دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۷
کد خبر: 300108

چای گرم همراه با عسل می تواند به تسکین گلوی خراشیده شما کمک کند. مایعات گرم به پاکسازی مخاط در سینه و سینوس ها کمک می کنند و عسل دارای خواص طبیعی ضد باکتری است که ممکن است به مبارزه با عفونت کمک کند.

نکاتی برای بهبود سرفه پس از سرماخوردگی

سلامت نیوز: چای گرم همراه با عسل می تواند به تسکین گلوی خراشیده شما کمک کند. مایعات گرم به پاکسازی مخاط در سینه و سینوس ها کمک می کنند و عسل دارای خواص طبیعی ضد باکتری است که ممکن است به مبارزه با عفونت کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، پس از سپری کردن یک دوره سرماخوردگی یا آنفلوآنزای شدید ممکن است یکی از علائم بیماری یعنی سرفه ای آزاردهنده همچنان همراه شما بوده و از بین نرفته باشد.


به گزارش "پریونشن"، بیشتر علائم سرماخوردگی طی یک دوره هفت تا 10 روزه از بین می روند اما پژوهش ها نشان می دهند که برخی مبتلایان به این بیماری پس از سپری شدن این دوره همچنان با سرفه مواجه هستند. سرفه می تواند بیش از هر یک از علائم سرماخوردگی ادامه یابد زیرا سیستم ایمنی بدن همچنان در تلاش است تا شرایط مسیرهای هوایی را به حالت عادی بازگرداند.

با از بین رفتن احتقان، ترشحات پشت حلق نیز می توانند موجب سرفه شوند. ممکن است این گونه به نظر برسد که سرفه برای همیشه با شما همراه خواهد بود اما می توان اقداماتی را در راستای متوقف کردن آن انجام داد.

اگر سرفه برای بیش از دو ماه ادامه داشته باشد باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این می تواند نشانه ای از مساله ای دیگر مانند آلرژی ها، آسم یا بازگشت اسید معده باشد. (همچنین، اگر افزون بر سرفه دیگر علائم بیماری کووید-19 را تجربه می کنید باید با پزشک خود صحبت کنید.)

برای پیشگیری از سرفه طولانی مدت می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:  


محافظت از خود

ساده‌ترین روش برای پرهیز از تجربه سرفه طولانی مدت، پرهیز از ابتلا به بیماری در وهله نخست است. به شستشوی منظم دست ها پس از بازگشت به خانه، لمس سطوح مختلف، یا حضور در کنار افراد بیمار توجه داشته باشید. اگر احساس می کنید علائم بیماری در حال شکل گیری هستند، مصرف مواد مغذی مانند روی و ویتامین C را مد نظر قرار دهید. مطالعات نشان داده اند که این مواد مغذی می توانند به کوتاه‌تر شدن دوره سرماخوردگی در صورت آغاز مصرف هنگام ظهور نشانه های اولیه بیماری کمک کنند.


استراحت کافی

زمانی که خواب هستید، بدن به طور طبیعی خود را ترمیم می کند و زمانی که بیمار هستید، خواب و استراحت کافی به سیستم ایمنی زمان لازم برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا را می دهد. استراحت می تواند به کوتاه‌تر شدن دوره علائم کمک کند. اگر سرفه موجب بیدار شدن شما از خواب می شود، سر خود را با کمک یک بالش اضافه حدود 15 درجه بالاتر از دیگر قسمت های بدن قرار دهید. این کار به باز شدن مسیرهای هوایی کمک می کند، از این رو تنفس راحت‌تر صورت می گیرد و ممکن است از انباشت مخاط در گلو نیز جلوگیری شود.


توجه به شرایط هوا

اگر در تلاش برای تسکین علائم سرماخوردگی هستید، از محرک هایی که می توانند موجب تشدید سرفه و طولانی‌تر شدن دوره آن شوند، پرهیز کنید. از دود، عطر، و هر چیزی که به آن آلرژی دارید، پرهیز کنید. دستگاه های تصفیه کننده هوا می توانند به حذف گرد و غبار، پوست حیوانات، و دیگر ذراتی که ممکن است در تحریک گلوی شما نقش داشته باشند، کمک کنند. دستگاه های گرمایشی مانند هیترها می توانند موجب خشکی هوا شوند که این شرایط می تواند سرفه را تحریک کند، از این رو، استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا می تواند رطوبت را به هوا بازگرداند.

برای خلاص شدن از سرفه طولانی مدت نیز می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:


مصرف عسل

چای گرم همراه با عسل می تواند به تسکین گلوی خراشیده شما کمک کند. مایعات گرم به پاکسازی مخاط در سینه و سینوس ها کمک می کنند و عسل دارای خواص طبیعی ضد باکتری است که ممکن است به مبارزه با عفونت کمک کند. یک قاشق عسل ممکن است به تنهایی نیز به تسکین سرفه کمک کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف یک قاشق عسل توسط کودکان دو ساله یا بزرگ‌تر می تواند به اندازه دکسترومتورفان، یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی در داروهای مهارکننده سرفه بدون نسخه در تسکین سرفه موثر باشد.


بخور صورت

زمانی که بیمار هستید، دوش آب گرم احساس بهتری در شما ایجاد می کند و این دلیل خوبی دارد. هوای گرم و مرطوب به پاکسازی مخاط محرک سرفه کمک می کند و مسیرهای بینی و مجاری تنفسی را مرطوب می کند که به تسهیل تنفس منجر می شود. گیاه اکالیپتوس از خواص ضد ویروس و ضد باکتری برخوردار است که می تواند فواید استفاده از بخار را هرچه بیشتر افزایش دهد. بر همین اساس، شما می توانید چند قطره روغن اساسی اکالیپتوس را در یک ظرف آب جوش ریخته، سپس بخاری که از ظرف بلند می شود را استنشاق کنید.


مصرف دارو

زمانی که متوقف کردن سرفه برای شما غیرممکن به نظر می رسد، داروهای بدون نسخه حاوی سرکوب کننده های سرفه و خلط آورها (رقیق کننده مخاط) را امتحان کنید. اگر آنها نیز کمکی به تسکین سرفه نکردند، پزشک ممکن است دارویی قوی‌تر را برای شما تجویز کند. شما باید داروهای سرماخوردگی بدون نسخه را تنها برای یک هفته مصرف کنید. پس از آن، اثربخشی این داروها کاهش می یابد و بهتر است از آبنبات های تسکین سرفه برای تسکین گلوی خراشیده خود استفاده کنید.

نتی‌پات ها و شستشوی سینوس نیز می تواند به از بین بردن مخاط اضافه کمک کند اما فقط یک بار در روز از آنها استفاده کنید تا میزان مخاطی که پاکسازی می شود بیش از حد زیاد نشود زیرا این شرایط موجب خشکی مسیرهای هوایی شده و همچنین گلبول های سفید که با عفونت مبارزه می کنند را از بین می برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha