پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 298931

محققان هندی در تازه‌ترین تحقیق خود دریافتند سرفه در آرنج برهنه نسبت به استفاده از دست به مراتب خطرناک‌تر است. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا در جهان زندگی از شرایط عادی خود خارج شده و همه چیز به هم ریخته است. تاکنون میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به این ویروس مبتلا شده و صد‌ها هزار تن نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند. در حال حاضر چندین کاندیدای واکسن از سوی کشور‌های مختلف دنیا برای این ویروس معرفی شده که هنوز در خصوص ایمنی و اثربخشی آن‌ها اطمینان کامل حاصل نشده است؛ از این رو سازمان جهانی بهداشت تا کشف راه درمان قطعی برای این ویروس، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را بهترین راه مقابله و پیشگیری از این بیماری بیان کرده است. استفاه از ماسک یکی از راهکار‌های WHO برای محافظت خود در برابر کووید ۱۹ است که به شدت بر روی آن تاکید شده است. تاکنون درباره انواع ماسک و میزان کارآمدی آن‌ها بحث‌های بسیاری انجام شده است که بر این اساس مشخص شد ماسک‌های N۹۵ و ماسک‌های جراحی بیشترین کارآیی را در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا داشته‌اند. ماسک‌های پارچه‌ای و خانگی هم تا حد قابل توجهی می‌توانند در این زمینه موثر باشند. آرنج برهنه نمی‌تواند مهر و موم مناسبی برای دهان و بینی باشد همانطور که گفته شد استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتشار ویروس از طریق عطسه و سرفه و یا حتی صحبت کردن در هواست که اگر فردی به این ویروس مبتلا باشد، دیگران را هم مبتلا نکند، اما به گفته متخصصان در صورت نداشتن ماسک، می‌توان از آرنج هنگام عطسه و سرفه استفاده کرد البته زمانی که لباس آستین بلند به تن داشته باشیم. بر همین اساس طبق مطالعه‌ای که تیمی از محققان هندی در این زمینه انجام دادند، مشخص شد که استفاده از آرنج برهنه هنگام عطسه و سرفه به مراتب خطرناک‌تر از زمانی است که فرد از دست خود استفاده می‌کند. به گفته این تیم، استفاده از آرنج زمانی کارآمد و موثر است که پوشیده باشد در غیر اینصورت آرنج برهنه نمی‌تواند مهر و موم مناسبی برای دهان و بینی باشد. این محققان برای کشف اینکه کدام پوشش چهره بهترین عملکرد را دارد، با این واقعیت که چگالی و دما به طور پیچیده مرتبط هستند و سرفه نسبت به مناطق اطرافشان گرمتر است، دست به کار شدند. آن‌ها با بهره گیری از این ارتباط، از تکنیکی به نام تصویربرداری شلیرن برای نقشه برداری از شیوع ذرات هنگام سرفه استفاده کردند؛ این فرآیند، تغییرات چگالی را به تصویر می‌کشد، تا تصاویری از مسیر انتشار ذران در سرفه‌ را نشان دهد. این تیم با پیگیری حرکت سرفه بر روی تصاویر پی در پی، سرعت و گسترش قطرات خارج شده را تخمین زدند، آن‌ها دریافتند که ماسک‌های N۹۵ موثرترین عملکرد را در کاهش انتشار افقی سرفه دارند. ماسک‌های N۹۵ سرعت اولیه سرفه را تا ضریب ۱۰ کاهش داده و گسترش آن را بین ۳.۹ و ۹.۸۵ اینچ محدود می‌کند. سرفه به گفته این محققان ماسکهای یکبار مصرف هم می‌توانند تا ۱۹.۶ اینچ سرعت انتقال را کاهش دهند. حتی اگر یک ماسک همه ذرات را فیلتر نکند همین قدر که از انتشار آن تا مسافت مشخصی جلوگیری کند، کافی است چرا که در شرایطی که ماسک مناسبی در دسترس نیست هر ماسکی بهتر از بی‌ماسکی است. چناچه هیچ ماسکی در دسترس نباشد، استفاده از آرنج بهترین جایگزین است، اما باید به توصیه‌ها نیز توجه شود.

هرگز در آرنج برهنه سرفه یا عطسه نکنید

سلامت نیوز:محققان هندی در تازه‌ترین تحقیق خود دریافتند سرفه در آرنج برهنه نسبت به استفاده از دست به مراتب خطرناک‌تر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا در جهان زندگی از شرایط عادی خود خارج شده و همه چیز به هم ریخته است. تاکنون میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به این ویروس مبتلا شده و صد‌ها هزار تن نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.


در حال حاضر چندین کاندیدای واکسن از سوی کشور‌های مختلف دنیا برای این ویروس معرفی شده که هنوز در خصوص ایمنی و اثربخشی آن‌ها اطمینان کامل حاصل نشده است؛ از این رو سازمان جهانی بهداشت تا کشف راه درمان قطعی برای این ویروس، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را بهترین راه مقابله و پیشگیری از این بیماری بیان کرده است.


استفاه از ماسک یکی از راهکار‌های WHO برای محافظت خود در برابر کووید ۱۹ است که به شدت بر روی آن تاکید شده است. تاکنون درباره انواع ماسک و میزان کارآمدی آن‌ها بحث‌های بسیاری انجام شده است که بر این اساس مشخص شد ماسک‌های N۹۵ و ماسک‌های جراحی بیشترین کارآیی را در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا داشته‌اند. ماسک‌های پارچه‌ای و خانگی هم تا حد قابل توجهی می‌توانند در این زمینه موثر باشند.


آرنج برهنه نمی‌تواند مهر و موم مناسبی برای دهان و بینی باشد

 همانطور که گفته شد استفاده از ماسک برای پیشگیری از انتشار ویروس از طریق عطسه و سرفه و یا حتی صحبت کردن در هواست که اگر فردی به این ویروس مبتلا باشد، دیگران را هم مبتلا نکند، اما به گفته متخصصان در صورت نداشتن ماسک، می‌توان از آرنج هنگام عطسه و سرفه استفاده کرد البته زمانی که لباس آستین بلند به تن داشته باشیم.


بر همین اساس طبق مطالعه‌ای که تیمی از محققان هندی در این زمینه انجام دادند، مشخص شد که استفاده از آرنج برهنه هنگام عطسه و سرفه به مراتب خطرناک‌تر از زمانی است که فرد از دست خود استفاده می‌کند.


به گفته این تیم، استفاده از آرنج زمانی کارآمد و موثر است که پوشیده باشد در غیر اینصورت آرنج برهنه نمی‌تواند مهر و موم مناسبی برای دهان و بینی باشد.
این محققان برای کشف اینکه کدام پوشش چهره بهترین عملکرد را دارد، با این واقعیت که چگالی و دما به طور پیچیده مرتبط هستند و سرفه نسبت به مناطق اطرافشان گرمتر است، دست به کار شدند. آن‌ها با بهره گیری از این ارتباط، از تکنیکی به نام تصویربرداری شلیرن برای نقشه برداری از شیوع ذرات هنگام سرفه استفاده کردند؛ این فرآیند، تغییرات چگالی را به تصویر می‌کشد، تا تصاویری از مسیر انتشار ذران در سرفه‌ را نشان دهد.


این تیم با پیگیری حرکت سرفه بر روی تصاویر پی در پی، سرعت و گسترش قطرات خارج شده را تخمین زدند، آن‌ها دریافتند که ماسک‌های N۹۵ موثرترین عملکرد را در کاهش انتشار افقی سرفه دارند. ماسک‌های N۹۵ سرعت اولیه سرفه را تا ضریب ۱۰ کاهش داده و گسترش آن را بین ۳.۹ و ۹.۸۵ اینچ محدود می‌کند.

 

 

 


به گفته این محققان ماسکهای یکبار مصرف هم می‌توانند تا ۱۹.۶ اینچ سرعت انتقال را کاهش دهند. حتی اگر یک ماسک همه ذرات را فیلتر نکند همین قدر که از انتشار آن تا مسافت مشخصی جلوگیری کند، کافی است چرا که در شرایطی که ماسک مناسبی در دسترس نیست هر ماسکی بهتر از بی‌ماسکی است. چناچه هیچ ماسکی در دسترس نباشد، استفاده از آرنج بهترین جایگزین است، اما باید به توصیه‌ها نیز توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha