محموله در دسترس قرار می گیرد.»
وی درباره نسخه الکترونیکی گفت:« نسخه الکترونیکی وقتی معنا و مفهوم پیدا می کند که از ابتدا ثبت و ضبط آن در سامانه صورت گیرد و الکترونیکی باشد اینکه نسخه کاغذی به دست داروخانه ها بدهند که آنها آن را وارد سیستم کنند این کار منطقی نیست الان در بحث داروهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها تخصیص پیدا می کند نگران هستیم که نسخه سوری نوشته شود و اقلام از داروخانه خارج شود. امیدواریم پیش بینی های لازم را در نحوه نسخه نویسی کنند تا از این موارد جلوگیری شود.»

دکتر شانه ساز در مورد تبلیغات دارویی گفت:« همواره تاکید کردیم اطلاع رسانی دارویی و مرجع انتشار این اخبار سازمان غذا و دارو و ستاد ملی مقابله با کرونا است و هر روش دیگری برای اطلاع رسانی استفاده شود مردم نباید به آن اعتماد کنند. انتظارمان این است که رسانه ها ما را در تنویر اذهان عمومی ما یاری کنند.»
وی گفت:« بسیاری از داروهای کرونا عموما بیمارستانی هستند و اگر خارج از بیمارستان توسط داروخانه ای توزیع شود تخلف است و ما آن را رصد می کنیم. بسیاری از داروها از جمله رمدیسیویر که در ناصرخسرو خرید و فروش می شود وقتی در ازمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارپ بررسی می شوند مشخص می شود این داروها داروی معمولی و یا انتی بیوتیک هستند. مردم به منبع اصلی خبر رسانی که سازمان غذا و دارو و کمیته علمی کرونا است توجه کنند.»

وی درباره تامین داروی بیماران خاص گفت:« ما بیشترین حساسیت را بر روی تامین داروهای بیماران خاص داریم. وقتی یک دارویی بیش از ده سال تولید داخلی آن جواب داده و عارضه خاصی گزارش نشده و بالای ۹۰ درصد بیماران از آن استفاده می کنند معنا ندارد داروهای برند که ارزبری چند برابری دارند تجویز شود. متاسفانه برخی بیماران و برخی پزشکان اصرار به تجویز برند خارجی داروی بیماران خاص را دارند. در زمینه تامین داروها یک امنیت خاطری را در کشور ایجاد می کنیم که نگرانی برای بیماران نباشد اگر ارز این داروها دچار وقفه نشود هیچ کمبود دارویی در داخل نخواهیم داشت.»


وی افزود:« متاسفانه همه راه های انتقال دارو و تجهیزات پزشکی را به دلیل تحریم ها بر روی ما بسته اند. نگرانی شرکت ها و کمپانی های خارجی این است که با تحویل دارو به کشور ما نتوانند پول خود را بگیرند و امریکا این شرکت ها را تهدید می کند این مانع جدی است که برای خرید و فروش دارو به ایران ایجاد کرده اند شعار هم می دهند دارو تحریم نیست ولی این یک دروغ بزرگ است این رفتارهای غیرانسانی تمامی ندارد البته این مسئله انگیزه تولیدات داخلی را بیشتر می کند امیدواریم مشکل خاصی برای بیمارانمان پیش نیاید.»


وی درباره داروی گیاهی ترک اعتیاد گفت:« این دارو در جهاد دانشگاهی تولید و رونمایی شده و اثربخشی آن در کنترل و درمان اعتیاد اثبات شده است.»


وی درباره بدهی کره جنوبی به ایران که قرار است در قالب دارو و تجهیزات پزشکی به ایران پرداخت شود، گفت:« ما ارز قابل توجهی در این کشور داریم. اما آنها حتی در حوزه تجهیزات پزشکی آنقدر تحت فشار آمریکا هستند که تا الان نتوانسته ‌اند به جای این مبلغ تجهیزات به ما بدهند. حتی قرار بود دو میلیون واکسن آنفلوآنزا به ما دهند که این عدد به ۲۰۰ هزار کاهش پیدا کرد. با توجه به این که اقلامی که کره جنوبی می خواهد در ازای بدهی ما بدهد در کشور تولید می‌شود، منطقی نیست که بخواهیم به واردات آن فکر کنیم. از کره جنوبی انتظار بیش از اینها می رود که حق مسلم ما را بدهد.»


وی درباره واکسن کرونای روسی گفت:« روسیه یک کشور پیشرو در تولید انواع واکسن است و زیرساخت های تولید واکسن در روسیه قوی است. منتظریم نتایج اثربخشی این واکسن منتشر شود.»


وی درباره کمبود داروی بیماران پیوندی گفت:« به دلیل مشکلات تامین و نقل وانتقالات ارز، تامین داروی خارجی این بیماران با وقفه مواجه است. از پزشکان خواهش می کنیم داروهای تولید داخلی را برای این دسته از بیماران تجویز کنند. اگر مشکل تامین وانتقال ارز برطرف شود سفارشات واردات این داروها انجام می شود ولی تامین برخی اقلام وارداتی با کندی صورت می گیرد.»


وی درباره استفاده از کورتون برای درمان کرونا در کشور گفت:« ایران اولین کشوری بود که بحث ورود کورتون ها و داروهایی مثل دگزامتازون و پردنیزولون را در رژیم درمانی مبتلایان به کرونا قرار داد. ابتدا برخی کشورها سیاسی برخورد کردند و گفتند که با این داروها سیستم ایمنی ضعیف می شود ولی منابع معتبر بین المللی به این بحث رسیدند.»


وی درباره قیمت داروی رمدیسیویر گفت:«قیمت داروهای وارداتی گران تر از تولیدات داخل است.قیمت رمدیسیویر خارجی یک و نیم تا دو میلیون تومان است که قیمت نمونه داخلی آن ۶۰۰ هزارتومان است. برای هر ویال این دارو در بازار سیاه قیمت های چند ده میلیونی پرداخت می شد. سایر داروها مانند فاویپیراویر نیز تولید داخلی آن هزینه بسیار کمتری نسبت به نمونه وارداتی دارد.»


وی در مورد داروی رسیژن گفت:« رسیژن تولید داخلی دارد و به میزان مورد نیاز در اختیار بیماران قرار گرفته و قیمت آن بسیار پایین تر از نوع وارداتی است. هیچ کمبودی در اینباره گزارش نشده است. هنوز هیچ مرجع علمی اثربخشی این دارو یا فاویپیراویر را برای درمان کرونا تایید نکرده است.»


وی در مورد در مورد بیماران پروانه ای گفت:« یکی از زشت ترین رفتارها بعد از تحریم ها کارشکنی در تامین پانسمان این بیماران بود در حال حاضر داروهای این بیماران وارد می شود. کاهش پروازها مزید بر علت تحریم ها شده است. بازرگانان ایرانی برای واردات پانسمان این بیماران تلاش می کنند و اگر تامین ارز شود اقدام می کنیم و نگرانی نداریم.»


وی درباره قانون تاسیس داروخانه ها و مصوبه شورای رقابت گفت:« شورای رقابت مصوباتی که داشت به نظر وزارت بهداشت این دخالت در امر تولیت سلامت است. مقام محترم وزارت در اینباره نامه نگاری کرد. یکی از دلایل توفیق که توانستیم با هزینه پایین در زمینه سلامت توفیقات بزرگی کسب کنیم بر بحث سطح بندی ارائه خدمات بوده است اگر سرمایه گذاری دولتی دراقصی نقاط کشور و دارو را تامین می کنیم به دیل سطح بندی های موجود در سلامت است نباید فواصل را برداریم و مانند واحد اقتصادی با موسسات پزشکی و داروخانه ها برخورد کنیم. از بین رفتن نظام سطح بندی و حد مجاز فاصله داروخانه ها موجب تجمع داروخانه ها در مناطق مرفه و محرومیت مردم در مناطق حاشیه ای می شود. وزارت بهداشت پشتوانه قانونی برای این مسئله دارد و اعتراضاتی کرده است و به ریس جمهور منعکس شده و این مسئله در حال پیگیری است.»


وی درباره فاکتور هشت گفت:« فاکتور هشت دو نوع است یک نوع پلاسمایی که از خون مشتق می شود و نوع دیگر تراریخته است که در کشور به وفور تولید می شود ولی هنوز نوع پلاسمایی آن در داخل تولید نمی شود و چاره ای جز واردات آن نداریم و بیش از نیاز معمول این دارو تامین شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha