رییس سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی هشدار داد:« با وجودی که بخش عمده ای از نیازهای دارویی را از طریق تولیدات داخل تامین می کنیم ولی برای این تولیدات به ارز نیاز داریم و متاسفانه نهادها و سازمان ها و بانک مرکزی آنطور که باید، توجه ویژه ای برای تخصیص ارز ندارند. الان شش ماه از سال را از دست دادیم.»

بی توجهی بانک مرکزی به تخصیص ارز دارو/ احتمال مشکل کمبود دارو در آینده نه چندان دور

سلامت نیوز: رییس سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی هشدار داد:« با وجودی که بخش عمده ای از نیازهای دارویی را از طریق تولیدات داخل تامین می کنیم ولی برای این تولیدات به ارز نیاز داریم و متاسفانه نهادها و سازمان ها و بانک مرکزی آنطور که باید، توجه ویژه ای برای تخصیص ارز ندارند. الان شش ماه از سال را از دست دادیم.»

به گزارش سلامت نیوز، احمد شیبانی رییس سندیکای تولیدکنندگان داروهای انسانی در نشست خبری از طریق ویدئوکنفرانس از وزارت بهداشت، با اشاره به برگزاری جلسه اضطراری روسای تشکل‌های حوزه سلامت با وزیر بهداشت درباره ارز دارو، گفت:« ۹۷ درصد تولید دارو در داخل کشور صورت می گیرد که توانسته سالها بعد از انقلاب در کشور یک آرامشی ایجاد کند. به عنوان یک سندیکا ضمن اینکه از تلاش و زحمات وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تشکر می کنیم نگرانی هایی وجود دارد که لازم است آن را مطرح کنیم. با وجودی که بخش عمده ای از نیازهای دارویی را از طریق تولیدات داخل تامین می کنیم ولی برای این تولیدات به ارز نیاز داریم و متاسفانه نهادها و سازمان ها و بانک مرکزی آنطور که باید، توجه ویژه ای برای تخصیص ارز ندارند. الان شش ماه از سال را از دست دادیم.»


وی در ادامه گفت:«تولیدات دارویی کشور نسبتا مناسب است چون در سال گذشته یک تمهیداتی اندیشیده شد و انبارهای ما تا دو سه ماه دیگر وضعیت مناسبی دارند اما نگرانی هایی وجود دارد به همین دلیل جلسه اضطراری با وزیر بهداشت داشتیم و از بانک مرکزی و وزارت صمت درخواست داریم توجه ویژه ای به مسئله تامین ارز دارو کنند چون دارو را جدا از کالاهای اساسی نمی دانیم و اگر در این زمینه دچار مشکل شویم دارو قابل جایگزین شدن با چیزی نیست. این اطمینان را به مردم می دهیم که با تمام تلاشمان این روند تامین دارو ادامه داشته باشد ولی این نگرانی را داریم که اگر کمکی  از سوی مسوولین ارزی به سیستم دارویی کشور نشود ممکن است با مشکلات نگران کننده ای مواجه شویم.»


در ادامه این نشست عباس کبریایی زاده، رییس سندیکای تولیدکنندگان مکمل ‌های رژیمی و غذایی ایران گفت:« بیش از ۸۵ درصد مکمل ها در داخل کشور تولید می شود از آنجایی که ارز تخصیصی، ارز نیمایی است از وزیر بهداشت تقاضا کردیم فرایند تخصیص ارز این دسته از فرآورده ها را از فرایند موجود خارج کند. زنجیره تامین ارز بسیار طولانی شده و نگران کننده است. با حمایت هایی که وزارت بهداشت داشته است وضعیت صنعت داروسازی تاکنون مطلوب بوده ولی چنانچه رویه بانک مرکزی اصلاح نشود می تواند در ماه های آتی ما را با مشکل مواجه کند.»


به گزارش سلامت نیوز، ناصر ریاحی رییس اتحادیه واردکنندگان دارو نیز گفت:« امروز تشکل های حوزه سلامت درخواست جلسه اضطراری از وزیر بهداشت کردند و به دکتر شانه ساز در مورد ارز دارو هشدار دادیم که اگر خیلی سریع مسئله ارز دارو حل نشود خیلی زود دچار کمبود می شویم. واردات دارو از لحاظ عددی سه درصد مصرف داروی کشور است ولی عمدتا داروهای بیماری های خاص است به همین دلیل اهمیت خود را دارد. در اوایل سال برای مصرف سه ماه، دارو وارد شده و در گمرک نگهداری شد تا ارز را بگیرند اما به دلیل عدم تخصیص ارز ترخیص این داروها از گمرک با حداقل اسناد ترخیص موقت شد. به عبارتی ما از اول سال تنها ۳۰ درصد از ارزی که برای واردات دارو در نظر گرفته شده را گرفتیم ولی ۵۰ درصد دارو وارد بازار شده است.»


وی افزود:« امسال ارز برای واردات دارو حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است انتظار این بود که ارز مورد نیاز سریع تر تخصیص داده شود مضاف بر اینکه وزارت بهداشت درگیر کرونا بود و ارزی که برای مقابله با کرونا تخصیص داده شده است فقط یک سوم آن دریافت شده است که قابل مقایسه با کشورهای با جمعیت و شرایط مشابه ما نیست. ما از آنچه داریم میگذریم و نمی گذاریم کمبود داشته باشیم ولی توانمان محدود است لذا از وزیر بهداشت درخواست کردیم که مشکل ارز دارو را حل کنند در غیراینصورت در آینده نه چندان دور ممکن است چه در زمینه داروی تولید داخل چه واردات دارو دچار مشکل شویم.»

در ادامه مجید روحی، ریییس انجمن صنفی تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی نیز گفت:« در سال ۹۸ در حوزه صنعت تجهیزات پزشکی حدود ۶۰۰ شرکت در حوزه تامین تجهیزات پزشکی داشتیم که در سال ۹۹ به بالغ بر ۸۰۰ شرکت افزایش پیدا کرد. توان و پتانسیل تامین تجهیزات پزشکی وجود دارد. نیازی به ارز دولتی نداریم و از ابتدا هم با آن مخالف بودیم، اما می‌خواهیم ارز نیمایی با ایجاد کریدور سبز سریع‌تر به دست ما برسد تا واردات انجام شده و تجهیزات ترخیص شود. تامین ارز و نیازهای کشور در همه حوزه‌ها واجب است، اما در همه دنیا دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت قرار دارند. اگر فرصت‌ها را از دست بدهیم، جبران مشکل خواهد بود.»


وی افزود:« مسیرهای ثبت سفارش ها طولانی است و شش ماه تا یکسال باید در نوبت باشیم و بسیاری از قطعات و مواد اولیه که به سختی به داخل کشور می آوریم چهار پنج ماه در گمرک خاک می خورد. بانک مرکزی مسئله را جدی بگیرد ممکن است موج سوم را در پیش داشته باشیم. رقمی بالغ بر ۴ونیم میلیارد ارز نیاز داشته ایم که حداقل ۳۰ درصد آن  تامین شده است.»


به گزارش سلامت نیوز، فرامرز اختراعی رییس سندیکای مواد موثره دارو نیز گفت:« علیرغم همه موفقیت هایی که برای تامین دارو کسب کرده ایم و تا به امروز نگذاشته ایم نسخه ای بدون دارو از داروخانه برگردد اگر دقت درباره تامین ارز دارو نداشته باشیم ممکن است برای اوایل سال آینده دچار مشکل می شویم. ما جزو معدد کشورهایی هستیم که نزدیک به ۹۸ درصد نیازهای دارویی کشور را در داخل تولید می کنیم مواد بسته بندی هم صد درصد در داخل تولید می شود و بیش از ۷۰ درصد مواد موثره هم در کشور تولید می‌شود. اگر نسبت به تامین بخش ارزی که مربوط به تولید صنعت داخلی است تعلل کنیم باید خسارت آن را با ۴۰ میلیارد دلار جبران کنیم که فشار سنگینی بر اقتصاد کشور خواهد بود.»


صانعی رییس اتحادیه بازرگانان تجهیزات پزشکی و نایب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران نیز گفت:« نگرانی های جدی برای تامین اقلام تجهیزات پزشکی و ملزومات وجود داشت که بر همین اساس ضروروت دیدیم جلسه فوری با وزیر بهداشت داشته باشیم. برای تامین تجهیزات پزشکی و سایر اقلام و دارو تنها وزارت بهداشت دخیل نیست بلکه ارگان‌های دیگر هم در این روند و تامین نقش دارند و گاهی نقش آنها سرنوشت ساز است  بخصوص بانک مرکزی.»


وی افزود:« در طول دو ماه گذشته دخالت غیرعادی وزارت صمت در تغییر گروه کالایی باعث شد ما در تامین دو ماه عقب بیفتیم در ارتباط با بانک مرکزی آنچه که ارز مورد نیاز برای ملزومات و تجهیزات پزشکی است به صورت کامل حدود دو و نیم میلیارد دلار است که از این میان امسال این عدد را کم و به یک میلیارد رسانده اند از این یک میلیاردی که باید حداقل ۵۰ درصد آن تخصیص داده میشد کمتر از ۴۰ درصد آن تخصیص داده شده است که باید قبل از اینکه اوضاع بحرانی شود کالاهایمان را تامین کنیم. بانک مرکزی کم لطفی می کند باید مشکلات را درک کنند و بدانند شرایط بحرانی است. اخیرا صحبت هایی شده که اوضاع بهتر خواهد شد و بانک مرکزی و وزارت صمت گفتند همکاری می کنند ولی ما به این وعده ها خیلی خوش بین نیستیم. بانک مرکزی ممکن است در کوتاه مدت قول هایی بدهد ولی در درازمدت ،سوابق چیزهای دیگری می گوید. »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha