مدیركل دفتر پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی كشور گفت: سال گذشته 88 هزار نفر از خدمات مشاوره ژنتیك مراكز مشاوره ژنتیك این سازمان بهره مند شدند.
 
حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت و گو با ایرنا، این شمار مراجعه كنندگان نسبت به شمار ازدواج سالانه در كشور را اندك دانست و افزود: 75 درصد از مراجعان به مراكز مشاوره ژنتیك سازمان بهزیستی در زمینه ازدواج فامیلی است كه این امر باید پیش از ازدواج صورت گیرد.
به گفته وی، هم اكنون آمار سالانه ازدواج در كشور حدود 800 تا 900 هزار نفر است.
مسعوی فرید اظهار داشت: افراد به ویژه كسانی كه ازدواج فامیلی می‌كنند باید پیش از ازدواج و كسانی‌ كه در خانواده و فامیل، افراد عقب‌مانده دارند باید به مساله مشاوره ژنتیك اهمیت دهند.
مسعودی فرید گفت: اغلب افراد تصور نادرستی دارند كه مشاوره ژنتیك همانند درمان ژنتیك هزینه ‌بر است درحالی كه به هیچ وجه مشاوره ژنتیك همانند درمان‌های ژنتیك هزینه‌ بر نیست و حتی بهزیستی هزینه‌های مشاوره‌های ژنتیك را گاهی تا 100درصد پرداخت می كند.
وی درباره شمار مراكز مشاوره ژنتیك در كشور گفت: باید به نسبت جمعیت كشور حدود 700 مركز مشاوره ژنتیك ایجاد شود كه هم‌ اكنون با كمبود 531 مركز مشاوره ژنتیك برای ارایه خدمات مناسب به مردم مواجه هستیم.
مسعودی فرید افزود: براساس استاندارد برای هر 100 هزار نفر باید یك مركز مشاوره ژنتیك ایجاد شود و بحث عربالگری باید به صورت سیستمی در نظام سلامت كشور نهادینه شود.
وی اظهار داشت: در حال حاضر در كشور 169 مركز مشاوره ژنتیك وجود دارد كه 132 مركز غیردولتی و 37 مركز دولتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha